Annons

D7D + 5600HSD överexponerar på längre brännvider

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgen.hubner

Aktiv medlem
Automatisk exponering med blixt fungerar mycket dåligt på min D7D tillsammans med 5600 HSD.

Om jag använder 28 mm så exponerar den med automatik identiskt med den inbyggda blixten.

Om jag använder fotograferar med längre brännvidd, så börjar min 5600 HSD att överexponera mer och mer. Den inbyggda blixten ger dock korrekt exponering.

Skall ta några testbilder för att illustrera,
men kommer inte att hinna ikväll.

Har någon mer sett detta?

Detta är ju rätt trist, en blixt för 4000 kronor, som ger mig sämre resultat än om jag snabbt räknar fram rätt exponering med en gammal 3500Xi i manuellt läge.

Tanken med automatik är ju att det inte skall behövas någon tanke, den är ju redan uttänkt, eller hur?

Om jag inte skulle vara nöjd med exponeringen, så kan jag ju alltid justera med slutartider och blixtkompenseringen. Det skall dock vara förutsägbart och konsekvent.

Nu finns det en liten förutsägbarhet här, men det är ju inte kul att ratta om blixtkompenseringen varje gång som man har använt zoomringen...

Alla som pratar om felexponering med 5600 HSD, har nämnt att det är konstant över eller underexponering som gäller, detta beter sig inte så, är det bara jag som har upptäckt detta eller?

/Jörgen

Jag tror inte att det är meningen att 5600HSD med TTL ska fyra av för fullt, precis innan slutaren öppnar sig, så att det blir lika svart, med som utan blixt. Men om man kör i manuellt läge, då funkar den ok. Dock överexponerar den om man tiltar den uppåt ändå...

Liknande problem har jag med min 3600HSD, men den fungerar bättre. Den överexponerar på ett sådan sätt att jag har lärt mig det nu...

Wireless funkar båda helt klockrent, dock så är det maskininställt att dom fyrar av för fullt, så man får ändå lite då och då överexponerade bilder...

Jag äger dock bara ett 12-24mm och ett fast 50mm så jag kan inte bekräfta om det är brännviddsberoende...

/Fredrik, som instämmer att Minolta har någe problem med sina blixtar...

På kamera lika illa som WL

freolo skrev:
Jag tror inte att det är meningen att 5600HSD med TTL ska fyra av för fullt, precis innan slutaren öppnar sig, så att det blir lika svart, med som utan blixt.

Fyra av för fullt innan slutaren öppnar sig? Det måste Du förklara närmare. Det har jag inte sett, har Du senaste mjukvaran 1.10e i kameran? Jag tror det fanns en notis om detta där.

Men om man kör i manuellt läge, då funkar den ok. Dock överexponerar den om man tiltar den uppåt ändå...

Då är det väl ingen mening med automatik? Kör Du blixten manuellt? D.v.s manuellt program M på kameraratten och i menyn Manuellt. Allt annat ger en mätning med förblixt antingen med eller utan ADI som påverkar exponeringen.

Wireless funkar båda helt klockrent, dock så är det maskininställt att dom fyrar av för fullt, så man får ändå lite då och då överexponerade bilder...

Maskininställt, att fyra av för fullt? Det måste Du ha missuppfattat. Förblixten skall smälla av och utifrån denna så skall lämplig effekt beräknas för blixtarna. Jag har försökt att ställa in blixtarna på fullt skaft med WL, men inte lyckats. Tyckte mig kunna läsa mig till den möjligheten, har Du fått det att funka?

Min blixt verkar ge samma resultat även i WL, d.v.s mer överexponering ju längre brännvidd som jag använder. Inbyggd blixt funkar dock OK...

Jag äger dock bara ett 12-24mm och ett fast 50mm så jag kan inte bekräfta om det är brännviddsberoende...

Du har ju från 12 - 50 mm, testa på ett bra objekt. Sätt kameran på stativ och exponera utan krusiduller på 12, 24 och 50 mm. Om Du har ett rätt juste objekt så bör det bli lika exponerat vid alla tre brännvidderna.

Skall som sagt testa detta utförligt och sätta ut lite bilder. Får se när jag hinner.

Ha det bra Fredrik

/Jörgen

P.S
När jag en gång i tiden valde Minolta och min 800Si så var det just för det briljanta trådlösa blixtsystemet. Innan mätning med förblixt pajade allting. Livets ironi :))
D.S

Senast ändrad:
Re: På kamera lika illa som WL

jorgen.hubner skrev:
Fyra av för fullt innan slutaren öppnar sig? Det måste Du förklara närmare. Det har jag inte sett, har Du senaste mjukvaran 1.10e i kameran? Jag tror det fanns en notis om detta där.
Jag ber om ursäkt för att jag inte skrev att i mitt fall så är det D5D med 5600HSD. Så kontentan av mitt inlägg var bara att bekräfta att Minolta inte jobbar 100% mellan kamera och blixt.
Min blixt (5600HSD) smäller av med en jäkla kraft precis innan slutaren öppnar sig. Det jag menar med det är att den blixtrar till som bara den, sedan när man kikar på resultatet så skulle det vara som om att man använde 1/60sek utan blixt inomhus. Ljsuet från blixten har aldrig träffat min fina sensor...

Då är det väl ingen mening med automatik? Kör Du blixten manuellt? D.v.s manuellt program M på kameraratten och i menyn Manuellt. Allt annat ger en mätning med förblixt antingen med eller utan ADI som påverkar exponeringen.
Exakt, min 5600HSD kan jag inte använda med automatik, den kan jag bara använda med manuella inställningar. Både på kamera och på blixt.

Maskininställt, att fyra av för fullt? Det måste Du ha missuppfattat. Förblixten skall smälla av och utifrån denna så skall lämplig effekt beräknas för blixtarna. Jag har försökt att ställa in blixtarna på fullt skaft med WL, men inte lyckats. Tyckte mig kunna läsa mig till den möjligheten, har Du fått det att funka?
Ja då har jag missuppfattat. Mina blixtar smäller iaf av utan att ta någon som helst hänsyn till varken mig eller mina motiv som jag fotar på. Mina blixtar vill helt enkelt hävda sig.

Jag bifogar en bild som är tagen med båda blixtarna (5600HSD & 3600HSD) inställd som WL. 5600HSD fyrar av i den vänstra delen av bilden och 3600HSD i den högra.
yoga-blixt-test.jpg:

Bilagor

• yoga-blixt-test.jpg
    yoga-blixt-test.jpg
    18.3 KB · Visningar: 310
Hej på er.

Jag ställer mig lite undrande till era problem.
Själv har jag optik med brännvidder från 17mm - 300mm och ingenstans ser jag det här problemet.
Jag får en känsla av handhavandefel (det kan också vara fel på er utrustning), och jag ska förklara varför jag tror det. Vi kan börja med blixten 5600HS(D) som i sin display talar om vilken räckvidd blixten har i förhållande till brännvidd, bländare och iso. Om man t ex har 17mm med bländare 8 och iso100 har blixten en räckvidd mellan 1,5m - 2m. Ändrar man bländaren till 5,6 (samma iso) så har blixten en räckvidd mellan 1,5m-3m. Vid bländare 2,8 iso 100 har blixten en räckvidd mellan 1,5m-6m. Om man så ökar iso så får man också bättre räckvidd på blixten. 17mm, bl8 iso800 ger en räckvidd mellan 1,5m-6m. Går vi vidare till 50mm bländare 8 och iso100 har vi en räckvidd mellan 1,5m-4m. etc.
Jag tror ni förstår.

Blixten har en kortare utlysning i meter vid 17mm bara för att den ska lysa ut i sidled också. Om man använder 85mm optik så zoomar blixten och lägger mer riktat ljus framåt och därmed ockå längre utlysning i meter.

Jag testade att köra iso1600, bländare 1,4 50mm och den exponerade som den skulle. Min TTL fungerar som den ska.

Att använda blixten till 12mm med TTL är nog inte att rekommdera, blixten är kalibrerad att fungera optimalt mellan 17mm-85mm. Visst det funkar med längre brännvidder också och jag har testat från grönt P till helt manuellt med TTL och automatisk blixt och jag kan inte få min kamera att överexponera pga olika brännvidder.

Kör man trådlöst och ställer blixten för nära ett motiv så kan det ibland överexponera när man har stor bländare. Antingen får man blända ner eller flytta blixten. Jag har själv inte haft det problemet annat än när jag kört helt manuellt på både kamera och blixt, innan jag ställt in ;0). Värt att nämnas i sammanhanget är att blixten per automatik ställer sig i 24mm i trådlöst. Det ger en bred och fin utlysning, men vill man punktbelysa så ökar man på upp till 85mm.

Men det är klart det kan var fel på era blixtar och TTL-mätningen. Jag har inga utav de symptomer ni berättar om och kan inte åstadkomma det såvida jag inte med flit överexponerar. Att jag kan få underexponerade bilder ibland beror oftast på att jag försökt fota något som ligger utanför utlysningsgränsen. Då får jag öka iso eller öppna upp bländaren om det inte påverkar skärpedjupet för mycket.

Det blev ett långt och saggigt inlägg men jag hoppas att något kan vara till nytta.

mvh/Ove

Återkommer med bilder senare

Till Ove,

Tack för Ditt utförliga svar!

Min 5600 överexponerar på 200 mm och exponerar korrekt på 28 mm. (Tamron 28-200) Jag är medveten om att blixten flyttar blixthuvudet så att den lyser ut en mindre vinkel när den ser att kameran har ett objektiv med en lång brännvidd. Det är ju räckvidden på blixten som skall kunna utökas. Blixten skall ju inte krana på effekten bara för att den inte kan flytta blixthuvudet mer än för motsv 85 mm utlysning. Jag fotar ju Sedan skall blixten begränsa effekten. Men jag tror inte att närgränsen påverkas nämnvärt. Jag provade på ett avstånd av ca 2 m, med 400 ASA och med en Omnibounce monterad, om det kan göra någon skillnad.

Tilläggas bör är att det snabba test jag gjorde även gav samma resultat med blixten i WL. Då står den i 24 mm läge och kan inte öka intensiteten genom att minska spridningsvinkeln, eller hur? Där spricker ju teorin om att blixten har koncentrerat ljuset för mycket.

Noteras bör att den inbyggda blixten fungerar helt tillfredställande på samma avstånd. Varför betala 4000 kr för något som fungerar sämre än den inbyggda, som ju redan är betald???

Tittade förresten lite på tråden som handlade om 5600 HS, ADI + HSS och ljusa bakgrunder. Den "felexponering" som Du upptäckte på bilderna är för mig verkligen obetydlig och jämfört med det jag såg häromkvällen peanuts. Men som sagt jag måste ta mig tid att i lugn och ro göra iordning några testbilder.

Jag är än så länge övertygad om att problemet ligger i kombinationen kamera + blixt, men jag skall verifiera detta först. Jag ville se om någon annan hade upptäckt samma symptom.

Till Fredrik,

Tack för Ditt snabba svar!

Bilden var ju riktigt uschlig, det ser ju inte kul ut. Har i olika forum förstått att D5D har mer problem med blixtar än vad D7D har. Men Ditt ser inte kul ut. Detta är helt tokigt och ännu värre än mitt problem. Det är nog definitivt värt att kontakta minolta angående detta. Det verkar som Din TTL-mätning av blixten kanske helt enkelt inte fungerar, vare sig på kameran eller trådlöst.

Jag har använt mina 2 blixtar på NÄRA håll (30-40 cm) för att fotografera småprylar, bl.a produktbilden på mitt Kenko 500 mm tele som jag har lagt upp på fotosidan. Blixtarna ger ett ypperligt resultat WL. Kameran mäter och styr blixtarna, även om den kan missa lite på exponeringen. Detta går ju att justera om man har gott om tid och lugn och ro. Men inget 100 % vid blixtar i WL.

----------------------------------------

Det jag nu har sett är att blixten exponerar olika för olika brännvidder, ha tålamod, jag skall snart visa upp lite testbilder. För det är ju svårt att avgöra utan bildbevis. Om det utfaller som jag tror så åker alltså kameran tillbaka till KM för justering, jag får se.

Att jag uppmärksammat detta är att jag efter ett besök på Tom Tits och mycket blixtrande inte lyckades få till bilderna utan att hela tiden skruva blixtkompenseringen fram OCH tillbaka.

En konstant under eller överexponering kan jag kanske stå ut med, men när jag använder en zoom + en zoomblixt så förväntar jag mig att utrustningen hjälper mig att exponera korrekt.

/Jörgen

Pausbild

Har tajt med fri tid just nu och har därför bara tagit en kort serie med testbilder. Provade först med att fotografera lite modelljärnväg, men la det åt sidan. Bilderna i 28 mm och 200 mm läget innehåller ju inte riktigt samma färger. P.g.a den stora brännviddsskillnaden

Visar dock en bild på kul.

Tyskt växellok, ISO 400, F9,5 1/125s, 200 mm, avstånd 1,5 m.

Alla bilder tagna på avständet 1,5 m.

Resten kommer strax.

Jörgen

Bilagor

• pict6216 växellok.jpg
    pict6216 växellok.jpg
    54.5 KB · Visningar: 161
D7d+5600 Brännvidd 200 mm

Gemensamt för alla bilder:

Avstånd till motiv 1,5 m
ISO 400
Manuellt inställd tid och bländare
Bländare 11
Slutartid 1/125 s
Blixtsynk på andra ridån
Vitbalans AWB
Motivet är en VIT vägg med vävtapet i lysrörsljus.

Jörgen

Bilagor

• pict6285 5600 f11 200.jpg
    pict6285 5600 f11 200.jpg
    47.3 KB · Visningar: 152
Kul gråskalor eller hur?

De olika styrkorna på exponeringarna syns kanske inte så tydligt som jag upplevde det när jag fotograferade ett mera normalt motiv, men viss ser det kul ut?

Är det bara jag som tycker det verkar vara lattjo.

Blixtkomp står i läge 0.

Borde inte väggen bli vit på alla bilderna?

Är det bara min D7D som är defekt, i så fall så skall den bytas ut.

Är det fler som ser detta?

Vad kan man göra åt det?

Ser ni förresten skräpet på min sensor. Den har varit inne hos Zieger på grundlig översyn och rengöring för en 1,5 månader sedan. Dammet verkar komma snabbt.

Har jag kanske ställt in något tokigt?

Tacksam för ALLA synpunkter

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar