Advertisement

Annons

D70S + extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

siluett

Medlem
Jag har en liten novis fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Jag har fått låna en extern blixt (äldre modell) till min d70s, men det fungerar inte, blixtindikatorn bara blinkar. Beror det på att man bara kan använda de blixtar som står med i kamerans instruktionsbok till kameran? Eller varför fungerar det inte?

Mvh Pernilla

siluett skrev:
Jag har en liten novis fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Jag har fått låna en extern blixt (äldre modell) till min d70s, men det fungerar inte, blixtindikatorn bara blinkar. Beror det på att man bara kan använda de blixtar som står med i kamerans instruktionsbok till kameran? Eller varför fungerar det inte?

Mvh Pernilla

Prova att köra kameran manuellt och se om det blir nån skillnad. Jag skulle dock rekommendera en blixt som garanterat fungerar med kameran (SB-600 och SB-800).

Du bör också vara lite försiktig med äldre blixtar eftersom spänningen över blixtkontakten kan vara väldigt hög och vi värsta fall skada din kamera.

Ett alternativ kan vara att köpa en slavutlösare som du fäster på blixtfoten och som triggas av den inbyggda blixten på din D70. Jag har provat det med några av mina gamla blixtar med gott resultet, i synnerhet eftersom man kan placera blixten en bit från kameran. Du måste dock köra manuellt på kameran och även ställa in den inbyggda blixten på manuell (inte TTL).

//Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar