Annons

D70 vs. D100

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel Hjelm skrev:
Varför jag har en..? är det att det är magnesium hölje vilket gör att den "känns" stabilare
Då har du nog en specialvariant av D100. Min är i plast :)
Daniel Hjelm skrev:
Större sökare! Helt overderligt tycker jag!
På papperet kan det möjligen finnas en skillnad, men den är i praktiken minimal.
Daniel Hjelm skrev:
Skärpedjups knapp.. du kan alltså blända ner och se i sökaren "hur det blir"..
Den finns även på D70.
Daniel Hjelm skrev:
Om jag inte minns fel så har inte D70 möjlighet för sladdblixtsladd..
Sladdblixtsladd? Menar du pc-kontakt? Det finns inte på D100 heller.

Jag förnekar inte att D100 har sina fördelar. Själv skulle jag inte vilja byta min mot en D70 för min typ av fotografi. Men jag skulle inte heller vilja byta min D70 på jobbet mot en D100, för den typen av plåtande passar den bättre. Och skillnaden är rätt minimal.

jimh skrev:
Då har du nog en specialvariant av D100. Min är i plast :)

Chassit (sklettet) är magnesium och plast i D70.. därav en del av viktskillnaden..
Sedan finns det kanske plaster i dag som är minnst lika bra. Några friviliga för ett fallhöjdstest??

jimh skrev:

På papperet kan det möjligen finnas en skillnad, men den är i praktiken minimal.

Jag har inte gjort en A-B test.. så du har nog rätt! men enligt pappret, så har du en något större visuellbild i sökaren.. men jag har inte gemfört hur det är att jobba med D70..

Klipp från Dpreview
Although the D70's pentaprism viewfinder looks similar to the that on the D100 it does have some subtly different specifications. Firstly the eyepoint is 18 mm (similar to the EOS 300D) compared to the D100's 24 mm (considered very good)

jimh skrev:

Den finns även på D70.Sladdblixtsladd? Menar du pc-kontakt? Det finns inte på D100 heller.

Har inte koll på den biten (heller).. Dara att jag hörde det i en blixtdiskussion tidigare..

Man försvarar kanske D100an med näbbar och klor, bara för att man har den... Men det är ju två lika kameror med försumbara skillnader i slutändan..

Både D70 & D100 är mycket bra kameror, så långt verkar det som om vi är överens...sen skiljer de sig åt på en del punkter - vilket bara är som det är.
Så länge jag inte lever på vad min kamera presterar och så länge jag inte har mer tid för foto än vad jag har idag så är jag den trånga sektorn för min utveckling - inte min utrustning.
Jag är fortfarande göranöjd med min begagnade D100 m. vertikalgrepp...men jag kan tänka mig tillfällen då jag skulle önskat att jag valt D70'n i stället, t.ex. efter en heldag på fjället...

Här precis som på många andra ställen förekommer mkt "pryleri" vilket för all del kan vara roligt - men har ganska lite med kvalitativt fotograferande att göra...i.a.f. på den nivå som dessa kameror hör hemma...

/ Magnus

ps. Ursäkta mitt något dryga och torra inlägg...

Såg på en USA-site att optik är ganska mycket billigare där...så kanske blir det ett helt nytt 18-70 när jag åker till Miami om ett par veckor...om jag kan hålla mig tills dess...

Jag har noterat, efter att ha provat bägge, att D100'n kommer lite bättre överens med min SB-24 än vad D70'n gjorde...men det funkar fortfarande inte i TTL läge.. :-(

Men jag är glad ändå....

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar