Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 och manuell fokusering (hjälp!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hippo22

Medlem
Det ska finnas en electronic rangefinder på d7000 som man kan använda för att fokusera manuellt, men hur sjutton hittar man inställningarna för det på kameran? Jag har sökt igenom hela instruktionsboken och där står bara att den finns, och att den går att använda. Jag har inte lyckats med det, eller hittat de fokusindikatorer det pratas om på nätet. Någon som vet hur man gör?

Det ska finnas en electronic rangefinder på d7000 som man kan använda för att fokusera manuellt, men hur sjutton hittar man inställningarna för det på kameran? Jag har sökt igenom hela instruktionsboken och där står bara att den finns, och att den går att använda. Jag har inte lyckats med det, eller hittat de fokusindikatorer det pratas om på nätet. Någon som vet hur man gör?

Ja, man tittar i sökerans nedre vänstra hörn.

/Karl

Hej!

Jag har ingen D7000 att kolla på, men på andra Nikon kameror så finns det i sökarens nedre kant symboler som ser ut så här (nästan): > 0 < Dessa symboler finns i min D700 till vänster om ljusmätar indikatorn (den som talar om vad jag har för ljusmätning inställd).
När bara 0 lyser har du fokus i den fokuspunkt du valt! > och < markerar vilket håll du skall vrida fokusringen ...
Var det detta du sökte?

jonas

Du måste trycka ner avtryckaren halvvägs för att "väcka" kameran för att få det hela att fungera.

/Karl

Tack så mycket

Tack så mycket. Nu fattar jag.

Jag är kanske dum, men jag tycker att Nikon kanske kunde utvecklat det hela lite i sin instruktionsbok.

Tack så mycket. Nu fattar jag.

Jag är kanske dum, men jag tycker att Nikon kanske kunde utvecklat det hela lite i sin instruktionsbok.

Nu har jag inte någon D7000 utan en D5000 och i den kamerans instruktionsbok står det klart beskrivet med bild och text. Dessutom var det inget problem att finna beskrivningen i bruksanvisningen. Misstänker att det inte är annorlunda i bruksanvisningen till D7000.

Nu har jag inte någon D7000 utan en D5000 och i den kamerans instruktionsbok står det klart beskrivet med bild och text. Dessutom var det inget problem att finna beskrivningen i bruksanvisningen. Misstänker att det inte är annorlunda i bruksanvisningen till D7000.

En sökning på "electronic rangefinder" ger sju träffar i den engelska manualen. Det finns vid ingen av träffarna en förklaring till hur man gör, och avsnittet manuellt fokus nämner inte heller var markörerna finns. Den finns för övrigt tillgänglig på engelska manualen, Nikon har lagt ut den.

En sökning på "electronic rangefinder" ger sju träffar i den engelska manualen. Det finns vid ingen av träffarna en förklaring till hur man gör, och avsnittet manuellt fokus nämner inte heller var markörerna finns. Den finns för övrigt tillgänglig på engelska manualen, Nikon har lagt ut den.

Gjorde tyvärr ingen engelskspråkig sökning på nätet utan en manuell sökning i min bokhylla. Därför missade jag de sökträffar som du fick. Då utgick jag, tydligen felaktigt, att det även fanns beskrivet i bruksanvisningen för D7000. I varje fall den svenskspråkiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar