ANNONS
Annons

D7200 datumstrul / firmware-uppdatering

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Hej
Har tidigare idag fotat en del. Nu när jag kom hem och tittade på bilderna i kameran så ser jag att bilderna har fel datum. Det står att de är tagna 2016-03-20 (det vill säga i morgon). När jag tar en ny bild så blir datumet korrekt (2016-03-19). Jag har inte varit inne i några menyer och pillat med datumet.

Någon som känner igen problemet?

Jag har firmware version:
C 1.00
L 2.009

Jag sökte lite på Nikons hemsida efter firmware till D7200. Får då fram följande sida:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/products/197/D7200.html
Klickar man där på Firmware visas endast "Distortion Control Data version 2". Det är väl knappast den programvara som skall ligga i kameran, eller?

Kan det möjligen ha att göra med att det är skottår i år, d v s en extradag i februari? Kameran kanske inte kände till det:)

Eller att klockan går 12 timmar fel, d v s den byter datum kl 12.00 på dan i stället för 12.00 på natten?

Hej

C 1.00
L 2.009

Klickar man där på Firmware visas endast "Distortion Control Data version 2". Det är väl knappast den programvara som skall ligga i kameran, eller?

Aktuella versioner är C 1.00 och L = 2.013
L är distorstionskontrolldata för olika objektiv, den ska ligga i kameran.

Eller att klockan går 12 timmar fel, d v s den byter datum kl 12.00 på dan i stället för 12.00 på natten?

Den tog ju först bilder den 20:e och sedan den 19, byter den datum mitt på dagen så går den framåt om än lite sent.

Men vad står den på för tidszon? Den bör stå på UTC+1
Visar den rätt klockslag?

Aktuella versioner är C 1.00 och L = 2.013
L är distorstionskontrolldata för olika objektiv, den ska ligga i kameran.

Den tog ju först bilder den 20:e och sedan den 19, byter den datum mitt på dagen så går den framåt om än lite sent.

Men vad står den på för tidszon? Den bör stå på UTC+1
Visar den rätt klockslag?

Tack för infon.

Klockan gick inte heller rätt, den gick 2 timmar före. Var inställd på UTC+1 och "Automatic day save time". Jag tog bilder ca kl 18, då blev datumet 2016-03-20. Senare, cirka klockan 20, blev datumet 2016-03-19. Har nu ställt rätt klockan och stängt av "Automatic day save time".

Kan det möjligen ha att göra med att det är skottår i år, d v s en extradag i februari? Kameran kanske inte kände till det:)

Kan kanske hänga ihop med det...
När jag såg att datumen var felaktiga gick jag in och tittade i inställningsmenyn för tid/datum. Tid/datum såg korrekta ut (Ändrade inget). När jag senare tog några bilder, bara för test, så stämde datumet. Kan vara en bugg i firmware; att hänsynen till skottår togs först efter att jag hade öppnat tid/datum-menyn.
Hoppas att problemet inte uppstår igen, eftersom jag lagrar alla bilder i kronologisk ordning.

Hej
Har tidigare idag fotat en del. Nu när jag kom hem och tittade på bilderna i kameran så ser jag att bilderna har fel datum. Det står att de är tagna 2016-03-20 (det vill säga i morgon). När jag tar en ny bild så blir datumet korrekt (2016-03-19). Jag har inte varit inne i några menyer och pillat med datumet.

C 1.00
L 2.009

Samma problem här på min D7200 men inte på min D7000. Upptäckte det häromveckan. Misstänker skottårsproblem.

Hej

C 1.00
L 2.009

Jag sökte lite på Nikons hemsida efter firmware till D7200. Får då fram följande sida:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/products/197/D7200.html

Jag upptäckte klockfel idag på min ENA D810, antog dock att det var jag som gjort fel då jag nyligen varit ute och rest. Ska kolla om de har samma firmware, de är inte inköpta vid samma tillfälle. Den ena visar ett dygn och någon timme fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar