Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s inbyggda blixt som upplättningsblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_L

Aktiv medlem
Hej D70-ägare!

Vad anser ni om D70s inbyggda blixt förmåga som upplättningsblixt? Jag har fram tills idag varit helt analog med en F90x och en sb-28-blixt, vilken jag huvudsakligen använde för att lätta upp skuggor. Tyvärr är inte sb-28 helt kompatibel med min nya D70.

Jag förstår att den inbyggda blixten inte alls kan mäta sig med sb-28an men hur bra/dålig är den egentligen?

Om två veckor åker jag till Costa Rica och står nu i valet och kvalet om jag ska inhandla en Sb-600/800 inför resan. Att köpa en sådan skulle innebära ett ordentligt rejält avbräck i min reskassa... Dessutom slipper jag gärna släpa på en extern blixt om det inte är absolut nödvändigt.

Vad säger ni; duger den inbyggda blixten som upplättningsblixt vid utomhusporträtt solsken?

Eftersom kameran är helt nyinköpt och det inte är länge kvar till min resa tar jag mig friheten att ta genvägen att fråga här istället för att vänta på att jag har skaffat mig egen erfarenhet.
 
Blixten som sådan duger till upplättning, men det går inte att ha stora objektiv.

Med 17-55 2,8 går t.ex. går den inte att använda utan att det blir fula skuggor av objektiv/moljusskydd.

50 mm däremot funkar fint. Hur det är med kitobjektivet vet jag inte.
 
Jag har inte använt den så flitigt och är ingen van blixtfotograf, men jag tycker det funkar rätt bra för upplättning, särskilt om man dämpar den en liten smula.
En gammal filmburk (den genomskinliga varianten), eller en skiva i vit plast, eller ett vitt papper, kan användas som diffusor åxå, om man vill mjuka upp ljuset lite.

Tillsammans med kitobjektivet funkar den, svjv, bra om man inte har motljusskyddet på.
 
Hej på dig med, hoppas du får en härlig resa! Med eller uten blixt. Men såhär tänker jag iaf..

Jag har också planer att köpa en SB-600/800. Varför? jo för att visst fungerar den inbyggda som upplättningsblixt, men jag tycker den tar bort för mycket skuggor i vissa tillfällen. Nu hag jar inte haft chansen att foto så mycket utomhus pga vintern men endå en tanke, och som Martin sa så är det svårt att använda till större obejktiv det stämmer helt om det är dåligbelysning.. för då blir det extremt fula skuggor/skuggborttagning.. Ännu värre om det man ska fota e lite längre bort, så måste man kräma ut lite extra ur blixten och ja.. du förstår vad som händer..
Sen valet mellan SB-600 och 800 är rätt viktigt. Så inte hela din reskassa går åt!
Enda saken som jag håller på att tänka på nu när jag ska välja är att 800 kan hänga med i seriebildtagningen (om jag har förstått rätt).. Aja hoppas jag hjälpte lite, och juste en sak till.. om du inte köper extern blixt så bör du köpa extra batterier eftersom det drar förjävligt om använda blixten till allt.
PS vart kan man köpa dom, dom verkar va slut överallt? DS
lycka till med resan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.