Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 vs D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag vet inte om jag ska köpa en D70 eller en D70s. Anledningen till att jag tänker på en D70 är för att jag skulle kunna komma undan lite billigare och att man då eventuellt skulle kunna uppgradera programvaran i den, så att den fungerar som en D70s. Är det någon som har erfarenheter av detta?

För som jag förstått det så ska då bara yttermåtten och displayen skilja. Dessa är ju lite svåra att uppgradera mjukvarumässigt... Stämmer det, eller har jag missuppfattat det?

Det som gör mig väldigt förvirrad är att jag pratade med en fotohandlare (som normalt har väldigt bra koll) som sa att jag absolut skulle köpa en D70, eftersom den var bättre än en D70s. Jag sa då att det kanske skulle vara en bra idé och att man kunde uppgradera mjukvaran i den. Han sa då att det skulle man absolut inte göra för att autofokusen på D70s:en var sämre, och att jag verkligen skulle köpa en D70. Jag sa att det lät konstigt, men han var bombsäker. Är det någon som hört någonting om det?


Väldigt tacksam för svar!
Mvh Andreas (Förvirrad...)
 
Nikon säger klart och tydligt att programvaran till d70s är bättre på AF än den till d70.
Hoppas de inte ljuger allt för mkt...
Menysystemet är bättre med den nya programvaran iaf... Har en d70,, och är helt klart nöjd. Köp den, uppgradera programvaran och satsa på bättre gluggar istället.
 
Yttermåtten är lika. Displayen däremot, är större. Uttag för trådutlösare på D70s. Sen är det inte nån skillnad efter mjukvaruuppdatering mellan kamerorna.
Jag kan ha glömt nåt, men det får vi snart reda på av nån annan.

/Leif
 
Oj ser att det svaret jag skrev här visst inte har kommit med av någon anledning. Skriver igen:

Det jag skulle säga var tack för svaren. Jag tror att jag kommer köpa en D70s faktiskt, mest för att den har något större display. Sen kan möjligheten att använda trådutlösare vara bra.

Det skiljde bara 500 kr i pris från Tyskland och på s:en fick man då med ett 1 GB-kort. Så det var ju i stort sett samma pris.

Börjar hänga i "arbeta med datorn"-forumet här nu. Känner att jag där har mest att tillföra. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.