ANNONS
Annons

D70 och mellanringar... vilken typ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig

Aktiv medlem
Okej, nu är det dags för makrofotografering!

Vill ha lite synpunkter på mellanringar av olika fabrikat. Har läst att man endast ska använda Nikons egna PK11a om man planerar att använda 80-200 2,8.. annars skulle det inte funka som det ska av någon anledning?

Hur är det med de alternativ som bjuds?

Har kollat lite på alternativen:

Nikon PK11a,(1395kr)

Kenko Mellanringsats 12/20/36mm (1995kr)

Soligor Mellanringsats 12/20/36mm (1408Kr)

Åskikter, erfarenheter, kommentarer mottages tacksamt! :)

Har själv ingen erfarenhet av 80-200 objektivet, men har både D70 och PK11a som jag använder mycket. Men med nikons egna mellanringar förlorar du ljusmätningen hos D70 och är hänvisad till läge M och prova dig fram till rätt exponering. Ska du använda mellanringar på D70 vill jag rekomendera att du tittar på tex Kenkos sats för nikon AF då dessa nog har de kontakter som krävs för att D70:s ljusmätare ska funka.

Just det, om du vill använda autofokus så är inte det möjligt med nikons egna mellanringar, nikon har ännu inte kommit ut med någon mellanring med kopplingar för af. PK11a är dessutom bara 8 mm lång och gör ingen enorm skillnad vad gäller närgränsen på teleobjektiv, du får ju mer möjligheter med en sats från Kenko eller Soligor, den mekaniska kvaliten på dessa är ändå fullt tillräcklig.

Senast ändrad:
Jag har en 12mm mellanring som jag fick av min far. Nikon har ju ingen på 12mm (väl?) så det är ingen Nikon. Men jag vet faktiskt inte var det är, för det står inte på den.
Den funkar iaf fint med kit-optiken (bortsett från att fokus hamnar INNE i objektivet vid vidvinkel :). Både AF och ljusmätning funkar.
Vad är det som inte skulle funka ihop med 80-200:n?

Jag har själv lite funderingar kring detta så någon annan får gärna sprida mer ljus i ärendet. :)

Är själv intresserad av närbildslins till 18-70 gluggen (diam 67 mm), har någon ett förslag på någorlunda skarp sådan?
Vill även gärna höra om du har erfarenheter av av sådana linser till D 70.

Mikael:
Mellanringar är ju egentligen bättre rent optiskt, plus att de går att använda till alla objektiv. Nackdelen är att man förlorar lite ljus, men den optiska kvaliteten bebehålls.
Med närdbildslinser förhåller det sig tvärt om. Man förlorar inget ljus, men den optiska kvaliteten blir sämre.
Mellanringar kan man ju använda till ALLA obejktiv (kanske med några undantag) oberoende av filtergänga.
En 12mm mellanring ger närgräns nästan ända framme vid frontlinsen vid full tele på kit-linsen.

Om det finns några "riktiga" närbildslinder med 67mm gänga vet jag inte. Vad Canon, Nikon har för gänga på sina närbildslinser vet jag inte. Cyberphoto har från Canon med 52, 58, 72 och 77mm gänga, men de är lika dyra som en mellanring. (Några av dem nästan lika dyra som ett helt set mellanringar.)
Annars är det väl Hoya, B+W eller Soligor och dedär som gäller. Jag testade mina Hoya jag haft till min A70 på en 50/1.4. Det blev inte så bra. Bilderna såg ut som om man lagt på ett rätt kraftigt softfilter. På A70:n funkar de dock utmärkt.
Det är möjligt att de funkar bättre med kit-linsen, och en styck sådan kostar ju inte några enorma summor om man vill testa, men mellanringar har du ju möjlighet att använda till andra objektiv åxå, som sagt.

Senast ändrad:
Jo min oro ang mellanringar var att man var tvungen att köra med PK11a, för i bruksanvisningen till 80-200 står följande att läsa:

"Do not attach the following accessories to the lens, as they might damage the lens CPU contacs: Auto extension ring PK-1, PK-11 (use PK-11a), K-1 ring and auto ring BR-4 (use BR-6 and BR-2a)"

Är det någon som kan rekommendera något som säkert funkar, Kenko är ju attraktiva i pris om inte annat.. bara de funkar med hus och objektiv. Autofokusen är inte så nyttig i makroläget ändå.. men ljusmätningen är ju lite hjälp.

Förresten, hittade en formel på denna sida som räknar ut den nya närgränsen med olika mellanringslängder. Vad som förbryllar mig lite är att om man räknar ut den nya närgränsen för mitt 80-200 (som är 150 cm i alla lägen utan
ringar) så får man för en 10 mm ring 61,6 cm i 80-läget och 142,1 cm i 200-läget? Detta kan inte stämma, vet någon vilket som gäller? Det borde ju vara samma närgäns för 80 som 200 även med ringar, eller hur?

Tacksam för alla svar! :)

Okej, nu förstår jag oron, Kenkos Och soligors mellanringar är helt säkra att använda till ditt 80-200 och funkar med ljusmätning. Restriktionerna som anges i bruksanvisningen gäller bara just dessa ringar vilka är nikons uråldriga ringar vilka har en lite annorlunda uppbyggd fattning vilken kan komma åt de elektriska kontakterna (cpu) på ett af-objektiv eller af-kamera och skada dessa. (PK11a kom väl i samband med af-kamerornas intåg då den gamla PK-11 just riskerade att skada cpu-kontakterna).

Senast ändrad:
Jaså Pk11a har inte heller ljusmätning, skumt?!

Men kenko eller soligor ska vara säkra? Vilket är att föredra, eller är det samma kvalitet på bägge?

Nix, ingen av nikons egna ringar har cpu-kontakter (vilka tydligen krävs för att D70 ljusmätare ska funka).

Känner ett flertal som använder Kenkos och dom är helnöjda med dom, soligor har jag ingen aning om, men ringar är en sån enkel konstruktion så det borde inte kunna bli helt fel. Och ja, kenko är säkra och som sagt, ingen erfarenhet av soligor men dom är säkerligen säkra oxå. Skulle jag välja skulle det nog ändå bli Kenko.

Okej, Kenko får det väl kanske bli då.. ska spana runt lite bara. Men visst ringar är ju en så enkel konstruktion, precis som du säger, så det borde ju verkligen inte kunna gå fel. Plus för ljusmätningen, men den är väl inte svårare att komma runt än att koppla vidare befintliga kontakter från objektivet ;)

Jag beställde faktiskt ett Kenko mellanringsset (Kenko 12/20/36mm Nikon AF) från Cyberphoto häromdagen men fick besked idag om att den produkten utgått, varför vet jag inte. Man kunde sätta upp Soligor istället, men jag avvaktar ett tag.

Bländare

Kan man använda mellanringarna med en objektiv som inte har manuell inställning för bländare?
ex nikon AF-S nikkor 18-105

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar