ANNONS
Annons

D7000, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har haft en D300 som levererade toppen bilder utan att överexponera.
Fotar mycket flyg och där är det väldigt många "vita" flygplan som fasnar på bild.

Så köpte jag en D7000 i fredags och var ute och testade i helgen!

Men det vita blir väldigt "utfrätt" typ överexponerat.

Hur ska jag fixa till detta ?
Gör Matrix mätning, bländarprio (f 5.6-8) ingen komp för EV.

Några tips ?

Skickar med några bilder som är tagna direkt ifrån kameran!
 

Bilagor

  • fel1.jpg
    fel1.jpg
    8.7 KB · Visningar: 975
  • fel2.jpg
    fel2.jpg
    14.1 KB · Visningar: 977
  • fel3.jpg
    fel3.jpg
    14.2 KB · Visningar: 983
Ärligt talat så förstår jag inte problemet. Tycker du att bilderna blir för ljusa är det väl bara att använda exponeringskompensationen.

Det är klart att du kan spotmäta på flygplanen också, men det lär resultera i motsatt resultat om du inte kompenserar.
 
...

Det är klart att du kan spotmäta på flygplanen också, men det lär resultera i motsatt resultat om du inte kompenserar.

Eftersom kameran då exponerar mot 18% grå måste man utföra positiv exponeringskompensation, så att det vita inte blir grå, i fallet då exponeringsmätning skett på den vita delen av flygplanskroppen...
 
Eftersom kameran då exponerar mot 18% grå måste man utföra positiv exponeringskompensation, så att det vita inte blir grå, i fallet då exponeringsmätning skett på den vita delen av flygplanskroppen...

Ja?
Vad var det som var oklart? Motsatt resultat jämfört med den upplevda överexponeringen är underexponering. Precis vad jag skrev alltså.
 
Om du är missnöjd med hur kameran exponerar på matrix-mätningen är det bara att ändra det. Under custom setting menu hittar du b5 Fine tune optimal exposure. Där kan du finjustera per ljusmätningsmetod.

Alternativ två är förstås att använda exponeringskompensationen ;)
 
Jag skulle nog exponeringskompensera, eftersom bilderna verkar likadant exponerade. Ta några provbilder, ändra kompenseringen tills det blir bra, och plåta seda på så mycket du vill.
 
Har haft en D300 som levererade toppen bilder utan att överexponera.
Fotar mycket flyg och där är det väldigt många "vita" flygplan som fasnar på bild.

Så köpte jag en D7000 i fredags och var ute och testade i helgen!

Men det vita blir väldigt "utfrätt" typ överexponerat.

Hur ska jag fixa till detta ?
Gör Matrix mätning, bländarprio (f 5.6-8) ingen komp för EV.

Några tips ?

Skickar med några bilder som är tagna direkt ifrån kameran!

Hej!

Jag har skruvat ner till ca. -0,7 eller t.o.m -1,0 EV. Då blir det oftast bra en solig dag. Hade liknande problem med min D80, men D7000 är nästan ännu värre på den punkten. I övrigt en härlig kamera, eller hur?

Mvh Fredrik
 
då jag inte är jätte insatt med kompensationer hit o dit, i mitt fall..dvs ts fall skulle man tagit en liten kortare slutartid bara?..då hela bilden är överlagt ganska ljus..skogen tex i bakrunden är ljus även den så.
 
I manuellt läge så fungerar det att korta tiden, men inte i något annat läge för då kompenserar detta enbart automatiskt med bländaren, du måste använda exponeringskompenseringen för att det ska ha någon inverkan på exponeringen
 
då jag inte är jätte insatt med kompensationer hit o dit, i mitt fall..dvs ts fall skulle man tagit en liten kortare slutartid bara?..då hela bilden är överlagt ganska ljus..skogen tex i bakrunden är ljus även den så.

Då är det väl bara att sätta sig in i det då...!!! ;)

Matrixmätningen på D7000 har en mjukvara som tar mindre hänsyn till högdagrar än tidigare Nikonmodeller. Allt för att få en bild där de som inte vill peta med bilder i efterhand skall få en så användbar bild som möjligt direkt ur kameran. På tidigare Nikonhus exponerades i stort sett alltid konsekvent för att rädda högdagrar från utbränning till varje pris...vilket innebar att mellantoner/skuggor nästan alltid måste lyftas i efterbearbetning (dvs bilderna blev tämligen konsekvent underexponerade så fort det var ljusare partier med i bilden).

D7000 defaulthantering av högdagrarna ställer naturligtvis till problem där motivet utgörs av det som är högdagrar i bilden...i detta fall vita flygplan. Men detta är inte något fel i mätsystemet utan bara hur de Japanska ingenjörerna valt att mjukvaran skall tolka indata som ljusmätaren leveverar. De har tänkt att glada nybörjare som inte petar med bilderna oftare är gladare med den approach som mätningen nu har. Jag tror de har rätt där. Mer avancerade fotografer väljer säkerligen att exponeringskompensera för svårare motiv...och/eller väljer att fota i RAW...och/eller väljer mer selektiva mätmetoder än matrixmätning...så tror jag ingenjörerna har resonerat :)

Det hela är bara en fråga om att bli bekant med hur mätsystemen i din kamerna funkar...precis som man måste vilket kameramärke/modell man än äger. Antingen exponeringskompenserar du...och då antingen direkt via +/- knappen eller mer permanent via b5 i custommenyn. Eller så fotar du i RAW/NEF då säkerligen högdagrarna går att rädda vid framkallningen av NEF-filen. Eller så spotmäter du mot flygplanen. Voila :)

Själv har jag på min D7000 alltid -4/6 EV kompensation inställt på matrixmätning via custommenyn som beskrivs ovan. D7000 har så bra dynamiskt omfång och så lågt brus i skuggpartier så det är inga problem att lyfta skuggor/mellandagrar lite om bilden skulle bli lite underexponerad.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar