** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D700 med sb800 som bara slår vid första kortet när cH är inställt

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
D700 med sb800 som bara slår vid första kortet när cH är inställt

Jag var ute och fotograferade lite skateboardåkare och bmxcyklister och skulle se vad D700an verkligen går för när det går undan. Jag ställde in fokusen på dynamisk 21 punkters och på continous samt min sb800 på rear sync i vanligt TTL-läge. Sen tänkte jag bränna på några bilder, men blixten slog ALLTID bara på första bilden i mina bildserier.

Vad har jag missat? Detta borde funka då jag sett någon tråd om en D300a med batterigrepp som fick blixtutslag på alla sina 8 bilder i sekunden. D700an borde väl knappast vara sämre?

beror väl på hur mycket kräm det krävdes av blixten på första bilden... var det nästan full urladdning så är det väl inte konstigt att det inte blir många bilder...
testa ställ ner blixten till manuell styrka och 1/64... det borde kunna ge en serie bilder med blixt på varje bild

Är det så att blixten trycker full styrka månntro? I så fall tar det ju ett par sekunder innan den hinner ladda upp igen, och det skulle kunna förklara varför du upplever det du gör. Testa att höja iso något (med D700 är det ju inget problem) och se om blixten hänger med bättre.

Det beror nog snarare på hur du ställer in kombinationen kamera och blixt än på själva kameran. Jag har själv inte använt min SB800 i den situation du beskriver men jag blev nyfiken och gjorde ett litet test. Jag satte nyladdade ackar i SB800'an och Skruvade upp ISO på D700'an så att jag i mitt dunkla vardagsrum fick ca 1/100s och f5.6 på bokhyllan som är fyra meter bort. Jag underexponerade 1/2 steg för att blixten skulle få jobba lite och för att simulera lite upplättningsljus. Satte kameran på högsta bildhastighet och fick ut 17 bilder, efter nio bilder började ljusstyrkan från blixten variera något men inte mer än att det varit hanterbart i efterbehandling.

Tänk på att den vita plastbiten/difusorn man kan sätta framför blixten äter ljus, så den bör man inte använda i detta sammanhang. Höghastighetssynkronisering själ också kraft, så man kanske inte ska använda för snabba slutartider, kanske bättre att gå ner i slutartid och hoppas att blixten hjälper till att frysa motivet. Du kan ju också prova att använda hållaren för det femte batteriet den ska ju ge snabbare uppladdning. Kanske även kan hjälpa att försöka vara så nära motivet som möjligt.

Men som sagt jag har aldrig provat denna typ av blixtfotografering i verkligheten ...

Tack för alla svar.

Reine: Det kan nog varit så att det blev en full urladdning redan på första bilder, men jag är lite tveksam då jag körde ju TTL och det var dagtid, så den borde inte ha behövt kräma ut full kraft.

Olit: Jag ska ska prova med lite högre iso nästa gång.

Petfish: Jag körde manuell exponering igår och slutartiderna låg runt 1/100s och bländaren varierade jag mellan 5,6 och 11 tror jag. Omnibouncern använde jag inte över huvud taget, men vad jag funderar på är att om jag har ställt in blixtsynktiderna knasigt. Det går ju att ställa in en blixtsynktid och en blixtslutartid och där har jag ställt in 1/250 för den förstnämnda och 1/60 för den sekundära. Jag ser mig fortfarande som en newbie på blixtfotofronten då jag mestadels kört TTL tidigare, så detta kanske inte är helt korrekta inställningar.

Tack för alla svar.

Reine: Det kan nog varit så att det blev en full urladdning redan på första bilder, men jag är lite tveksam då jag körde ju TTL och det var dagtid, så den borde inte ha behövt kräma ut full kraft.

det kan nog vara så att dagtid gav en snabbare slutartid än 1/250 och då aktiverades high speed sync, som äter styrka... det tillsammans med en ganska liten bländare (det var ju ändå dagtid) så är det nog troligt att blixten slog på nästan full styrka...
vad säger exif-info från skate-bilderna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar