Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000, 60D eller Alpha?

Produkter
(logga in för att koppla)

idajosefina

Medlem
Hej! Nu kommer en besvärlig fråga. Jag ska köpa ny kamera (har tidigare haft en canon 1000D). Jag började att kika på en canon 600D då det kändes naturligt att bara "hoppa upp" ett steg inom samma märke. Samtidigt började jag kika på Sonys varianter, vilka jag inte stött på tidigare. Jag har nog pratat med alldeles för många och fått massor av olika råd. Det första rådet jag fick var att köra på en a55, eftersom den var ny och "rolig" att fotografera med, 10bilder/s, gpsfunktion och en bra live-view. På något sätt klickade det inte riktigt tror jag, och jag kikade vidare, nu på canon 600d och nikon d5100, vilka verkar vara ungefär likvärdiga. Jag besökte flera fotoaffärer vilka sa till mig att det knappt var lönt att hoppa upp från en 1000d till någon av de modellerna, att jag istället skulle titta på d7000 eller 60d. Personalen i fotoaffären och fotografer i min bekantskapskrets höll med om detta och vidhöll att sony inte var ett alternativ. Jag har inga preferenser gällande märke, utan jag söker det bästa i prisklassen! Jag fotograferar mycket och gärna. Porträtt och Macro är favoriterna för tillfället. Så min egentliga fråga är om någon har någon erfarenhet att dela med sig av? Märke på kameran spelar som sagt ingen roll, men jag har bestämt mig för att köpa nytt och inte begagnat. Tacksam för svar om någon kunde utläsa något av all denna text :)

Josefina
 
Hej! Jag har ett Sigma 70-300 som jag ändå tänkt sälja, så det spelar ingen större roll. Jag har ingen kamera alls nu, jag fick sålt min 1000D, så jag är kameralös, så när som på min kompaktkamera :)
 
Vad gäller Canon och Nikon är de såpass lika och bra teknikmässigt att ergonomi etc. känns som en större faktor för mig. Sony har jag inte lika bra koll på tyvärr.

Mitt råd blir således, åk och testa de kameror som kan vara intressanta, hur känns de i handen? Hur känns det när du kollar i sökaren? Hur är menyerna? Hur sitter knapparna?

Funktionsmässigt tror jag att 60D såväl som Nikons motsvarighet kommer vara fullt tillräckliga. Båda märkena har ett brett optikutbud.

Personligen kör jag Canon, och skulle inte byta även om jag fick en bra chans. Mycket av känslan av att vara nöjd ligger troligtvis i att jag vet att jag gillar Canons ergonomi bättre, och deras kameror och optik uppfyller mina behov väldigt många gånger om. Hade jag inte provat noga innan kanske jag hade varit mer tveksam nu, det viktigaste är att övertyga sig själv från början att man gör rätt val, annars kommer det vara svårt att övertyga sig själv senare också.
 
Vad gäller Canon och Nikon är de såpass lika och bra teknikmässigt att ergonomi etc. känns som en större faktor för mig. Sony har jag inte lika bra koll på tyvärr.

Mitt råd blir således, åk och testa de kameror som kan vara intressanta, hur känns de i handen? Hur känns det när du kollar i sökaren? Hur är menyerna? Hur sitter knapparna?

Funktionsmässigt tror jag att 60D såväl som Nikons motsvarighet kommer vara fullt tillräckliga. Båda märkena har ett brett optikutbud.

Personligen kör jag Canon, och skulle inte byta även om jag fick en bra chans. Mycket av känslan av att vara nöjd ligger troligtvis i att jag vet att jag gillar Canons ergonomi bättre, och deras kameror och optik uppfyller mina behov väldigt många gånger om. Hade jag inte provat noga innan kanske jag hade varit mer tveksam nu, det viktigaste är att övertyga sig själv från början att man gör rätt val, annars kommer det vara svårt att övertyga sig själv senare också.

Mycket bra talat, anledningen till att jag kör Canon är på grund av Canon EF 400 f5,6 USM eftersom jag fotar fåglar och Nikon har inte något liknande objektiv, så hade man tänkt att fota djur eller fåglar så är nog Canon det bättre valet om man vill ha ett superbra objektiv till riktigt bra pris (ca 13.000kr nytt). Annars så spelar det nog mindre roll vilken av dom du väljer. Jo om du ska köpa tilt-shift objektiv så väljer man också canon men det kanske inte riktigt ät din tanke :p
 
Hej! Nu kommer en besvärlig fråga. Jag ska köpa ny kamera (har tidigare haft en canon 1000D). Jag började att kika på en canon 600D då det kändes naturligt att bara "hoppa upp" ett steg inom samma märke. Samtidigt började jag kika på Sonys varianter, vilka jag inte stött på tidigare. Jag har nog pratat med alldeles för många och fått massor av olika råd. Det första rådet jag fick var att köra på en a55, eftersom den var ny och "rolig" att fotografera med, 10bilder/s, gpsfunktion och en bra live-view. På något sätt klickade det inte riktigt tror jag, och jag kikade vidare, nu på canon 600d och nikon d5100, vilka verkar vara ungefär likvärdiga. Jag besökte flera fotoaffärer vilka sa till mig att det knappt var lönt att hoppa upp från en 1000d till någon av de modellerna, att jag istället skulle titta på d7000 eller 60d. Personalen i fotoaffären och fotografer i min bekantskapskrets höll med om detta och vidhöll att sony inte var ett alternativ. Jag har inga preferenser gällande märke, utan jag söker det bästa i prisklassen! Jag fotograferar mycket och gärna. Porträtt och Macro är favoriterna för tillfället. Så min egentliga fråga är om någon har någon erfarenhet att dela med sig av? Märke på kameran spelar som sagt ingen roll, men jag har bestämt mig för att köpa nytt och inte begagnat. Tacksam för svar om någon kunde utläsa något av all denna text :)

Josefina

Får man fråga varför de inte tyckte att Sony var ett alternativ? Själv har jag en alpha 580 som jag är supernöjd med.
 
Tjena.

Får tipsa om 60D med tanke på att du fotade mycket macro, trevligt att ha den vinklingsbara skärmen då man kryper i gräset och fotar.

/Roger
 
Alla märken: Canon, Nikon, Sony, Pentax har bra alternativ för det du ämnar fotografera. I viss mån stämmer detta även för Olympus och Panasonic. Vill man ha lite längre och ljusstarkare porträttobjektiv är de första fyra bättre val. Nikon och Canon har rel billiga 85/1,8:eek:r och Canon har d u 100/2,0. Sony har en 85/2,8 och Pentax har en fin men lite dyrare 77mm. Det är dock möjligt att man kan klara sig till både makro och porträtt med en Tamron 90/2,8 om man kan leva med lite större skärpedjup och då spelar märket igen ingen roll bland de första fyra. Bland 85/1,8 skall Canons ha lite snyggare oskärpeteckning en Nikons f u snabbare AF (och Nikons ger bara AF med D90,D7000,D300s, inte med de billigare husen). Skall man fota porträtt med 50mm istället har Nikon och Canon billigare 50/1,8 än Pentax och Sony, men skall man skaffa en 50/1,4 till porträtt är Sigmas bäst och då spelar märket ingen roll (mellan De första fyra, till de andra två behövs 4/3 - m43 adapter).

Pentax, Sony och Olympus har bildstabilisering i huset så alla objektiv blir bildstabiliserade - detta är dock av begränsat värde till porträtt (skakningsoskärpa är ett mindre problem än rörelser hos motivet och blundande ögon) och makro (man rör sig lika mycket fram/tillbaks så skärpeplanet ändras så det blir blixt eller stativ ändå).

Det är nog viktigast att känna på kamerorna och se vad som faller bäst i handen. Skall du skriva ut bilder i A3 eller större kan mpx vara viktigt, annars räcker alla moderna kameror mer än väl. För porträtt och makro spelar bilder per sekund heller ingen roll. Det kan vara bra med lätt åtkomst till vitbalans (f f a vid JPEG) och möjlighet att byta ljusmätningsmetod (spot/matrix/centrumvägd) direkt utan menydykning och att fokusera manuellt men annars har jag svårt att säga carte blanche vad annat som är viktigt.

Nu använder jag Canon och Olympus men då jag jämfört Optiska sökare i cropkameror (och faktiskt även 5DII med standardmattskiva) tyckte jag att det var att sätta fokus manuellt med Sony A55 (med EVF) än med en optisk sökare. Jag upplever dock främre inmatningshjulet på A55 som obekvämt placerat - men det kanske bara är jag.

Skall du ta ett rejält kliv upp från 1000D då skulle jag nog föreslå en titt på Canon 60D/7D, Nikon D7000, Sony A65 (då den kommer) eller Pentax K5 (även K-r är tämligen välutrustad men ändå en instegsmodell). Numera finns en del porträttgluggar till m43 till Panasonic/Olympus men, även om de håller rätt så hög klass, är de rätt så dyra.
 
Missade några ord i meningen om A55 och kan inte få till redigeringen i telefonen. Vad jag skule säga var att jag upplevde MF som LÄTTARE med A55 än de med optisk sökare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.