Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 / Nikon 80-200 f/2,8 ED. Kompatibelt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag var i kontakt med Nikon idag ang fokusproblem med ovanstående utr.
Svaret jag fick var att det inte går att kalibrera linsen , men att man själv kan kalibrera kameran för resp objektiv , och så långt är jag med. De säger också att objektivet är främst byggt för film och är inte kompatibelt med såhär pass nya Dslr:r. Det är första gången jag hör detta och frågar därför expertisen här om det verkligen är så?

Igår tog jag ca 200 bilder på Änder och måsar samt allsköns fjäderfän. Rent lotteri vilka som skulle bli skarpa. Av 200 bilder så blev kanske 10 riktigt skarpa och jag har numera bra koll på hur man skall använda de olika fokuslägena. Jag hade samma problem med 80-200 + D70 och då var detta problem känt men kameran pajade och jag lämnade aldrig in utr (vilket man kunde göra då).

För att ni skall slippa komma med förslaget att testa om utr bakfokuserar , så har jag redan testat detta. Det verkar som fokusen lever sitt eget liv i och med att jag studerat bilderna på fåglarna där både fram och bakfokus förekommer.

Jag hittade någon gammal tråd om detta , men den gav inget , och testar nu igen.

Med vänlig hälsning Kent

L å n g s a m .....

AF är riktigt långsam......... Därför missar objektivet ofta fokus. Särskilt om objektet är på väg mot/från kameran.
Det är bara att gilla läget. Förr var ju alla objektiv helt utan AF, det gick att ta skarpa bilder då med, men det krävdes mer av fotografen. Ställa in skärpan i förväg där man tror att föremålet ska hamna, är ett sätt.
Om du får skarpa bilder ibland så är det ju troligen inte frågan om felfokus som kan justeras i kamera/på verkstad.
Jag äger en gammal skjutzoom som jag tagit skarpa bilder med olika kameror, D2x, D7000, D810.

AF är riktigt långsam......... Därför missar objektivet ofta fokus. Särskilt om objektet är på väg mot/från kameran.
Det är bara att gilla läget. Förr var ju alla objektiv helt utan AF, det gick att ta skarpa bilder då med, men det krävdes mer av fotografen. Ställa in skärpan i förväg där man tror att föremålet ska hamna, är ett sätt.
Om du får skarpa bilder ibland så är det ju troligen inte frågan om felfokus som kan justeras i kamera/på verkstad.
Jag äger en gammal skjutzoom som jag tagit skarpa bilder med olika kameror, D2x, D7000, D810.

Men objektet står still och man har en halv evighet att fokusera , men det blir voine ändå?
Hur förklarar man det?

Om du skall testa hur gluggen fokuserar bör du först o främst testa på stillastående motiv. Hittar den rätt där så är det sannolikt inte något större fel på kombinationen.

Om du skall testa hur gluggen fokuserar bör du först o främst testa på stillastående motiv. Hittar den rätt där så är det sannolikt inte något större fel på kombinationen.

Mina 200 bilder på fåglarna var minst 70 % stillastående. För att förstå och tro på mitt dilemma måste man tydligen göra testet själv. jag tvivlade länge på min egen kompetens , men nu fattar jag att något är väldigt fel...dvs på utr. Iom att Nikon säger och hävdar att kombinationen inte är kompatibel så börjar man ju undra. Vägrar tro på detta tills expertisen har sagt annat.

Jag blir knäpp på kuppen! Man kan inte traska upp till Nikon (bor en km därifrån) och förklara och lämna in skrotet...man måste gå via återförsäljaren eller skicka in på eget bevåg. Gluggen kostade 12.000:- 2004 och kameran kostar 8.000:- idag. Ingen som helst goodwill ifrån Nikon. Säljer jag gluggen så får jag inte ens hälften av det jag gav för den trots nyskick. När jag köpte gluggen hade ingen hört talas om att den inte skulle vara kompatibel med digitala systemkameror. Nikon säger: Här har du en beskrivning hur du kalibrerar. Lycka till!

Ur mitt perspektiv känns det ganska fattigt , men samtidigt förstår jag Nikon. De måste ju sätta gränser för vad de skall utsättas för.

Att avgöra om objektiv-kamerakombinationen felfokuserar eller ej kan du inte göra på genom att fota lite på en höft. Stativ samt lämpligt sillastående motiv. Får du bättre fokus med liveveiw än vanlig af så kan du justera fokusinställningen. Annars så är det med största sannolikhet handhavandeproblem (vilket kan bestå av för höga förväntningar på af-hastighet). Att ett objektiv slumpmässigt skulle felfokuserara är ovanligt och om det är så så är objektivet defekt.

Att avgöra om objektiv-kamerakombinationen felfokuserar eller ej kan du inte göra på genom att fota lite på en höft. Stativ samt lämpligt sillastående motiv. Får du bättre fokus med liveveiw än vanlig af så kan du justera fokusinställningen. Annars så är det med största sannolikhet handhavandeproblem (vilket kan bestå av för höga förväntningar på af-hastighet). Att ett objektiv slumpmässigt skulle felfokuserara är ovanligt och om det är så så är objektivet defekt.

Ja just det....att objektivet är defekt börjar lite grann att bli min tes. Att jag har förväntningar på objektiv + kamera stämmer. Men det är inga skitprodukter jag pratar om! Objektivet är väl ansett hos de flesta , och kameran är väl kanske inte den sämsta. Dessutom lovar jag att jag inte har "höftat" som du uttrycker det. Något är väldigt fel , och det är INTE jag! Objektivet kanske lever sitt eget liv , men knappast troligt då det inte har egen AF-motor. Kameran kanske är "allergisk! emot D7100...vad vet jag. Men kärnfrågan var: Är D7100 inte kompatibel med Nikon 80-200 f/2,8 ED?

Rent tekniskt så ska de båda vara kompatibla. Däremot så är AF 80-200 (ej AF-S) känd för att ha vissa fokusproblem på nära avstånd, ca 5m. Om nu fåglarna var långt bort och fokus ändå blev väldigt fel så kan du ju prova att fota ett stillastående motiv, några gånger med enkel fokus och några gånger med följande fokus för att se hur felet beter sig :)

Objektivet är säkert kompatibelt med kameran. Det är nog inga problem.
Jag utgår från att du har koll på fokuspunkter och att du kan höra/se när fokus är satt.

Fråga: vad kör du med för slutartider?

Jag har en urgammal 300/4 dom fungerar utmärkt med en D7100 så även de gamla fungerar fint.

Sätt den på stativ eller använd korta tider och ta bilder på de tre olika fokussätten, som du gjort, med live wiew samt manuellt. Ta en 5 bilder på de olika sätten med att du vrider ur fokus mellan varje bild, så får du se vad det blir. Inte omöjligt att det är live view som blir bäst men långsammast

UV-filter kan ställa till med fokusfel, men förhoppningsvis använder du dig inte av något sådant, väl?

Jo kompatibla är dem och dessutom är de gamla 80-200orna väldigt bra optiskt.
Däremot var film inte lika petig med skärpeplanet. Den digitala sensorn visar mycket tydligare att det inte blev rätt.
Om du fokuserar manuellt, hur blir skärpan då? Jag gissar att det blir rätt.

I min iver och frustration slarvade jag nog med AF-finjusteringen igår...jag hittade inget fel.
Idag så har jag lagt ned ca 2 tim på testet och den bakfokuserade ordentligt.
Jag fick vrida ner till -20 innan den fokuserade som den skulle.
Jag tog sedan några bilder på tegeltaket mitt emot och resultaten blev helt annorlunda
än tidigare. Efter detta kan jag nog bara skylla på mig själv om bilderna blir oskarpa.

Jag har testat de råd jag fått här och det var mycket värdefullt.

Tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning Kent

I min iver och frustration slarvade jag nog med AF-finjusteringen igår...jag hittade inget fel.
Idag så har jag lagt ned ca 2 tim på testet och den bakfokuserade ordentligt.
Jag fick vrida ner till -20 innan den fokuserade som den skulle.
Jag tog sedan några bilder på tegeltaket mitt emot och resultaten blev helt annorlunda
än tidigare. Efter detta kan jag nog bara skylla på mig själv om bilderna blir oskarpa.

Jag har testat de råd jag fått här och det var mycket värdefullt.

Tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning Kent

Min erfarenhet av den justeringen är att den funkar bra på fasta objektiv, men på zoom-objektiv har jag aldrig lyckats få det att bli bra.

När jag justerat helt inzoomat så det blivit perfekt så är det inte ok om jag zoomar ut.

Idag så har jag lagt ned ca 2 tim på testet och den bakfokuserade ordentligt. Jag fick vrida ner till -20 innan den fokuserade som den skulle. [/QUOTE sa:
Dessvärre är det med zoomar så att de vanligen inte går med bara kamerans justering få skärpa på alla avstånd, brännvidder. Det blir bara skarpt vid de parametrar där du ställt micro-justeringen.
Förhoppningsvis blir det ändå godtagbart.

Ok...så om man ställer i 200mm läge och får till det , så provar man tex 100 mm läge så bakfokuserar den där också? Nu kalibrerade jag endast i 200-läget , så man får väl kolla lite fler brännvidder i morrn. Apropå det så är det något som sitter löst i 80-200 linsen. Om man skakar den lite så skallrar det. Har hört att det är "standard" på dessa gluggar , men är det verkligen så?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar