Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700: Serietagning + Fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej!

Är ägare av en D700 och undrar hur man kan låsa fokus på ett objekt under serietagning (och inte bara bild nr 1 i serien).

När jag kör läget CH eller CL och AF-S, samt låser fokus på objektet och riktar om (nu med fokuspunkt ex. i mitten och objekt till höger i sökaren) så sätter kameran första bildrutan rätt, men fokuserar sedan om enligt fokuspunkten, hur gör jag för att låsa fokus genom alla exponeringar?

Fokuserar normalt med AF-ON
Hittar inte i instr.boken eller här på FS.

Detta fungerar i övrigt bra med AF-C och 3D tracking men det är inte i alla lägen jag önskar köra dessa inställningar.

Tack för er kunskap. MVH/Kristofer

Jag är tveksam till om det går. Du måste NOG åtminstone köra med af-c för att fokusen ska hinna med har jag en känsla av.

eller så håller du in af-lock knappen på baksidan av kameran (efter att ha ställt in den på af-lock" alternativt ställ in att af endast aktiveras med af-on på baksidan, det är ett bra alternativ. (men det gjorde du ju redan.. :D )

Det här låter lite märkligt.
Med AF-S valt så borden den bara fokusera en gång för första bilden i serien och resterande skulle bli utan omfokusering.

Du släpper väl inte avtrycket mellan bilerna i serien?

Om du brukar fokusera med AF-ON-knappen så har du väl inte ens AF på via avtrycket.

Visst är det klurigt. Det är just detta jag försöker få ordning på.

Jag har märkt detta dels i studio där jag kanske sätter fokus på ögat, riktar om och kör en serie, då letar fokusen efter bakgrunden från bild nr 2, dels utomhus när jag porträtterar folk som rör sig lite lustigt :)

Procenter visste inte heller, får ringa NIKON!

/K

Hmmm. blev så osäker men provade nyss och fick mitt Ilandsproblem bekräftat. Skulle vara fint om någon av er med D700 kunde köra ett par testbilder i serie med AF-ON och Af-S

Tack Tack. /K

Vet inte om jag förstod ditt problem rätt

Men i menyn så kan du ju även ställa om vilket som ska vara prioriterat. Fokus eller avtryck.
Jag kör alltid med af-on och så har jag den alltid prioriterat på avtryck.

Visst är det klurigt. Det är just detta jag försöker få ordning på.

Jag har märkt detta dels i studio där jag kanske sätter fokus på ögat, riktar om och kör en serie, då letar fokusen efter bakgrunden från bild nr 2, dels utomhus när jag porträtterar folk som rör sig lite lustigt :)

Procenter visste inte heller, får ringa NIKON!

/K

Om man utgår ifrån detta så borde inte kameran leta efter fokus. om du gör som jag skrev i förra inlägget

STORT TACK. Det borde vara förklaringen. Lite synd för jag föredrar avtrycksprio men vill köra med serietagning. Man kan inte få allt :)
Tack igen/Kristofer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar