Annons

D70s eller D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Valet står mellan en D70s med 18-70mm eller ett D50 kamerahus eller kanske med kitoptik då det bara skiljer 500kr. Och sedan köpa till ett 18-70 till D50. Kommer även satsta på ett fisheye så småningom. Men vill ha ett vettigt allroundobjektiv från början.

Priset på en D50 är i dagsläget 5000kr för huset och 5500 med ett 18-55mm Sigma. Men antar att jag endå kommer lägga den gluggen åt sidan direkt. En D70s kostar 7000kr med ett 18-70mm kitoptik. Har fotat en del med D70s och även fingrat på D50. Anldeningen till att jag inte kikar på D40 är att jag tycker den är för litet att hålla i, D50 är på gränser till för litet tycker jag.

Är alltså inte en fråga vilken kamera som är bäst utan snarare vilken som är mest prisvärd i dagsläget, antar även att båda dessa modeller kommer utgå ganska snart.

Ska du köpa nytt så är det väl snarare D80 än D70s som gäller idag, det skiljer för lite i pris för att inte köpa den betydligt poppigare D80'n. Däremot kan du nog göra fynd om du köper en beganad D70s, eftersom det finns en del såna på marknaden nu och det fortfarande är en bra kamera (min är inte till salu;)).

/Per

Kanske är som du säger men hoppet i pris mellan D80 och D70s är endå ganska saftigt. Säg att jag vill ha en ny D80 med ett vettigt objektiv så blir prisskillnaden lungt uppåt 4000kr. Kanske är värt pengarna, sust jag var på jakt var det en D50 eller D70s det stog emellan! Så har tyvärr dålig koll på D80.

Jag kikar även på begagnatmarknaden, där har jag sett en del både D70s och D50 till mycket bra priser.

Jag ställde min bror inför detta dilemma för ett par veckor sedan.
Jag ansåg att han skulle köpa d70s.
Tillslut föll hans val på d40 men i efterhand har han avslöjat att skulle inte sambon varit med hade valet blivet den "klumpiga" d70s.

Valet mellan d50 eller d70s är i mina ögon inte särskilt svårt eftersom d70s e så mycket mer än d50, d50 e juh snarare en avskalad d70s

D70/D70s är omodern numera vad gäller sensor och elektronik.
D50 har lite sämre ergonomi än D70/D70s, men presterar desto bättre bildmässigt. Ungefär i nivå med D80.
D80 är ergonomiskt som en D70 men med en mycket bättre sökare.
D40 brister mer i ergonomi än D50, men det värsta är att den har decimerat objektivsortimentet till enbart AFS-varianterna.
Det enda som talar för D70/D70s är de två inmatningshjulen.
D40 finns nog inget som talar för.
Välj mellan D50 och D80 med avseende på priset, inmatningshjulen och sökaren.
/Erik

PS: har haft D70, D50, D2H och D2X.

Valet

I min och Sambons Fotoväska finns 1 st D50 och 1 st D70S och jag fottar väl i princip 50/50 med båda husen.
Båda har sina fördelar men skulle jag bli tvingad att välja är det helt klart D70s:en som får vara kvar.
Du får några extra funktioner med det huset som är klart bra.

I kombination med 18-70 gluggen är D70s:en bra kombination och jag tycker att det är ett mycket prisvärt alternativ bland de valen du vill göra.

Här nämns också D80 o D40 men det verkar inte vara i din linje pga priset.
D80 är dock ett par snäpp extra jämfört med en D70s och tycker det är värt att fundera på alternativet. Det kan ju tex finnas någon lätt begagnad D80 som även den rasar rätt bra i pris.

D40 går enligt min mening FETBORT dels pga av begränsningen i optik och det löjligt dåliga batteriet.

Anledningen till att kameror som d40, 350d och 400d går bort är mina dasslock till händer. Jag kan helt enkelt inte hålla i dom. Vet att det blir bättre med batterigrepp men känns bökigt.

Intressant att många verkar påstå att D50 klår D70s medans vissa anser D70s överlägsen D50.

Ergonomin i D70s är för mig helt perfekt, som jag skrev så är nästan D50 för liten för min smak.

En D50 med D70s kitoptik (18-17mm) vore ju perfekt, till bra pris. Kanske kan hitta något begagnat. Köpa ett D50 hus nytt samt en begagnat 18-17mm

Tycker steget upp till D80 från D50 är väldigt stort prismässigt om dom som någon skrev presterar likvärdiga bilder. Hur är D80 i storlek jämfört med d70s? Mindre? Större?

D40 nämns i tråden för att jag va lite otydlig i mitt inlägg tidigare.

Min bror ställde frågan huruvida han skulle klöpa en d50 eller d70s, och efter ett besök i fotoaffären föll valet på D40...?!?

Trådskaparen har aldrig nämnt D40. Violket förmodligen betyder att den inte är ett alternativ.

Som svar på Trådskaparens fråga än en gång, anser jag att i valet mellan de 2 kamerorna som du nämner faller min smak på d70s.

landen skrev:
Intressant att många verkar påstå att D50 klår D70s medans vissa anser D70s överlägsen D50.

Båda har nog rätt! D50 är en mordernare elektonisk konstruktion, så förutsättningarna bör vara goda för att man lyckats slipa upp bildresultatet lite. Samtidigt vänder de sig till lite olika målgrupper, så D70s har lite fler funktioner som den pysslige uppskattar.

/Per

Blir nog en ny D50 med ett begagnat 18-70mm, vad tror ni? Hittat en del D50 till bra priser men är lite osäker på begagnad kamera...

En av de begagnade D50 är min ;-)
Den är i alla fall i nyskick med fåtal exponeringar gjorda. Aldrig fått stryk och har aldrig krånglat.

Den stora fördelen med nytt är att man får garanti. Det kan ju privatpersoner aldrig erbjuda.

/Erik

PS: Jag byter för att få ett mindre paket med objektiv så önskemålen på storlek varierar.

partajare skrev:
Vad är bra priser för dig då?

Ja jag lever ju efter att dom priserna man skriver i en annons inte är det priset man vill ha! Utan att det alltid finns en prutmån! Om det inte är tokbilligt från början det vill säga. Sedan måste jag nog påstå att begagnatmarknaden för kameror är grymt ologisk, men ingen jag kan göra något åt.

En D50 med kitoptik kostar idag 5500kr ny med garanti och allt sånt kul. Rimligt pris för en begagnad i bra skick borde enligt mig landa på runt 3500kr.

Erik Olsson skrev:
Den stora fördelen med nytt är att man får garanti. Det kan ju privatpersoner aldrig erbjuda.

Är ju inga problem med att skicka med kvitto och garanti. Svårt att garantera att den är i bra skick och som nästan ALLA skriver "få exponeringar" Stämmer säkert men svårt att bevisa!

Jag har litet svårt att se hur man kan få "bättre bilder" med en D50 än en D70s? Jag tar mig friheten att introducera en läsövning:

"Applying a slight unsharp mask and levels adjustment in Photoshop to the Nikon D70s "Landscape Mode" image, produces results that outperforms both the Nikon D50 and the Canon Digital Rebel XT with their respective kit lenses. To be fair, the Nikon D70s comes bundled with a superior (and higher priced) lens, the AF-S DX 18-70mm f3/5-5.6G IF-ED Nikkor zoom, so the results should not be surprising" ( Källa: http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT_images.shtml )

D50 är förmodligen bättre om man vill använda JPEG-bilderna direkt ur kameran, utan efterbehandling, men man skall i så fall ha detta klart för sig. En D70s går att få ny för ca 7000, med svensk garanti och med 18-70.

Antalet exponeringar gjorda är relativt enkelt att läsa ut om det gäller en Nikon. Slutaren har ett eget räkneverk som inte kan nollställas annat än att slutaren byts ut. Detta tal finns i EXIF, men det kräver ett speciellt programm för att plocka fram:

http://www.amarra.de/exif_uk.htm

Visserligen går det inte att göra på distans vid postorderköp.

-----

Garanti brukar ytterst sällan vara överförbar från den ursprungliga ägaren till senare ägare. Förvisso kan det vara svårt för serviceverkstaden att bevisa att den som reklamerar prylen inte är ursprungliga ägaren nu när köparens namn inte alltid står i kvittot, vilket är garantibeviset i Sverige.

-----

Det som har blivit bättre med bildkvaliteten på D50 och D80 jämfört med D70/D70s är minskat brus, snyggare färger och större dynamiskt omfång. D80 ger ju dessutom högre detaljupplösning.

/Erik

eon skrev:

-----

Garanti brukar ytterst sällan vara överförbar från den ursprungliga ägaren till senare ägare. Förvisso kan det vara svårt för serviceverkstaden att bevisa att den som reklamerar prylen inte är ursprungliga ägaren nu när köparens namn inte alltid står i kvittot, vilket är garantibeviset i Sverige.

/Erik

Ser ingen anledning till att garanti inte skulle följa med, köpte en videokamera på blocket, Fick kvitto/garanti i köpet. Inga problem att lämna in den när det gick sönder.

eon skrev:

D40 finns nog inget som talar för.

/Erik

PS: har haft D70, D50, D2H och D2X.

Förutom att D40 levererar klart mycket bättre JPEG bilder än D50 och D70, men det kan ju inte du veta eftersom du inte har D40....

Å
* den är mindre och lättare, passar en del faktiskt.
* Den har fantastiskt lättskötta menyer med hjälpknapp, passar en del faktiskt.
* Stor lättavläst display, passar en del faktiskt.
* Autoval men utan blixt finns som val, passar en del faktiskt.
* Ännu bättre brusreducering, t.o.m. skitbra på 1600 och 3200iso, passar en del faktiskt.

OSV, och inte lär det vara sista kameran som Nikon släpper utan gammeldags, långsam, tung, utrymmeskrävande AF-motor = det lär komma ännu fler AF-S gluggar.

Hälsningar

Adam

Naturligtvis talar man för det val man själv gjort - man kan väl förmoda att valet skett efter åtminstone någon eftertanke?

Jag gjorde en utvärdering av de här kamerorna runt jul, och för min del låg D80 utanför budgetramen. Bortsett från att man använder ett SD-kort i denna modell (en skitsak) är det en alldeles utmärkt kamera på alla sätt och vis.

Men i gruppen D40, D50 och D70s mina ögon vinner D70s jämförelsen genom att den har mer möjligheter och ett bättre användargränssnitt. De här kamerorna har samma sensor och i stort sett samma bildbehandlingsmöjligheter i kameran för övrigt.

Det kan mycket väl tänkas (jag har inte utvärderat) att D50 har bättre elektronisk bildhantering ("burkad efterbehandling") direkt i standardinställningarna. För mig var detta inte en stor fördel (jag bildbehandlar hellre själv), men det kan vara det för andra. D70s har hur som helst bra möjligheter att "peppa upp" slutresultatet via kamerainställningar så skillnaden skall inte överskattas.

D40:n avsaknad av fokusmotor är ett stort problem för den som vill ha tillgång till begagnad Nikonoptik. Vill man inte det är problemet mindre.

Det kan vara så att det tidigare citerade testet har en viktig ledtråd: Man antyder i det att objektivet på kameran spelar roll för för slutresultatet (är det en överraskande slutsats?). I så fall kanske det viktiga är att jämföra med samma optik, och med det utmärkta 18-70 på på endera av de här kamerahusen kan man förmodligen bli ungefär lika nöjd. Men då blir också prisskillnaden mellan kamerorna inte längre så stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar