ANNONS
Annons

D70 och slutartider, blixt eller inte?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig

Aktiv medlem
Min D70 beter sig underligt, den visar slutartiden blott ner till 1,5-2 sek sedan visar den "LO". MEN om man fäller upp blixten så går den hela vägen ner till 30sek innan den visar "LO".

Praktiskt exempel: Ingen blixt: "LO" jag fäller upp blixten: 15 sek visas, jag fäller ner blixten (kameran visar LO igen) och jag tar en bild och får en exponering på 15 sek?!

Objektivet är 18-70 3,5-4,5 Dx kitlinsen..

Kan nån kolla sin D70 för att se om det är så för nån mer? Är det nån inställning jag har missat?

Inte farligt fel, bara lite irriterande.. eller hur? :(

Är det när du har rattat in A-läget?
Det beror väl på att bilden vid den aktuella inställningen kommer att bli alltför underexponerad. Om du fäller upp blixten räknar kameran i stället med att det kommer att finnas tillräckligt med ljus och "tillåter" dig då att ta bilden.

Min visar längre tider. Kan det vara så att bländaren du valt inte ger längre tider än två sekunder? Gör som jag gjorde, minska bländaren ett steg och rikta kameran mot samma punkt hela tiden. Precis som jag väntade mig ökade tiden vartefter jag minskade bländaren. Jag använde bländarförval (A) vid testet.

Kan tipsa om att det finns bra texter om detta i manualen!! (Vill inte vara oförskämd, och ser gärna en diskussion om detta på forumet, så ta det inte "på det viset"!)

Nja..

Jo det är A-läget det gäller.
Det går att ta bilden utan blixt vid den tiden som visas när blixten är uppe, även när blixten är nedfälld och kameran säger "LO".. tar jag bilden när den säger LO så tar den en välexponerad bild på 8, 15 eller vad det nu är som den visar när blixten är uppe.

Förtydligande till min första post:
I A-läget, kameran visar inte längre än 2 sek om jag inte fäller upp blixten då den visar ända ner till 30", fäller jag ner blixten så visar den "LO", trycker jag av då (när blixten är nere) så exponerar kameran en bra bild (utan blixt) på det antal sekunder som visades när blixten var uppfälld?!

Ska experimentera lite i morron om jag hinner.. sitter på jobbet nu.

Eva: jo den borde ju ge längre än 2" om jag riktar den mot mörkare ytor, men nu går den direkt från 2" till "LO" fastän den egentligen är på rätt sida om 30" markeringen trots att den inte visar det förrän jag fäller upp blixten (som jag inte använder).

Rasmus B: Vilken sida? :)

Ludwig: Kan inte svara gällande den svenska manualen ännu, eftersom jag inte har den. Har nämligen inte ens fått kameran i min hand, utan har istället passa på att skumma lite i den engelska nedladdningsbara manualen för att lära mig lite tills jag får kameran.

Om man kollar på "Troubleshooting" (sid 198) där så finns "Hi" och "Lo" med i tabellen med ett antal intressanta sidreferenser. I den engelska manualen som sagt.

Mystiken tätnar....

Det verkar som om det gäller mest full bländaröppning. Om man bländar ner och sedan riktar kameran mot mörkare ytor så går den mycket riktigt ner längre än 2" på slutartiden. MEN om man har största bländare och gör samma manöver så går den direkt från 2" till LO utan att passera resten. Om kameran står på LO men största bländare och man bländar ner så visas ändå inte längre tider.. om man inte "väcker" mätaren (får den att hoppa ur LO) och sedan flyttar till samma mörka yta fast med mindre bländare, för då går det minsann bra!?

Dagen I-landsproblem? Nåväl irriterande är det i allafall!

Sorry det blev långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar