Annons

D70 - Usb 1.1???

Produkter
(logga in för att koppla)

mt4base

Medlem
Läste en artikel/test där de skrev att D70 (vet inte om det var D70S också) endast hade USB 1.1 hastighet trots att Nikon angett USB 2.0 fullspeed i specen, Ett 1 gigs kort skulle ta 20 min att ladda över enligt dem. Låter segt. Är det D70 som har seg överföring eller är det även den uppgraderade S versionen???

Mvh
Mattias
 
Hmm, knappast nån snabb överföring då? Vad säger Ni som har D70, är den seg eller funkar det ok ändå?

Jag lånade nyligen en extern USB hdd 250GB av brorsan och skulle köra över några duktigt stora filer till min jobbdator (som tyvärr är äldre än Titanic och väger lika mycket) och som således har USB 1.1 - kan säga att jag höll på att somna så långt tid tog det.

mvh
Mattias
 
Kamerans gränssnitts hastighet är ju bara en faktor när man skall fjärrkontrollera kameran från datorn, då är det en rejäl nackdel.

Men för att bara tanka över tagna bilder är det ju ändå kortläsare som gäller. En kortläsare kostar en dryg hundring, är supersnabb och drar inga batterier under överföringarna.
 
Håller med Jim. Att koppla kameran direkt till datan gör en vansinnig. Jag köpte därför ett Lexar-kort som man enkelt kopplar till datan. Nu är överföringen supersnabb och enklare. Jag slipper "nöta" på kamerans gummibussningar och reta upp mig på den låga hastigheten. Man kan kanske tycka att ett sådant kort skulle ingå i paketet när man köper en D 70. Någonting att tänka på Nikon.
Mvh
JB
 
Inget att hänga upp sig på.

jimh skrev:


Men för att bara tanka över tagna bilder är det ju ändå kortläsare som gäller. En kortläsare kostar en dryg hundring, är supersnabb och drar inga batterier under överföringarna.

Precis, fattar inte varför folk hänger upp sig på att det bara är USB 1.1 i hastighet. Jag har aldrig fört över bilder från kamera till dator utan endast via kortläsare som går betydlig mycket snabbare. Köpte min kortläsare på Claes Ohlson för 140kr.
 
Minneskortsläsare är ju en bra lösning men det förvånar mig faktiskt en aning att NIKON inte valt en snabbare USB lösning trots allt.

Mvh
Mattias
 
Det är väll ingen kamera tillverkare som har bättre fart? Skulle möjligtvis vara Canon, Minolta har det inte. Å andra sidan så har jag inte pluggat in kameran med datorn en ända gång.
Förhoppningsvis så kanske det blir lite astofoto i vinter och då kan det vara praktiskt att styra och ta hem bilderna direkt till datorn.
 
Nikon D50 har det väl också har jag för mig. Men jag kan ha fel.

När D70 kom var det däremot sällsynt och D70s innehåller väl samma elektronik har därför också USB 1.1.
 
Jag har precis skrivit om det här i en annan tråd men jag kan tipsa om sandisks ultra II 1 GB "vikbara" kort som går att stoppa in direkt i usb-porten. Ursmart tycker jag! Nu låter det snart som jag säljer dem men så är inte fallet, jag tycker bara den tekniska lösningen är så briljant :)
 

Bilagor

  • smart sd kort.jpg
    smart sd kort.jpg
    7.7 KB · Visningar: 261
Personligen ser jag inte usb 1.1 som något hinder...har inte så brottom att få in mina bilder i datan....visst tar det längre tid att föra över bilderna än i usb 2.0 men inte så mycket längre tid...hmm o duktigt stora filer vet jag inte om det blir...ca 6mb per bid om du fotar i raw-format...men har du brottom och alltid vill ha en snabb lösning är nog Ulrikas lösning den ultimata.//Peter
 
Skulle vilja trycka lite extra på att snabbare USB är av stor vikt om man kör med kameran inkopplad till datorn & fjärrstyr den, då går det Seeeeegt oavsett om man kör RAW el Jpg.

Om man nu inte kör på så sätt tycker jag att det inte är några problem med att det tar lite tid att föra över till datorn via kameran, bara att gå på dass eller göra en macka så länge så slipper man stressa, allt här i världen behöver inte gå såå snabbt hela tiden :)

Funderar dock på att skaffa en kortläsare så kameraporten inte slits för mkt, fast antar det slits lika mkt(om inte mer) på att man tar ut CF kortet hela tiden?

aja, god natt :)
 
Värst va' alla gnäller. Så långsamt går det inte, o skulle man fylla upp 1gig kort så kan man titta på bilderna medan den för över resterande. De flesta verkar vara för kortläsare, men ärligt talat... hur kul är det att ta ut kortet varje gång när man istället kan bara sticka in en sladd...?
Nyfiken...
Håller med att hastigheten kan vara till en nackdel vid fjärrstyrning.

Hebbe
 
Jag tycker det är jättekul ;) å jag tror det är ganska jämnt tidsmässigt mellan att plocka ut minneskortet eller pilla bort gummilocket å trycka in sladden ..

..nää vid närmare eftertanke går det faktiskt snabbare att plocka ur kortet & när man sedan kört in den i läsaren är det klart att tanka över. Så är det inte när man kört in kabeln .. då skall windows eller annat op känna av kameran osv. ... men som sagt det är ju tycke & smack & det är ju kul att det finns val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.