Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 och objektiv för pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

iNHALE

Medlem
Har ett "gammalt" Tamron SP AF 90mm f/2.8 macro 1:1 som jag använt till min gamla Pentax *ist DL. Den kameran har dock fått gå till sällare jaktmarker efter många års tjänstgöring och jag är nu på G att köpa en ny kamera. Har kollat en hel del på Nikon D7100 som jag gillar väldigt mycket, iaf på pappret.

Frågan är dock, kommer mitt Tamron att passa till D7100? Är helt ny på Nikon-kameror så jag vet inte om dem delar samma infattning som Pentax.

Någon som är lite mer beläst som kanske kan hjälpa?

Tyvärr är det så att de stora tillverkarna var och en kör med sin egen objektivmonteringsbajonettstandard. Det går visserligen i vissa fall att använda objektiv från en tillverkare till en annans kamera, men det förutsätter att den använda kameran har KORTARE registerdistans (avstånd mellan monteringsfläns och sensor / film) än systemet som objektivet kommer ifrån. Nikon F-systemet har längre registerdistans än Pentax K, varför detta inte är möjligt. OK, möjligt är det förstås ifall man använder en adapterring med linser som förlänger brännvidden något, men billiga sådana försämrar objektivets bildkvalitet så mycket att det inte är lönt.

Däremot kan Nikon-objektiv, pga systemets långa registerdistans, användas på kameror av vissa andra fabrikat med full bildkvalitet och utan IQ-förstörande linselement (dock tappas bl.a. autofokusen).

Ditt *ist DL-objektiv bör kunna användas till dagens Pentax-kameror (ev. med vissa begränsningar). Annars kan du räkna med att bästa användbarhet för ditt Tamron-macro bör vara på en spegellös systemkamera (med passande adapter). Full bildkvalitet får du med en spegellös fullformatskamera, som det f.n. finns fyra modeller av - Sony A7, A7 II, A7R och A7S. Ifall detta nu skulle vara av något intresse.

Om du inte absolut vill ha en Nikon så är ju Pentax K-3 motsvarande kamera från just Pentax och då kan du använda ditt makro.

Tack för svaren båda. Får se om det är lönt att sälja mitt macro eller om man ska titta på ett annat kamerahus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar