Annons

D70s med tillbehör väntar...

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Hallå på er!

Har lagt beställning på en D70s med kitoptik (Nikkor 18-70), SanDisk Extreme III 4GB, SB-600 samt en STO-FEN Omni Bounce.

Tycker det är ett ganska optimalt startpaket för en nygammal glad amatör som ska dokumentera sin nya familj.

Får väl se när paketet dyker upp. Ska bli kul att se vad detta paket kan prestera.

Nu ska jag börja fundera på hur jag ska ta in bilderna. Antingen direkt till CS2, eller till Nikon Capture 4 eller till Elements 4 via Camera Raw. Har inte bestämt mig än. Vet inte vilket som är bäst. Jag ska _bara_ ta bilder i NEF, så det som är viktigast (om jag förstått rätt) är hur behandling och konverting NEF->TIFF/JPG sker.

Tips och ideer är välkommna. Det ska bli kul att börja igen!

Vi hörs!

/Fredrik
 
Välkommen tillbaka till fotohobbyn.

Själv började jag med digitalt förra året efter ett långt uppehåll från det analoga.

Du har köpt en väldigt bra kombination som du kommer att få mycket glädje utav.

När det gäller datorhanteringen så rekomenderar jag dig att söka på forumet här under foto&datorn, jag kan även rekomendera att du köper Scott Kilby's bok Photoshop CS2 för digitalfotografer.

mvh kent.
 
Du har samma kamera och objektiv som jag och jag tycker det funkar skitbra!

Jag tar alla bilderna i NEF+Jpg, då får man en bild i RAW och en jpg. Jag använder jpg bilden till förhandsgranskning och enklare redigering ibland, om jag ska göra förstoringar går jag in i RAW bilden och redigerar den via CS2 och camera Raw, sen sparar jag den i Tiff och skicka in den.


mvh Jesper
 
Jag köpte en D70s idag, men raw filerna kan inte öppnas med PS CS2. Måste man ladda hem en uppgradering eller?
Annars är jag nöjd med kameran, klart bättre kvalitet och känsla än min gamla 300D.
 
Lite förändringar...

Istället för ett 4GB Extreme-kort bytte jag till 2st 2GB UltraII-kort. Köpte även en kortläsare (SanDisk Imagemate 12-in-1). Har köpt 8st uppladdningsbara batterier till blixten samt ett HOYA UV(0) HMC Super. Stativ har jag redan.

Väska vet jag inte vad jag vill ha. Svårt att köpa på i-net. Tänkte kolla hos t.ex. Kameradoktorn eller liknande. Någon av er kanske har ett direkt förslag på väska som rymmer hus med kitoptik på, SB-600:an samt extra batterier till blixten.

Har jag glömt något vitalt tillbehör?

Tar gärna emot råd.

/Fredrik
 
Vad gäller program för RAW hantering tycker jag Pixmantex:s RawShooter är mycket bra. Mycket snabbt och smidigt, speciellt om man vill hantera många bilder på en gång.

Gratis är det också. Så det finns ingen anledning att lägga pengar på Nikon Capture.

Du hittar det här:
http://www.pixmantec.com/
 
Ok!

Du kommer att bli nöjd med kameran och objektivet, har själv en D70 + 18-70 och är väldigt nöjd efter över 25.000 exponeringar utan minsta problem under väldigt skiftande väderförhållanden.

/Göran
 
Fredrik Calabrese skrev:
en luftblåsa är bra att ha.
Du tänker på en sån orange historia? Var kan jag köpa en sådan?

Fredrik Calabrese skrev:
Lowepro Nova är ganska lagom om du vill ha en liten axelväska. Crumpler ser lite mer civila ut.
Finns många varianter av Nova-väskan. Vet inte vilken du hade i tankarna, men 2:an eller 3:an verkar vettig. Ska titta lite närmare på dom vid tillfälle.

Tack för tipset om luftblåsan.

/Fredrik
 
Så har jag då kameran i min ägo....

Batterier laddas...

Jag slås av att sökaren är rätt liten, som nämnts i många trådar. Dock är det nog en vanesak och jag visste ju om det innan jag köpte den. Återkommer när jag har tagit första bilden;-)

/Fredrik
 
Jag har nova 2 aw.

Får plats med "allt" i den, kameran plus 18-70 på + solskyddet i botten, SB-800 på ena sidan och ett sigma 70-300mm på andra. Sedan laddare och andra sladdar i frontfickan och lite andra tillbehör liggande i fack (batterier etc.)

Så ska man ha med sig allt det är den väldigt bra.


Dock kommer jag själv försöka hitta en som i stort sätt bara kameran får plats i så den blir smidigare att tamed sig.
 
Är jag blind???

Bruksanvisning? Jag hittar då ingen... Inte ens på någon av de två CD-skivorna som följer med.

Någon som har något tips?

/Fredrik
 
Fick en med i pappersform på svenska i mitt köp.

Annars om du registrerar dig på Nikon kan du ladda ner en engelsk version om jag inte sett fel där.
 
tycker "Lowepro Tlz2" är jäkligt bra.. I alla fall på vintern då får både kamera och blixt plats. (har sb-800) och mer småsaker som batterier och dylikt..men sen på sommaren så vet jag inte om jag ska använda fotoväska så mycket tycker det är lite hämmande för fotograferingen om man säger så.. bättre att köra "rambo" :p lycka till och juste grymt val av utrustning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.