Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s Vitbalans inomhus med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag försöker bli vän med min nya D70s. Har än så länge mestadels fotat inomhus med blixt. I Autoläget blir personer extremt bleka i ansiktet => Enormt blåstick i bilderna. Kör jag på P och sätter vidbalansen i "blixtläget" blir det en enorm skillnad, betydligt bättre.
Är detta kännt på D70s att inomhus i A läge med blixt så blir det på detta viset ?
Bifogad bild är tagen i A läget med blixt.

(Lägger in en till string direkt efter detta med P läge och vitbalans i "blixtläget" så kan ni jämföra.)
Min yngsta dotter får vara modell :)
 

Bilagor

  • cor_1.jpg
    cor_1.jpg
    39.9 KB · Visningar: 205
Bild 2. Se förklaring i tidigare inlägg

Bild 2. P läge och Vitbalans i "blixtläge"
 

Bilagor

  • cor_2.jpg
    cor_2.jpg
    41.5 KB · Visningar: 198
Jag tycker att A-läget på D70s generellt är rätt oanvändbart, det har i princip tvingat mig att börja fota raw.. Mina blixtbilder blir likadana - man tycker att det borde väl vara det enklaste av alla A-lägen för kameran att få till (eftersom den vet om att blixten används), men icke..

/Per
 
Jag har aldrig problem med blixt och läge A med min D70s. Däremot är det stor skillnad på autovitbalans och inställt på blixt. Som de två exemplaren ovan.
 
Jag har en D80 och samma "problem". Jag ställer in vitbalansen på molnigt när jag fotar människor inomhus med blixt. Då får jag nästan perfekt hudton, kanske att färgen är lite för varm ibland men i så fall fixar jag det vid efterbehandlingen.

mvh
//Rami
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.