Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 - Felvisningar av antal bilder på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

ottoangel

Aktiv medlem
När jag har kameran inställd på Förlustfri komprimering i RAW i bitdjup 14 bitar visar kameran att jag kan ta 310 bilder med mitt SanDisk Extreme III. Men även när jag har den inställd på Okomprimerad RAW visar den 310 bilder. I komprimerat läge blir bilderna runt 14 MB stora och det ryms runt 570 st på kortet. Är det en bugg i kameran eller ska det vara så? Är ju lite dumt att den visar fel antal bilder.
 
När jag har kameran inställd på Förlustfri komprimering i RAW i bitdjup 14 bitar visar kameran att jag kan ta 310 bilder med mitt SanDisk Extreme III. Men även när jag har den inställd på Okomprimerad RAW visar den 310 bilder. I komprimerat läge blir bilderna runt 14 MB stora och det ryms runt 570 st på kortet. Är det en bugg i kameran eller ska det vara så? Är ju lite dumt att den visar fel antal bilder.

Det ska nog vara så. Samma fenomen har funnits på Nikons kameror åtminstone sedan D70. Det verkar som om kameran räknar på worst case. Du ska se att den räknar om under tiden minneskortet blir fullt.

M
 
Tja jag vet inte. Ändrar man till 12bitar så räknar den direkt om till 403 bilder istället för 310. Känns konstigt att den inte klarar att räkna om komprimeringsfallet. Ändrar man till JPG klarar den ju också av att räkna om. Ställer man den till komprimerad (alltså inte förlustfri) klarar den också av att räkna om.

Känns bara konstigt och onaturlig att den inte klarar av att räkna om i just det specifika fallet.
 
Kamerornas räkneverk tar alltid hänsyn till de mest ogynnsamma förhållanden möjliga, så de visar minsta möjliga antal blder som får plats. En förlustfritt komprimerad bild tar i värsta fall lika stor plats som en okomprimerad bild.
 
Ja det är väl så det är. Men det är ändå nästan dubbelt så många bilder som får plats. Får väl nöja med mig med det men det hade känts skönt att ha ett räkneverk som visade någorlunda rätt.
 
Ändrar man till JPG klarar den ju också av att räkna om.
Hurdå? Även en sån fil har ju en ganska varierande storlek (ca 5-11MB i mitt fall, med identiska inställningar men olika motiv).

Det är väl ingen som vill ha en kamera som är optimistisk? Ska jag ta 23 bilder vill jag inte att kortet blir fullt efter 22.
 
Furo

När man ändrar från RAW till JPG räknar kameran direkt om hur många bilder den tror får plats på minneskortet. Om det stämmer vet jag ej.

Läs igenom vad jag har skrivit så förstår du nog vad jag menar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.