ANNONS
Annons

d70s i arktisk kyla med minus 30

Produkter
(logga in för att koppla)

liquidmonkey

Ny medlem
hallå! mitt första inlägg :)
ska åke upp till Abisko och göra en 8 dagar längd skidor / old school snowshoe tur. ska bo i tält och vill ta många fina bilder med mitt Nikon d70s.

har ni några tipps för mig?
hur långt jag kan har kamera ute?
musta jag ta med en plast påsa så kamera få ingen kondens?
har en batterie men ska köper en till under veckan.
vad göra dom som göra en arktisk krissning med kamera grejer?

alla tipps är valkommen, o tack förhand :)

har redan använder sök och kom upp med den har inlagg, men det var från 2002

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=2078&highlight=Digital+kamera+kyla

Har du ingen möjlighet att ladda batterier under 8 dagar i den kylan behöver du minst 5 batterier om du använder dem på rätt sätt (förvara dem under jackan och ta bara fram dem när du ska fota).

Fotade natt i kyla för ett tag sen och fick ut typ 3 bilder per batteri.

Jag kan bara svara för mina erfarenheter med 20D. Vi hade som kallast -20C och även om batterierna bara klarade 10 st 30 sekunders exponeringar (som drar mycket mer ström än kortare exponeringar) så krävdes det bara ett par minuter innanför jackan för att de skulle bli användbara igen.

Jag hade bara två batterier med mig på turen som varade i sex dagar men det räckte med råge. Nu är det möjligt att Nikons batterier inte har samma kapacitet, men håller du dem varma tycker jag att tre stycken borde räcka i alla fall.

Några tips kring övrig hantering av kameran är:
- Se upp för var du andas någonstans. Fukten i din utandningsluft fryser lätt till is på kameran. Var försiktig när du byter objektiv.

- Försök inte värma upp kamera eller objektiv i sovsäcken eller innanför jackan, det tjänar ingenting till utan kan bara skapa problem.

Senast ändrad:
Gick på tur förra året med 350D och några objektiv. Kramade ur ca 700 bilder under en veckolång tur. Lägsta uppmätta temperatur var -36. Körde med dubbla batterier i batterigreppet. För att skydda kameran mot kondens lät jag kameran vara kvar i kameraväskan när jag gick inomhus. Använd skärmen så lite så möjligt. Jag tycker att du inte bör få några problem men ta med så många reservbatterier som möjligt.

Åtta dagar i Abisko? Låter helt underbart! God tur.

tack för tipps!!
kristoffer - jag tycker att 5 styckan bli för många, men jag ska köper två till iaf :)

magnus - bra tipps du gav. nånting för mig att tänke på, tack!

carlos - tack för din personligt kunskaper. det viktigt för mig att vet några andra personer har provat lika tur eller nästan samma.

ska skaffa två en-el3e batterie nu från www.batteributiken.com - 349 kr/s låter helt ok, eller?

Har du kollat www.zebramedia.com. Mitt batteri därifrån har funkat lika bra som orginalbatteriet. Tror dom är billigare också.

Vart nånstans ska ni gå? Gick Abisko-Nikkaluokta tidigare i år.

Senast ändrad:
mangans skrev:
...Försök inte värma upp kamera eller objektiv i sovsäcken...

Varför inte? Jag ska ut snart och funderade på att ha kameraväskan i sovsäcken (liten väska).
Iofs kommer jag även ha pjäxorna där och kanske lite fuktiga kläder.

Är det bättre att ha kameran i ryggan och kanske bara batterierna i sovsäcken?

zebramedia.com var bra men efter frakt bara 30 kr biligare. bra endå, tack!

kamera i sovsäck
vet varför man skulle inte göra det men om jag ska bli ute hela tiden för åtta dagar, jag tror det spela ingen roll om kamera är i sovsäck eller ute.
kanske kondens kommer in till kamera i sovsäck, vet inte?

Drar verkligen D70:an så mycket mera ström än en d50:a!???

Jag har varit på expedition och klättrat i Himalaya med en D50, och även på nästan 8 000 meters höjd och mer än -30 grader har min D50:a fungerat alldeles perfekt. Jag tog 149 exponeringar och batteriet var inte ens i närheten av att vara slut! Fotade iofs allt i jpeg och använde ingen blixt överhuvudtaget. Jag hade inget reservbatteri med mig, jag litade på att D50:an skulle klara det. Har dock erfarenhet av andra kameror (Pentax) som inte alls har samma batterikapacitet, när jag stod på den högsta punkten i världen utanför Himalaya så strjkade batteriet... Skitsur, var jag! Så ett reservbatteri bör man ha!

FILM) (ulltand skrev:
Varför inte? Jag ska ut snart och funderade på att ha kameraväskan i sovsäcken (liten väska).
Iofs kommer jag även ha pjäxorna där och kanske lite fuktiga kläder.

Är det bättre att ha kameran i ryggan och kanske bara batterierna i sovsäcken?

Japp, helt klart. Bara batterierna. Har du kameran i sovsäcken är det stor risk för kondens. Finns inga fördelar med att värma upp kameran utan du kan bara råka ut för tråkigheter. Man bör undvika drastiska temperaturskillnader så gott det går.

En annan motivering är att det blir betydligt svårare att få upp värmen i en sovsäck med mycket grejer. Speciellt en kall kamera.

@rami
jo, det d70s batteri är super super bra. hade den för en 3 vecka tur i alpen, 500 bilder sen o batteri var laddat. så jag vet inte om det tog mycket mer strom men som du sa, en till batteri är bra.
ska har tre stycken för att ta bilder av nord ljuset. hoppas de finns :)

@magnus
ska ha alla batteri i mitt sovsäck under kvällen o nära kroppen under dagen för håla strömmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar