Annons

D70(s) vs. 350D.

Produkter
(logga in för att koppla)

ronile

Medlem
Hejsan!

Jag är och har varit väldigt fotointresserad men tappat stinget lite på senare år, eftersom jag inte tyckt mig ha råd med varken en digital slr eller all film som går åt när jag fotar analogt.

Nu har jag dock sparat ihop en del pengar, till ettpar objektiv och kamera, men vet inte riktigt vad jag skall välja. Både canon och nikon har (för mig) attraktiva objektiv till vad jag anser vara rimliga priser, det jag då undrar över är vad jag bör välja?

Canon eller Nikon? Om nikon, är D70s värd prisskillnaden jämtemot D70 (kan tänka mig att köpa beg., så prisskillnaden blir väl rätt markant då)?

Jag vet inte om detta är av stor relevans vid val av kamerahus i detta fall, men jag kommer förmodligen både fota en del studio- och utomhusfoto, ganska mycket modellfotografi eftersom jag annars sysslar med hårförlängningar och kläder, vilket gör att jag gärna vill fotografera dessa.

Ni som har känt på båda kamerorna, känns 350D'n betyderligt mindre? Skulle tycka att det var positivt iom att jag har såpass små händer, och D70 känns lite väl klumpig ibland (det är nog förvisso något av en vanesak också), men samtidigt vill jag inte ha den sådär löjligt plastig som jag tyckte att 300D'n kändes?

Glöm inte Pentax istDs, Olympus E-300 och Nikon D50. Alla är bra kameror.

Hade jag inte suttit fast i Nikon-träsket hade jag kollat in Pentax-kameran.

Finns en miljon (lätt överdrift) trådar ang D70 vs 350D. ;-)

350D är rätt mycket mindre ja. Jag har inte enorma händer (storlek 10 i handskar) och kan inte hålla i den på ett normalt sätt. Inte något sätt som jag finner bekvämt iaf. Jag har dock inte testat med batterigrepp.

Jag tycker inte att D70s är värd merkostnaden över D70.

Som sagt det, finns många trådar som avhandlar detta men frågan är om man blir så mycket klokare av dem?

Jag råder dig att ta god tid på dig & åka runt & känna på kamerorna i butik. Du har Canon, Nikon, Pentax, Olympus & snart även Konica Minolta i den prisklass du funderar på. Dom har alla sina för & nackdelar...

//Larsa

dumbo skrev:
350D är rätt mycket mindre ja. Jag har inte enorma händer (storlek 10 i handskar) och kan inte hålla i den på ett normalt sätt. Inte något sätt som jag finner bekvämt iaf. Jag har dock inte testat med batterigrepp.
En lustig effekt (eller snarare mindre lustig) är att efter man köpt batterigreppet så vill man helst hålla kameran vertikalt hela tiden^^
Vertikalgreppet är nämligen betydligt skönare att hålla i än kamerahusets horisontalgrepp.

Senast ändrad:
ronile skrev:
Om nikon, är D70s värd prisskillnaden jämtemot D70 (kan tänka mig att köpa beg., så prisskillnaden blir väl rätt markant då)?
Nej D70s har inga funktioner du kommer sakna jämfört med D70, D70 är betydligt mer prisvärd.

sagan skrev:
En lustig effekt (eller snarare mindre lustig) är att efter man köpt batterigreppet så vill man helst hålla kameran vertikalt hela tiden^^
Vertikalgreppet är nämligen betydligt skönare att hålla i än kamerahusets horisontalgrepp.

Instämmer med Kim här, tror det har att göra med att vertikalgreppet har ett tjockare och rejälare grepp.
Sen är kameran i allmänhet mycket trevligare med batterigreppet.

Jag skulle dock lägga min röst på D70 då jag äger en själv, visserligen kanske 350D är bättre rent tekninskt på vissa bitar, men när det gäller ergonomi och att komma åt inställningar snabbt så är D70 grym och kameran i allmänhet känns mer gedigen och rejäl.

Är det sant att det inte finns något fokuslås på Canon? Måste man alltid släppa upp avtryckaren helt för att kunna ta nästa bild i enbildsframmatningsläget?

Tack! Ja, jag såg inte sökfunktionen igår kväll, men nu hittade jag hur många som helst. De flesta verkar mest innehålla bråk mellan olika typer av märkesfanatiker, så jag blev lite skeptisk nu. :)

Du som har storlek 10 i handskar var nog en ganska dålig referens då, jag tror att jag har storlek 6 eller 7 om jag inte minns helt fel (xs-s på kvinnohandskar, åtminstone), det var lite därför jag tänkte att Canon:en kan tänkas ligga skönare i handen på mig, men då är ju frågan om jag vill betala mellanskillnaden i pengar (om den ligger så mycket skönare/är så mycket bättre i övrigt) också, jag borde antagligen försöka se över om jag är ledig dagtid och kan känna på den någon gång. :)

Fast hur ligger det till där egentligen, har inte 350D'n ganska dålig batteritid utan greppet? Iom att jag har såpass små händer kanske det inte är så intressant för mig utöver att det skulle ge mig bättre batteritid, men då blir ju kameran likväl klumpigare och så, så då kanske den mindre storleken på den inte är värd så mycket?

Batteritiden är inte DÅLIG på 350D utan batterigreppet (eller ett extra batteri i fickan), men jämfört med D70 har den inte mycket att säga till om vad gäller batteritiden.
Canon fick ju välja att sätta i ett mindre batteri för att kunna göra kameran så mycket mindre.

Vill du inte ha batterigreppet så funkar ju ett extra batteri i fickan lika bra.

Hej,

D70 och 350xt är enormt olika till form och ergonomi, men rätt lika rent tekniskt.
Jag skulle rekommendera följande 2 artiklar av Ken Rockwell:
http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Samt att du läste recensionerna om kamerorna på www.dpreview.com och ev på dcresource.com samt steves-digicams.com.

D70s tillför mycket lite till D70, dom viktiga skillnaderna kan man rätta till genom att lägga på det senaste firmwaret på D70.

Jag har en D70 och är mycket nöjd med den, ergonomin, priset och framför allt det faktum att alla mina fotointresserade vänner kör nikon gjorde nikon till ett rätt självklart val.

Du kommer att ta bäst bilder med den kamera du gillar oavsett mindre tekniska detaljer.På den tekniska sidan så har nästan alla dSLR kameror någon unik fördel mot konkurrenterna, om det skulle vara väldigt viktig för din typ av foto så kan det vara värt att läsa igenom en massa recensioner.

Lycka till !!

/Henrik
PS
Köp ingen kamera innan du hållit i den.
DS

Tidningen FOTO skrev så här angående skillnaden 350D/D70:

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."

De skriver vad gäller bildkvalitét:

"Sammantaget ger Canon 350D utan tvekan bäst bildkvalitét bland kameror i den prisklassen"

Vad gäller AF:

"Autofokusen är mycket snabb" "Här brädar kameran alla konkurrenter och placerar sig bland marknadens snabbaste modeller, inklusive de i toppskiktet."

Ken Rockwells artiklar avråder jag helt och hållet ifrån för övrigt, de är inget att ta på allvar på något sätt.

Jotack Kim, just det finns med i varje tråd gällande detta ämne, så det är en av de få saker jag kan helt utantill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar