Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 vs. D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Mangepange

Aktiv medlem
Bortsett från ett datatekniskt perspektiv, därr alt som är nytt är bättre än det gamla, är D70s bättre på att ta bra bilder än en D100 ???
Förutsättningen för frågan får ju bli att man hanterar grejerna optimalt..

Jag menar, det mesta som kommer nytt anses alltid vara bättre - och så kanske det också är, men innebär det att det gamla är dåligt ?

Jag är väldigt frestad att klämma till på en D100 som verkar ganska lätt att hitta för 4-5 tusen...men kommer jag att vara nöjd med den bildkvalitén den genererar ?

Jag har lite ambitioner med mitt bildskapande och kan komma att vilja göra förstoringar upp emot A3..

/ Magnus

Skillnaden i bildkvalitet är försumbar i mina ögon. Jag använder D100 privat och D70 på jobbet.

Fördelen med D70 är att den har ett modernare blixtexponeringssystem, i-ttl. Fördelen med D100 är att den har spegeluppfällning.

Tack för ett bra objektivt svar, det är svårt att hitta bra nyanserade åsikter på ett sånt här forum - där de flesta kastar sig över de nya produkter som kommer ut..

Jag har ett komplett utrustning F801s med gluggar och en SB24.
Gluggarna är OK eftersom det är D-optiker, men har jag någon glädje/nytta av min SB24 ???
Ihop med D70 går den knappt alls...men hur är det med D100'n ??

Det går bra att använda SB-24 till D100, men endast i A läge. TTL mätning fungerar ej med D100. Jag använde den kombinationen, innan jag köpte en SB-80.

/Leif

Nej, D70 klarar inte SB-24 tror jag. Jag har för mig att provade blixten på en D70, och den ville inte komma överens med den. Jag tror du måste hoppa över SB-80 också till D70. Det är nog bara SB-600 och 800 som funkar bra där.

/Leif

Jag skulle hellre köpa en D100. Den har spegeluppfällning och den använde jag flitigt på min D100. Dessutom tyckte jag att vertikalgreppet var bra. Den är lite segare vid seriebildtagning i rawformat, men stänger man av komprimeringen av rawfilerna så går hastigheten upp betydligt. Sen beror det på om du vill styra flera blixtar med kameran, där är D70 klart bättre.
Men smaken är ju olika, så du får nog själv kolla på kamerahusen och känna efter vilken du gillar bäst.
Jag trivdes väldigt bra med min D100, den hade lite av "proffshuskänsla" över sig med vertikalgreppet, om nu det skulle ha nån betydelse för dig.

/Leif

Jag har lånat en D70 av och till och har även känt på D100'n vid ett flertal tillfällen och största andledningen till att jag överväger en "gammal" kamera är just känslan i huset.
Det är som när jag köpte min gamla trotjänare 801'an - det var en solid känsla i den...och solid har den visat sig vara !
Vertikalgreppet vill jag hemskt gärna ha, åtminstone på sikt vilket gör att jag eg. "behöver" kliva upp till D1/D2/D200 om jag inte väljer D100...och även om jag inte bekymrar mig så mycket för pengarna så vet jag inte om det är värt det för mig... låter kanske motsägesfullt men så är det i.a.f... :)

/ Magnus

Mangepange skrev:
OK, men skulle du rekomendera mig en D100 i en fight mot t.ex. en D70 ?
Jag ser ingen skillnad på en bild från en D70 och en bild från en D100.

D70s och D100s buffer rymmer båda 4 NEF-bilder och att fylla den på de två kamerorna går ungefär lika snabbt.
Men, därefter är den en enorm skillnad när de fyra bilderna ska skrivas till minneskortet: D70 skyfflar iväg sina bilder hyfsat snabbt medan D100 tar en hel evighet på sig.
Plåtar du exv ishockey eller annan sport där du ideligen vill ta snabba bildserier kommer du att få spader på en D100.

Jag köpte förresten min D100 begagnad här på fotosidan av just leffep. Är mycket nöjd med kameran.

Senast ändrad:
Ok, det låter som om den skulle kunna passa mig i.s.f.
Jag föredrar att plåta ute i skog och mark, och oftast har jag inte alls bråttom.. ;-)

Tack för hjälpen, och är det något mer ni eller någon annan kommer på som talar för eller emot så lägg in en not om det är ni snälla !!!

Gott nytt år till alla !!

/ Magnus

För mitt bruk, landskap, arkitektur och dylikt skulle jag välja D100. Med D70 skulle jag verkligen sakna spegeluppfällningen.

På jobbet uppskattar jag däremot det bättre blixtsystemet hos D70. Där skulle jag aldrig heller ha glädje av spegeluppfällningen. D70 har också ett bättre användargränssnitt för lite snabbare handhållet plåtande. Det är framförallt enklare att ändra känslighet.

Skillnaden i mekanisk känsla hos husen är rätt liten tycker jag. Båda är ju plastklädda konsumenthus på gott och ont.

leffep skrev:
Nej, D70 klarar inte SB-24 tror jag. Jag har för mig att provade blixten på en D70, och den ville inte komma överens med den. Jag tror du måste hoppa över SB-80 också till D70. Det är nog bara SB-600 och 800 som funkar bra där.

/Leif

Jag använder en SB-24 på min D70. Funkar bra (så bra det kan) med blixtens egen automatik, eller manuellt.

dumbo skrev:
Jag använder en SB-24 på min D70. Funkar bra (så bra det kan) med blixtens egen automatik, eller manuellt.

Där ser man! Alltid lär man sig nåt nytt!
Det var ett tag sedan jag hade D100:an, så jag har väl blandat ihop funktionerna.

/Leif

Jag provade min 24'a på kompisens D70'a igår - gick fint så länge man inte tror man kan köra full auto..

Gjorde mig själv en björntjänst på väg hem från jobbet idag och blev kär på kuppen...men 200'an är för dyr för mig, så jag lär bli olyckligt kär ett tag framöver...

Återigen tack för alla tips och synpunkter !!

/ Magnus

Kul att det blev en D100..

Varför jag har en..? är det att det är magnesium hölje vilket gör att den "känns" stabilare, men borde även tåla lite mer stryk.
Större sökare! Helt overderligt tycker jag!
Skärpedjups knapp.. du kan alltså blända ner och se i sökaren "hur det blir"..
Finns en del skillnader i manuell vitbalans till D100ans fördel..minns inte riktigt..
Om jag inte minns fel så har inte D70 möjlighet för sladdblixtsladd..
Spegeluppfällningen som nämnts tidigare är en använd funktion vid mackro och om det ska vara STILLA..

Har funderingar på vertikalgreppet.. men inte kännt att det har blivit ett måste...än...

...men det är gott att ha.. V-greppet ger faktiskt mer stabilitet, även i "normalläge", än vad jag väntat mig..
Bildkvalitén är jag än så länge helnöjd med, den har en tendens att underexponera blixtbilder - men snart har jag ett grepp på hur mycket och då blir det enkelt att kompensera för det..
Skall nu bara komplettera med ett roligare objektiv till den, har lånat min kärestas Sigma 28-80 macro så länge - men vill ha lite kortare brännvidd som lägst, siktar på 18-70'n...till att börja med...

/ Magnus

Jag choppade en bra beggad 20-35mm 1:2.8D så jag får lugna mig liite..
800blixten ligger hetast på listan.. sedan blir det nog ett v-grepp..

Med en riktig glugg så är det en helt ny kamera.. hade endast en 28-105 3,5-4,5D tidigare.. Jag kollade vilken vidd jag tog bilderna i och såg att 90% av bilderna var i 28mm.. så en vidvinkel var på platts..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar