ANNONS
Annons

D70s Wireless SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Raptor

Medlem
Afton,

håller på att testa lite med commanderläget och en sb-800 på stativ i lite mörka utrymmen och det kommer upp lite frågetecken som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på.

Jag har valt commander/TTL läge på kameran och kör A läge och i meny 21 har jag default 1/60.

Det jag upptäcker är att kameran underexponerar "såvida jag inte sätter meny 21 till 1 sekund eller mera så ljusmätaren visar +-0"(Men då måste jag använda stativ)

Så om jag behåller 1/60 och istället kompenserar i kameran blixten med 0.7- 1.0 eller exponeringen med 1.3 - 1.7 så blir det bättre (Enligt Historiken)

Jag har även provat M och 125 1:4,5, spot, centrumvägt och matrix, alla underexponerar ungefär samma...

Ska inte förblixten fixa rätt styrka på sb-800?

Kanske dumma frågor..

/Robban
 
Senast ändrad:
Hej. Här är ett recept som jag ofta använder.

D70 exponeringsautomatik: Manuell 1/320 sek f/9
blixtläge (19): kommando och TTL
AE/AF väljaren (15): FV-lås
AE-lås (16): ON
Exponeringsmätaren: Spot-mätning
den inbyggda blixten uppe (bara för styrningen av SB 800, ingår inte som ljus i bilden.)

SB 800 ställd på REMOTE CH=3 Group A.


Testa detta, underexponerar den fortfarande?
MVH
Frank

Opps! Glömde lite...

Ett tryck på knappen AE-L/AF-L utlöser blixtarna och mäter ljuset på spot-punkten (mät i ansiktet) och behåller inställningarna.
Sedan kan man komponera om bilden och om möjligt få till ett leende (hmmmm), knäppa så många bilder med bra/samma blixtinställning, det vill säga utan förblixt som gör att modellen blinkar.

Exponeringsinställningarna stänger ute mycket av det befintliga ljuset så att bara blixtljus kommer med i bilden.

Frank
 
Senast ändrad:
Hej,

Tack för svaret, Frank.

jag har tagit med alla mina saker till jobbet i dag och tänkte fotografera mina arbetskamrater så jag skall prova dina inställningar och se.

Är det en fördel att köra i M med commandoläge?

Jag använder FV-lås för att slippa blinkande ögon och även EL tänds i sökaren.

I går kväll provade jag i hemmamiljö, vita väggar och inte mycket kontraster, kan vara så att förblixten blir lite lutad av ´ljusa´ saker, kanske kan vara så att även om jag kör med blixt inomhus så blir blixtstyrkan bara så att det framhäver rummets svara ljus, jag menar att det blir kanske inte underexponerat utan bara lika mörka bilder som rummet är mörkt.

ska se om inte det blir bättre med lite dagsljus för mätningen.

*Återkommer*

/Robban
 
Jag kör alltid i bländarprioriteringsläge när jag använder blixt och det funkar fin fint med comanderläget och SB-800. Det viktiga är just att blixten (SB 800) ställd på REMOTE CH=3 Group A annars tänds den inte alls. Kolla att det verkligen är den som tänder för det låter som att du fotar med kamerablixten och att den inte triggar SB 800an. Tittar man inte sökaren när man trycker av kan man inte se vilken blixt det är som lyser så tryck av ett testskott för att se om SBn triggas som den ska.
 
Hej,

Tack för svaret, Henrik.

Jo, jag har koll på att det är enbart SB-800 som körs. 3-A

Jag har även lekt med att köra i SU-4 läge och satt blixtstyrkan på SB-800 manuelt för att även kunna använda den inbyggda blixten.

Det kan vara så att jag har helt fel med att det blir underexponerat,(Kollar på histogrammet) det kan vara så att blixten bara fyller ut till den nivån som behövs för att återge rummets ljus, mörkt rum=mörka bilder, ljust rum=normalt ljusa bilder.

/r
 
Njaaa, kameran mäter ju reflekterat ljus och om rummet är mörkt (lite ljus reflekteras) kommer ofta förgrunden bli för ljus. Man kan tycka att ljusmätningen luras att "ta in för myckket ljus" och det man vill ha bra (förgrund) blir då för ljust. Om du låter kameran spot-mäta på ett ansikte och låter låsa där kommer oavsett reflektion av omgivningen det bli bra i ansiktet.
Har du något exempel på dina bekymmer? Kan ju vara fel på grejerna också!
MVH
Frank

Angående M-läget, detta ger möjlighet att ta bort befintligt ljus i lokalen och bara förlita sig på blixtljuset.
 
Hej Frank,

körde efter ditt recept:
1/320 sek f/9
kommando och TTL
FV-lås
AE-lås ON
Exponeringsmätaren: Spot-mätning

Vad kan jag säga, fungerar alldeles utmärkt, det jag märkte var att exponeringen var kanske ok från början också men nu med dina inställningar och att jag riktar blixten mera på så fick jag även en peak på fjärde och sista fältet till höger, det vita, som jag saknat.
och då ser det mera riktikgt ut med huvudexponeringen i mitten av histogrammet,

Märkte också att ha bounser på SB-800 och studsa den i taket ger en dov ton i bilderna,känns lite lite underexponerat medans siktar jag pang på blir det riktigt bra med att det fina vita framträder.

Ska labba mera men det handlar nog mera om min okunskap om ljussättning...

Stort tack för hjälpen...

Ps, kan tyvärr inte skicka upp någon bild från dagen, det var svårt nog att få mina arbetskamrater att ställa upp, ska iofs se om jag inte kan prata omkull någon :eek:)

/Robban
 
Jag har också märkt detta, tror att det beror på d-chippet som sitter i objektivet, och vidarebefodrar avståndet mellan kamera och motiv till blixten. Såfort blixten är längre ifrån motivet än vad kameran är, så kommer bilden bli underexponerad (funkar även åt andra hållet...)
 
Hej David,

Intressant, läste om en massa personer som också fick trixa med exponeringskompensation och så, skall testa med lite olika avstånd i kväll...

Ska även testa lite med att fotografera olika nyanser av mörkt/vit och se om/hur dom kommer fram på histogrammet.....

Idag när jag fotograferade mina arbetskompisar var det iofs ~1.5 meter mellan personen och sb-800 på ett stativ, körde bara med bouncer och riktade den lite snett uppåt/inåt.

Jag tror jag skall köra mera riktat och testa lite utan bounser.

kan tänka mig att det är en stor skillnad på studsad blixt och smack på....

/R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.