Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 på service!

Produkter
(logga in för att koppla)

RockLeffe

Aktiv medlem
Lämnade i fredags in min kära D70 med strax över 12500 "mil" och ett år bakom sig för en koll av bakfokusering (tillsammans med 18-70:n) och sned horisont hos Nikon i Upplands Väsby. Fick mycket bra och seriöst bemötande! Killen erkände att problemen är välkända, och frågade mig inte en enda fråga ifall jag var säker på om det var fel..!

Om allt har gått bra med kameran kan jag bara rekommendera dem...!

Återkommer med mer information om hur det gått!

// Leif
 
RockLeffe skrev:
Lämnade i fredags in min kära D70 med strax över 12500 "mil" och ett år bakom sig för en koll av bakfokusering (tillsammans med 18-70:n) och sned horisont hos Nikon i Upplands Väsby. Fick mycket bra och seriöst bemötande! Killen erkände att problemen är välkända, och frågade mig inte en enda fråga ifall jag var säker på om det var fel..!

Om allt har gått bra med kameran kan jag bara rekommendera dem...!

Återkommer med mer information om hur det gått!

// Leif

Jag har också lämnat in min fast pga av slutaren gick ått helsike, men jag sa även till att de skulle checka focusen på den,,blir spännande att se om det är skillnad när den är tillbaks om 8månader eller nått:/
 
Ok..vadå? Har det tagit jättelång tid?? Men det kanske e mer komplicerat om de ska byta slutare o grejer? Hoppas det löser sig i alla fall! (Och hoppas jag inte behöver vara utan älsklingen för länge..haha!)
 
Jag överdrev lite med 8månader:) men det tog enligt status på servicesidan 10 dagar innan kameran ens lämnat butiken till Nikon, och eftersom jag hört att andra fått vänta på sin kamera ca 6veckor så väntar jag mig inte att få den inom de närmsta dagarna!:(
 
OldSchool skrev:
Jag överdrev lite med 8månader:) men det tog enligt status på servicesidan 10 dagar innan kameran ens lämnat butiken till Nikon, och eftersom jag hört att andra fått vänta på sin kamera ca 6veckor så väntar jag mig inte att få den inom de närmsta dagarna!:(

Smidigast är att skicka den direkt till Nikon själv.
Då får man betala frakten själv men det går snabbare så.
 
Ojdå! Ja..det låter vekligen som lång tid! Jag kan ju skrapa av en 20 dagar eftersom jag har turen att kunna lämna in kameran personligen, men jag hopps verkligen inte det tar några 6 veckor att fixa den!
 
HEJ
Gjorde som du, Leif, och lämnade D70-an på kontroll av fokus och avtryck som hänger sig. Det tog en dryg vecka (måste räkna bort alla röda dagar över påsken) och tycker den fokuserar bättre nu.

Den kom med biltransport till dörren efter trevligt bemötande på Nikon.
Fride
 
Jag var förbi kontoret i UpplandsVäsby för justering av felaktig fokus, och det tog 20 minuter att fixa det. Killen bakom disken var både trevlig och service inriktad.

Väl hemma så upptäckte jag till min fasa att mitt minneskort saknades i kameran ! Då det var för sent att ringa dem så skickade jag ett mail, men ringde tidigt på morgonen därefter. Tjejen i andra ändan av luran sa att mitt kort låg i receptionen och hon skickade det direkt. Fick kortet dagen efter !

Nikon skall ha en STOR eloge för både trevlig bemötande och kunnig personal !
 
Fride och Robert; gjorde ni detta under garanti? Tog de något betalt för frakt?

Verkar som om de är riktigt kompetenta där borta i Väsby..skönt...det finns så många jubelåsnor inom service annars... =)!
 
Till er som har haft kameran inne på Nikon, rengjorde kameran? eller måste man säga till om det mån tro?

Vore ju kul att få den tibaks storstädad:)
 
Ja, jag hade ett jobb på helgen så jag hann precis få in min kamera före 24 mars när garantin gick ut efter ett år och 22000 exponeringar.

Jag skickade och betalade på posten dit (120 kr) och Nikon gjorde justeringarna på garantin och skickade och betalade frakten till mig.

Lite gott känns det med sådan service när man köpt och betalat svenska priser ...
 
Jag var förbi Nikon för bakfokuskoll och då frågade killen om han skulle rengöra prylarna också, för 200:-. Det fick han förstås gärna göra :).
Hela sessionen gick på en halvtimme, mycket trevligt bemötande. Även min 2-åriga dotter som var med var nöjd efter att ha fått några Nikon Pro att bläddra i och ett par kakor av receptionisten.
// micke
 
Nej, någon rengöring var det inte tal om, det skulle jag aldrig räkna med att be om. Dumt? Nej, det kan väl ändå aldrig gå på garantin.

Däremot skrev jag en snäll fråga och bad om sensorrengöring och det hade de fixat gratis. Gissa vem som skyndade sig att ta ett antal Dust Off-foton om jag nu skulle få för mig att använda den funktionen i Nikon Capture, vill säga.

Allmänt har jag förstått att ju mer man kan beskriva VAD som är fel desto bättre service få man.

(I mitt fall är det avtrycket som inte går att använda, alltså det blir ingen exponering trots att AF-s och signal för låst fokus visats.)
/Fride
 
Hängbjörk skrev:
Nej, någon rengöring var det inte tal om, det skulle jag aldrig räkna med att be om. Dumt? Nej, det kan väl ändå aldrig gå på garantin.

Däremot skrev jag en snäll fråga och bad om sensorrengöring och det hade de fixat gratis. Gissa vem som skyndade sig att ta ett antal Dust Off-foton om jag nu skulle få för mig att använda den funktionen i Nikon Capture, vill säga.

Allmänt har jag förstått att ju mer man kan beskriva VAD som är fel desto bättre service få man.

(I mitt fall är det avtrycket som inte går att använda, alltså det blir ingen exponering trots att AF-s och signal för låst fokus visats.)
/Fride

Jo det var väll främst sensorrengöring jag syftade på, inte att dom skulle polera Nikon loggan ;)
 
Fick just hem min från service. De verkar ha styrt upp den ganska bra. Dock kan jag nu se ett stort dammkorn i sökaren, någon som vet hur man blir av med det? förresten? I övrigt fungerade det ganska bra. Kom hem till dörren till och med, ser man på. Och för sensorsrengöringen och genomgången av kameran utan anmärkningar kostade det ingenting. Coolt
 
Uppdatering!

Sådärja! Igår kom kameran till dörren (fast jag skulle egentligen hämta den, men men..) och enligt servicepappret har de justerat CCD och Autofokus, uppgraderat till senaste firmware, samt kollat avtrycket utan anmärkningar...verkar i stort som om de gjort ett bra jobb! Har inte hunnit testa AF:n riktigt än, men den känns väldigt bra, och AF-C:n känns mycket bättre!! *glad*

Jag kan inte annat än starkt rekommendera Nikon i Upplands Väsby!

Nu ska det ut o fotas =)

// Leif
 
Re: Uppdatering!

RockLeffe skrev:
Sådärja! Igår kom kameran till dörren (fast jag skulle egentligen hämta den, men men..) och enligt servicepappret har de justerat CCD och Autofokus, uppgraderat till senaste firmware, samt kollat avtrycket utan anmärkningar...verkar i stort som om de gjort ett bra jobb! Har inte hunnit testa AF:n riktigt än, men den känns väldigt bra, och AF-C:n känns mycket bättre!! *glad*

Jag kan inte annat än starkt rekommendera Nikon i Upplands Väsby!

Nu ska det ut o fotas =)

// Leif

Vad fick du för firmware i kameran??
 
Fick min i måndags, förutom att dom bytte motorn så justera dom focus och rengjorde kameran:)

och det tog inte så lång tid.

Jag fick nog också någon firmware, när jag testade att föra över bilder till datorn så installerades någon ny programvara, har dock ingen aning om vad eftersom det inte stod något angivet i papperna.
 
OldSchool skrev:
Fick min i måndags, förutom att dom bytte motorn så justera dom focus och rengjorde kameran:)

och det tog inte så lång tid.

Jag fick nog också någon firmware, när jag testade att föra över bilder till datorn så installerades någon ny programvara, har dock ingen aning om vad eftersom det inte stod något angivet i papperna.

Det ser du i menyerna.

nikon har ju en ny firmware som ite är tillgänglig för allmänheten ännu men som innehåller menysystemet från D70s och förbätrad AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.