ANNONS
Annons

D70s får en underlig fokusering vid användning av Nikons trådlösa fjärrkontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Varför fokuserar min D70s ibland och ibland inte, när jag använder den trådlösa fjärrkontrollen?

Det är fruktansvärt irriterande när jag försöker ta självporträtt och majoriteten av bilderna är helt åt skogen fokuserade.

Kan det ha något att göra med att jag sätter upp en liten post-itlapp (i ögonhöjd) på den vita väggen, för att se att fokus kommer att hamna i rätt höjd. Sen verkar kameran ibland vilja fokusera om och ibland inte alls.

Vad kan detta bero på? Jag har valt det autofokusläget där kameran skall fokusera på närmaste föremålet i bilden. När jag ställer mig framför post-itlappen bör JAG vara det närmaste föremålet i bilden och INTE lappen på väggen.

Du slår väl om till MF innan du knäpper bilden? Annars kommer kameran att fokusera om när du trycker på fjärren.

Jag vill att kameran SKA fokusera om, eftersom mitt huvud inte är lika platt som post-itlappen så hamnar det framför fokus på vissa bilder.

Frågan är varför kameran fokuserar om vissa gånger men andra inte...

J0£L skrev:
Jag vill att kameran SKA fokusera om, eftersom mitt huvud inte är lika platt som post-itlappen så hamnar det framför fokus på vissa bilder.

Frågan är varför kameran fokuserar om vissa gånger men andra inte...
Vad är då vitsen med lappen? Om du har AF inställt på närmaste objekt så måste ju ditt huvud för det första vara nånstans där det finns en fokuspunkt, annars hamnar fokus på nåt bakom dig. Om t ex örat råkar ligga vid en fokuspunkt så kan fokus hamna där om ingen annan fokuspunkt ser något som är närmare.

Vitsen med lappen är att jag ska veta vilken höjd jag ska sätta fokusen på, det är tämligen svårt att samtidigt stå framför kameran och modella samt bakom kameran och se på vilken höjd jag skall sätta fokuspunkten på.

Grejen är ju den att kameran INTE fokuserar om alla gånger, utan att fokus fortfarande ligger kvar på lappen! Ibland funkar det, ibland inte. Det är min fråga varför den beter sig så underligt!

Jag tittade i sökaren för att se att min valda autofokuspunkt hamnade i rätt höjd MEN jag "förfokuserade" aldrig när jag stod bakom kameran. Den första fokuseringen fick ske när jag själv stod framför kameran.

På detta sättet fick jag inte någon "låsning" av fokusen vilket skedde tidigare. Kanske skiljde det för lite i djupled mellan mitt ansikte och väggen där post-itlappen satt för att kameran skulle fokusera om, jag vet inte.

Jag har råkat ut för samma sak som dig även om jag inte stod modell. Jag trodde att kameran fokuserade innan bilden togs eftersom jag har den inställd på fokusprioritet - men icke. Fick många ofokuserade bilder :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar