Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D76 i 24 grader?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Råkade blanda D76 1+1 så den blev 24 grader och har bråttom. Hittar ingen framkallningstid på Digitaltruth för Tri-x annat än för 20 grader. Någon som kan ge mig en tid för 24 grader? Kan jag dra av två minuter och köra på 8 tro?

Matten funkar inte alla dagar och jag litar inte helt på mina uträkningar idag, särskilt inte som jag t o m räknade fel på tempen på min sista D76;(

Senast ändrad:
På dom 8 minuterna det tog dig att skriva o redigera inlägget hade du lätt kylt ner framkallaren till +20 i en bytta med kallt vatten.
Det som är extra viktigt är ju att de efterföljande vätskorna håller samma temp så att du inte får skador på emulsionen.
Så tiden det tar är antingen för att kyla eller värma.

Jag hade kylt ned framkallaren med vattenbad. Eller så väntat en stund tills framkallaren fått rumstemperatur, vilket är 20 grader i mitt mörkrum.

Nu är det gjort på 7 min som var den tiden jag tolkade diagramet strofse länkade till. Mina 8 hade ju legat närmare dina 7,45 Mats, jag har ingen kartong kvar men den tiden gällde alltså för 24 grader då?

Gundj, jag blandade även stopp och fix till 24 grader och nu sköljer jag i ca 22..

aleklint skrev:
Ja, enligt min kartong så är tiden för tri-x i
D-76 1:1 i 24 grader 7min 45 sek.
/mats

Jag tror det var mer rätt. Andra rullen gick på längre tid. Den första på 7 minuter ser underframkallad ut:(

Edit när sköljen var klar: Det var nog rätt tid, den andra rullen ser bra ut:)

Senast ändrad:
Varför framkalla i 24gr när rumstempen är ca 20? Tempen kan då sjunka under framkallningstiden och framkallningsresultatet bli ngt lägre kontrast än beräknat. Det är lätt att på kort tid kyla ned från 24 till 20gr genom att spola kallt vatten över kärlet.

Visst hade jag kunnat kylt ner men både i Rodinal och Agfas Acutol har jag fått väldigt bra resultat i 24 grader. Har kört på det några gånger särskilt med pressad film, mycket för att få ner tiden. Första rullen på 7 min i går blev underframkallad men övriga ser riktigt bra ut och tempen sjönk ju aningens eftersom också så tiderna blev längre på de sista..

Jag står f ö inte i mörkrummet längre då jag framkallar och har tyvärr lite för varmt i köket trots avstängda element. Mörkrummet saknar numer vatten sedan jag flyttat det till en klädkammare på källarplanet fast det håller 20 grader iaf.

Har inte gjort kopior på dem än men tycker nog att kontrasten ser bra ut på negativen.

Senast ändrad:
Under sommaren kan jag ha det besvärligt med temperaturen på vätskorna, eftersom mörkrummet ligger på andra våningen i en villa. Värmen kan ibland överstiga 24 grader, och förvarar jag vätskorna i garaget så kan de bli kallare än 20 grader. Det är förstås bättre för vätskorna, men krångligt när man ska framkalla film. >_<

Ibland har jag kompromissat. Jag brukar ju oftast späda ut framkallaren med vatten, så det är inte svårt att få 20 grader. Är fixet då 24 grader och jag inte ids bängla med vattenbad för att kyla ned det, så brukar jag använda ett stoppbad på 21-22 grader, och sedan skölja en kort stund med vatten som ökar i temperatur från 22 till 24 grader. Och sedan fixerar jag.

Jag har i alla fall sluppit krackelering av emulsionen (som nog kräver större temperaturväxling) och den enda nackdelen med högre temperatur är nog att emulsionen blir mjukare och mer känslig för mekanisk påverkan som repor medan den är våt. Men det har jag också sluppit.

lotelo skrev:
Visst hade jag kunnat kylt ner men både i Rodinal och Agfas Acutol har jag fått väldigt bra resultat i 24 grader.

Rodinal i högre utspädningar kan ju ge långa tider, runt 15 minuter för Agfa APX 100 med 1+50, och extremt långa tider med 1+100 spädning. Har man framkallare på 24 grader och kallare rumstemperatur så svalnar ju framkallaren av under framkallningstiden. Men har man konstant temperatur i mörkrummet (eller där man framkallar) så kan man ju lära sig vilket tid man ska använda trots det. Framkallningstiden förkortas ju ändå.

Paterson Acutol menar du väl? :)

J. Patric skrev:
Paterson Acutol menar du väl? :)

Givetvis:) och agfas rodinal. Jag tror jag lärt mig exprimentera med tiderna/tempen vad gäller rodinal men det har krävts en del testsnuttar och sparade anteckningar från alla framkallningar.

lotelo skrev:
Givetvis:) och agfas rodinal. Jag tror jag lärt mig exprimentera med tiderna/tempen vad gäller rodinal men det har krävts en del testsnuttar och sparade anteckningar från alla framkallningar.

Jag tycker att experimenterandet är en rolig sak i sig själv. Förra årets framkallningar för mig var mest experimentella. Hehe, massor av timmar av testfotande, testblandningar, testframkallningar, anteckningar, [sedan snabbt emellanåt några vanliga familjebilder], mer testfotande, testblandningar, testframkallningar... :-D

J. Patric skrev:
Jag tycker att experimenterandet är en rolig sak i sig själv. Förra årets framkallningar för mig var mest experimentella.

Har du slutat? Går det att exprimentera färdigt? Trist i så fall för jag hoppas att aldrig sluta;)

Känner igen mig helt i din beskrivning fast jag är i det stadiet just nu:)

Nejdå, jag har inte slutat, men dagarna är så korta under vintern här i Kiruna, och jag brukar springa ut och ta textbilder, gå in i mörkrummet och framkalla, ta nya bilder osv. Projekten jag har nu är med bladfilm och plåtkamera. Hämtade ut paketet med en CombiPlan bladfilmstank i torsdags, så efter påsken blir det att börja experimentera igen, och lära mig hur den fungerar. Sedan få tag i Efke 25 i 6,5x9 och lära mig framkalla den med mina egenmixade framkallare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar