Annons

d7000 + 16-85mm, vilket objektiv ska jag komplettera med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rynkan

Medlem
På väg till mig:

Nikon D7000 hus + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED

Detta är påväg till mig pga att jag fått min d90 stulen...

Jag har även dessa objektiv:

• Nikon AF-S DX 35/1,8 G
  • Tamron sp af macro 90mm/2.8

jag är inte nöjd med Tamron objektivet (kan inte använda det heh)

Vill gärna ta bra/fina proträttbilder, vilket objektiv bör jag satsa på då? varför?

Vilket objektiv hade kompletterar enligt er en upsättning med D7000 och 16-85 och varför?

tacksam för alla svar :)

Senast ändrad:
Ett par objektiv:

Sigma 50/1.4 EX HSM (bra skärpa och har fin bokeh).

Nikon AF-S 50/1.8 (kanske bättre än den äldre AF modellen)

Tokina 11-16/2.8 (grym vidvinkel som är ljusstark)

Saknar själv erfarenhet av ovanstående objektiv. Men troligen är det någon av dessa som hamnar i min kameraväska nästa gång något nytt skall inhandlas... Just nu har jag endast Nikon 16-85vr och Sigma EX 150/2.8 HSM DG.

Tack för era svar, antar att jag får bestämma mig för vad jag vill göra först.

Vad borde jag välja om jag skulle vilja fotografera på kvällar ute på nattklubb och så?

Tack för era svar, antar att jag får bestämma mig för vad jag vill göra först.

Vad borde jag välja om jag skulle vilja fotografera på kvällar ute på nattklubb och så?

Beror endel på vilka brännvidder du då tänkt använda. Om du vill vara mer flexibel borde då ett lämpligt val vara något ljusstarkt normalobjektiv, t ex Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Enligt http://www.photozone.de tycks den utan bildstabilisering (VC) vara skarpare.

jag är inte nöjd med Tamron objektivet (kan inte använda det heh)

Vill gärna ta bra/fina proträttbilder, vilket objektiv bör jag satsa på då? varför?

Vad menar du med "kan inte använda det"?

Tamron 90 är bra för porträtt, typ huvud och närmare. Komplettera med en 50mm eller kanske Tamron 60/2 för huvud/axlar och halvkropp.

Ska du fota på nattklubb bör du satsa på en extern blixt, IMO. Du har redan både 35/1.8 och en (visserligen inte så ljusstark) normalzoom som kommer att funka ganska bra ihop med en extern blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar