ANNONS
Annons

D70s+IPod/iAudio/Archos m fl

Produkter
(logga in för att koppla)

abdibile

Medlem
Hejs!

Jag kommer att inhandla en Nikon D70s. För att komplettera mitt resekit önskar jag någon form av lagringsmedia utöver det minneskort jag har i kameran. Det finns ju en hel uppsjö med MP3-spelare, Flash-spelare, I-poddar och annat som tydligen kan lagra bilder också men jag är dåligt insatt. Vad passar bäst i kombination med D70s? Jag har inget behov av stor skärm eller en massa lull-lull-funktioner. Däremot skulle jag uppskatta om man kan koppla in en extern mikrofon som är lite bättre än de inbyggda dito. Överföringen av bilderna skall givetvis kunna ske direkt från kameran via nån form av kabel eller att man plockar över minneskortet eftersom jag inte kan gå omvägen via en dator ute i fält.

Hälsningar Johan
 
Archos

Tjena, jag har precis varit på safari i afrika och till det ändamålet köpte jag en Archos 400. Har funkar fin fint. Jag tömde alla kamrorna till den (350d, C-7070 och en Ixus410). Den har iofs mer finesser än man behöver om man bara är intresserad av att "dumpa" bilder, men jag tyckte det var en klar fördel att kunna slappna av med lite musik eller en tv serie imellanåt...

mvh Hans B
 
Överföringen till Ipod:en är riktigt långsam, så det är ingen risk man kan använda sig av den för att snabbt läsa över bilderna. Sedan tillkommer problemet att överföringen suger ur batteriet innan man hinner tömma hela sitt 1Gb kort. :eek:(
 
Kul att se en som är på jakt efter samma sak som jag! Jag vill ha en hårddiskbaserad mp3-spelare med (ca 20 gig helst, för bilderna!) med line-in funktion för micen (claes ohlssons lilla stereomic för ca 150 spänn är super för miljö-ljud!).
Jag är inne på Samsungs YH-920 : http://www.samsung.com/Products/DigitalAudioPlayer/MP3Players/YH920GSXAA.asp
som har det, men YH-925 med färgskärm för att kolla bilderna man lagt in kan ju iofs vara kul... priset är dock högre, men om ett halvår när jag reser (Indien) så kanske det blivit billigare....
www.prisjakt.nu brukar vara bra för att kolla svenska priser. Just nu verkar sidan kajkat ur lite, men vanligen kan det vara bra att kolla upp hårddiskbaserad mp3, filtrera på t.ex. 20 gb och sortera i prisordning!

Frågan är sen: Vågar man lita på dessa hårddiskar? Hur är kvalitén, tål de lite lagom stryk? Nån som vet? Man vill ju inte ha lagt in 20 gig bilder och sen vips, borta! CD/dvd-backup vore kanske bra ändå...
 
Archos : Batteri + överföring

Hallå igen, jag kollade lite på Archos sida och de har en ny Archos Gmini 500 (http://www.archos.com/products/pc_centric/gmini_500/tech_specs.html) som jag skulle överväga idag. Jag köpte som sagt Gmini 400 (inte 402), så jag har dessvärre endast möjlighet att läsa CompactFlash kort. De nyare Archos maskinerna har tydligen USB Host möjlighet, alltså man kan ansluta i princip alla digitalkameror som helst via USB kabeln (som stöder USB Mass storage då) och köra över bilderna så...

500'ans batteritid ser helt OK ut tycker jag, 15h enligt spec (men man vet ju hur det är...). Jag antar också att USB 2.0 ger helt OK hastighet på 500'an.

Fördelen med Archos, som jag ser det är att man med liten arbetsinsats kan få med sig filmer om man ska ut på en kortare resa

Kvalitén på hårddiskarna, ja... Jag har ju den åsikten att när man startat en hårddisk så ska man röra den så lite som möjligt, det är ju trots allt en skiva som snurar med ett par tusen rpm där inne, och det är läshuvuden som flyger över dem av och till. Med andra ord så behandlar jag alla bärbara diskar med försiktighet, allt är en kalkylerad risk när man bär om kring och grejar med dem.

mvh Hans B
 
abdibile skrev:
Hejs!

Jag kommer att inhandla en Nikon D70s. För att komplettera mitt resekit önskar jag någon form av lagringsmedia utöver det minneskort jag har i kameran. Det finns ju en hel uppsjö med MP3-spelare, Flash-spelare, I-poddar och annat som tydligen kan lagra bilder också men jag är dåligt insatt. Vad passar bäst i kombination med D70s? Jag har inget behov av stor skärm eller en massa lull-lull-funktioner. Däremot skulle jag uppskatta om man kan koppla in en extern mikrofon som är lite bättre än de inbyggda dito. Överföringen av bilderna skall givetvis kunna ske direkt från kameran via nån form av kabel eller att man plockar över minneskortet eftersom jag inte kan gå omvägen via en dator ute i fält.

Hälsningar Johan
Bortsett ifrån möjligheten till microfon så är det väl knappast mycket som slår ett eller flera extra minneskort. Om du inte behöver en massa extra finesser så är det naturligtvis det enklaste att bara byta ut kortet. Utrymmesmässigt också oslagbart. Priset kan diskuteras men behöver du inte mer än ca 4-5 gig så är också det alternativet billigast. Med en gig får du plats med ca 350 bilder, med D70s på högsta Jpeg, naturligtvis betydligt mindre i Raw.
 
Senast ändrad:
Re: Re: D70s+IPod/iAudio/Archos m fl

paul innergård skrev:
Bortsett ifrån möjligheten till microfon så är det väl knappast mycket som slår ett eller flera extra minneskort. Om du inte behöver en massa extra finesser så är det naturligtvis det enklaste att bara byta ut kortet. Utrymmesmässigt också oslagbart. Priset kan diskuteras men behöver du inte mer än ca 4-5 gig så är också det alternativet billigast. Med en gig får du plats med ca 350 bilder, med D70s på högsta Jpeg, naturligtvis betydligt mindre i Raw.

Naturligtvis helt rätt, det måste man tänka på. Det beror helt på vad man är ute efter, två veckors safari i afrika eller 2 fotodagar på hemmaplan!
 
Knutte K skrev:
Den här har jag fallit för efter att ha kollat in tester, m.m.: http://www.epson.se/products/imaging/camera/photopcp2000/

Fördelen med Epson P 2000 är förutom att du får en 40 GB hårdisk att lagra bilder på så kan du även se filer och spela musik och dessutom kan du använda den som backup.

Hmmm, ja den tittade jag på också. Men när jag köpte min apparat så kunde inte P2000 hantera långa filnamn, jag frågade även deras support och de kunde inte säga att det skulle komma en mjukvaru uppdatering som gjorde detta möjligt, så den gick bort för mig (MP3 etc blir ju oanvändbart isådana fall)...? Kanske de rättat designmisstag vid det här laget?
 
Epson har kommit ut med en ny P-4000 80 gb hårddisk.

Fördelen med Epson är att den visar Canons Raw filer, vet inte hur det är med Nikon.

Den ska jag köpa till våren.
 
Det har inte varit några bekymmer med MP3 filer.Dessutom spelar den film (AVI). Och den funkar problemfritt med Nikons RAW (NEF).
 
Hej!
Jag har beställt en Archos Arc gmini 402.
Jag valde mellan Archos Arc gmini 402,Epson P-2000 Image viewer
Och CompactDrive PD70X.
Jag valde Archos för jag tycker den verkar vara mycket prisvärd.Att man sen kan lyssna på musik,spela spel och se på film ser jag bara som en bonus.

Mvh Hans
 
Well.....

...tack för alla intressanta svar. MEN när jag inte lyckas få tag på en enda jäkla D70S i hela riket så känns det lite hopplöst. Onödigt att köpa tillbehör till något som inte finns. Åker till Laos om en vecka. Får bli dia igen. Känns tryggt.

/Johan
 
Re: Well.....

abdibile skrev:
...tack för alla intressanta svar. MEN när jag inte lyckas få tag på en enda jäkla D70S i hela riket så känns det lite hopplöst. Onödigt att köpa tillbehör till något som inte finns. Åker till Laos om en vecka. Får bli dia igen. Känns tryggt.

/Johan

Men köp en D70, det är bara småändringar mellan modellerna.

Den enda viktiga som jag skulle vilja ha är kabelutlösaren. Det är väl bara den och den större skärmen som men inte kan uppgradera en D70 till?
 
Jodå..

...det fick bli en D50 eftersom det inte fanns en enda D70s att uppbringa i landet. Att döma av de tester jag läst skall det inte vara några större skillnader dem emellan. I alla fall inte om man som jag mest publicerar på webben och printar lite då och då. Men visst, jag är väl som många andra gubbar över 30 lite prylkåt och skulle gärna haft en kamera som marknadsförarna hävdar är vassare. Och yes, det tar emot att köpa en kamera som tom finns på OnOff. Men det lilla jag hunnit pilla på kameran än så länge har gett ett gott intryck. Kitoptiken drar dock ner intrycket lite. Ljudet av plastbitar som glider mot varandra, urk. Köper nog till en Tokina 12-24 i Bangkok.

Beträffande lagringsfrågan fick det bli en laddning minneskort istället. 1GB+256MB där den senare ingick i köpet.

I FOTO nr10 eller nr11 2005 finns ett test av Archos, Epson med flera. Kolla där.

Bilder från Laos finns inom kort på www.thiberg.com

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.