Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000, AF-S 200/2 VR II, AF-S 35/1.4 och ny blixt SB-650 presenteras den 15/9

Produkter
(logga in för att koppla)
....... eller som några tycker: denna kamera behöver ingen uppdatering ....... det verkar så, hoppas priset sjunker så kan jag skaffa en!!!
 
D7000 kommer ha Sonys nya sensor som sitter i NEX och A55 inte sant? Hur står den sig mot D90 sensorn? Jag har för mig att de var väldigt likvärdiga i något test jag såg i NEX tråden, men det är klart, Sonysensorn har ju lite fler mp. Men om inte D7000 har så mkt bättre sensor är kanske inte uppdateringen lika lockande.
 
D7000 kommer ha Sonys nya sensor som sitter i NEX och A55 inte sant? Hur står den sig mot D90 sensorn? Jag har för mig att de var väldigt likvärdiga i något test jag såg i NEX tråden, men det är klart, Sonysensorn har ju lite fler mp. Men om inte D7000 har så mkt bättre sensor är kanske inte uppdateringen lika lockande.

Med stor sannolikhet kommer förbättringen hos D7000 mot D90 vara försumbar dvs högst 1/3 EV bättre. Det är dock inte illa om pixlarna ökar från 12,3 till 16,2 MP.
 
Du får alltid betala dyrt för det extra steget ljusstyrka:

1) 85/1.4 vs 85/1.8,

2) 35/1.4 vs 35/2,

3) 50/1.4 vs 50/1.8,

4) 300/2.8 vs 300/4.

5) 200/2 vs 180/2.8.

Synd bara att Nikon valt att först uppgradera alla fasta proffsobjektiv med bästa möjliga ljusstyrka. Alla de hobbyfotografer med kamera utan fokusmotor och begränsad ekonomi får vänta på att Nikon uppgraderar alternativen till höger eller så får de skaffa en dyrare kamera. Den främsta orsaken till att jag bytte upp till D90 var för att kunna använda dessa lite äldre förmånligare objektiv och få autofokus. (Nu känns det ibland som jag borde ha hoppat upp på D300/700 direkt, då autofokusen inte är så pålitlig med ljusstarka fasta objektiv, men jag ansåg mig inte ha råd med det i våras).
 
De riktigt stora pengarna ligger sannolikt bland de billigaste konsumentprylarna eftersom man garanterat säljer tiotusentals 18-55:eek:r för varje 300/2,8 men prestigen ligger i de tunga prylarna som supertelen och extremt ljusstark optik. Det är där man får uppmärksamheten.
 
Synd bara att Nikon valt att först uppgradera alla fasta proffsobjektiv med bästa möjliga ljusstyrka. Alla de hobbyfotografer med kamera utan fokusmotor och begränsad ekonomi får vänta på att Nikon uppgraderar alternativen till höger eller så får de skaffa en dyrare kamera. Den främsta orsaken till att jag bytte upp till D90 var för att kunna använda dessa lite äldre förmånligare objektiv och få autofokus. (Nu känns det ibland som jag borde ha hoppat upp på D300/700 direkt, då autofokusen inte är så pålitlig med ljusstarka fasta objektiv, men jag ansåg mig inte ha råd med det i våras).

Inte helt sant. Eller delvis. Nikon har under senare år faktiskt fått mest kritik för att de valt att uppgradera konsumentoptiken först. AF-S35 f1,8 och ett gäng normalzoomar är de jag först kommer att tänka på. De har länge haft en brist på just fasta 1,4:eek:r som många i de högre segmenten skriker om........

Ps. Dessuom brukar faktiskt Nikons enklare objektiv få tämligen hyffsade till bra betyg i testerna jämfört med många andra tillverkares prylar i dessa klasser
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.