Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 ändrar slutartiden själv...på M-läget!?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Har ju en nyinskaffad D7000.
Upptäckte en märklig (?) grej nu...Trots att den står på M, så ändrar den slutartiden själv...

Gjorde ett snabbt test nu. Satte ISO på 800, slutartiden på 1/60, bländaren på 3,5.och fokuserade på ett motiv och tröck av...I samma sekund som bilden togs så ändrades slutarvärdet till 125...
Kollar jag histogrammet så står det 1/60 där.. Men nästa bild jag tog, där blev slutartiden 1/125...

Fruktansvärt irriterande! Vad är det för fel? Har jag kommit åt nån inställning utan att veta om det?

Låter som om bracketing/gaffling är aktiverat. Finns en knapp till vänster om blixten där det står BKT, tryck in den och vrid på gjuten tills BKT-symbolen inte längre syns på topdisplayen. Om det nu är gafflingen som är igång vill säga...

Hehe...jodå, har en manual i form av bok som jag kikar i! :)
Men det här visste jag inte alls vad det kunde bero på...så jag visste inte vart jag skulle läsa om det...

Att ha manualen i knät och läsa den från pärm till pärm samtidigt som du har kameran i händerna är väldigt nyttigt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar