Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 + SB-600 + SB-24 Fungerar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

jolsson

Aktiv medlem
Ok, ett litet knep och knåp...
Jag har lekt en hel del med att fjärrstyra min SB-600 med min D70, men nu vill jag leka med två blixtar. Men saken är den att den enda extra blixt jag har tillgång till är en SB-24. Kan man på något sätt fjärrstyra detta omaka par?

Jag funderade på slavar, men då kommer väl 24an gå av när D70 sänder ut sin synk signal, eller?

Är det någon som har en lösning på problemet?

MVH/ Johannes O.
PS. Jag har ej 24an här, så jag kan inte prova. Utan är lite lat och frågar om någon vet!

Jo det gör den... men om man använder en ljusslav (eller vad dom där små ljusavtryckarna heter) så borde man kunna skjuta av även andra blixtar. eller?

Svaret på min egen fråga! JA!

Jag behöver en massa kabel, och fördelare. (står ju i manualen, dummer) <--det var till mig men som jag hade tänkt det, så skulle 600an vara trådlös. undrar om det fungerar?

edit. rättade 800 till 600...

Senast ändrad:
SB-800 skiljer sig från SB-600 mest genom att den har möjlighet till trådlös fjärrstyrning, om jag förstått rätt.

Med SB-800 ställer man sin kamera i "master"-läge och kan sedan ställa in alla sina 800:eek:r på lämplig "kanal" 1,2 eller 3 för att gruppera dem. Det går säkert att experimentera en vecka med det...

Du måste skilja på om du vill ha full automatik och ljusmätning eller om du bara vill kunna utlösa alla blixtar vid rätt tillfälle.

Ska du ha automatik/ljusmätning måste du använda blixtar som funkar med CLS (Creative Lighting System), dvs SB-600 och SB-800. Detta för att CLS/i-TTL använder förblixtar för att mäta ljuset och blixtar för att kommunicera inställningarna till de olika blixtarna. Här kan SB-600 inte vara master.

Om du mäter ljuset med extern mätare eller går på den gamla "avstånd-bländare-ledtal"-formeln kan du gott köra med vanliga slavtändare som utlöser en blixt när andra går av, eller köra med grenkablar. Det man måste göra är bara att se till att köra blixtarna i manuellt läge så det inte blir några förblixtar som utlöser slavarna för tidigt. I detta fall funkar SB-600 som "huvudblixt", den ska ju nämnligen bara avfyra en blixt (vilket den är mycket bra på).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto