Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och bildvisning på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Trodde jag prövat allt på min D70, men...

Testade att koppla in kameran till tv:n för att kolla på bilder. Med min G3 fungerade detta finfint och bilderna blev faktiskt riktigt bra (för att vara tv...)
Men när jag sätter in D70 till TV:n så blir ju bilden urkass. Låg upplösning och allmänt dålig bildkvalitet, absolut inget man tittar på för att verifiera om bilden blev bra, än mindre för att visa bilder för släkten... Totalt oanvändbart med andra ord
Prövade både PAL & NTSC med samma resultat.
Med G3 funkade det prima!

Upplever ni samma sak med era D70?

//

Jag har ju inte tänkt på det tidigare och min TV är en 20 år gammal 14-tummare (jag måste koppla kameran via videon) vilket är en faktor med i beräkningarna om bildkvaliteten. Men visst, bilden har inte någon höjdarkvalitet, speciellt inte om jag jämför med den bild jag får på min 21"-monitor (som även den alldeles för gammal). På TVn ser det ungefär ut att ha samma kvalitet som på LCDn fast uppblåst.

Jämför jag med min Pentax Optio 33WR kopplad till TVn tycker jag bilderna ser lite bättre ut med den måste jag säga.

Om du väljer NTSC bör du inte få någon färg på bilden om inte TVn klarar av att känna av att det är annan signal och byta läge. Min video/tv gör det inte så dår får jag en svartvit bild.

Så det korta svaret skulle nog bli ja, det här var inte en stark punkt hos min D70, men jag kan trösta mig med att bildkvaliteten i övrigt slår min Pentax och att den dessutom är bra mycket roligare att plåta med :)

Urk - jag pallar inte att se bilder på tv:n. Möjligen med en stor 100 Hz tv, men med en "vanlig" blir det ju massor av läskig interferens och darrande bild. Varför se bilderna på tv när det blir så mycket bättre på en datamonitor med helt annan upplösning?

Slowfinger skrev:
Varför se bilderna på tv när det blir så mycket bättre på en datamonitor med helt annan upplösning?
Det kanske bara finns en TV i närheten? Ska man visa bilderna för någon annan så är den inbyggda LCDn för liten och en TV med videoingång är oftast lättare att finna än en dator med USB och programvara installerad. Anslutningssladden ligger alltid i kameraväskan.

Men visst, det är precis som jag sade också, kvaliteten på en monitor är mycket bättre och jag föredrar att använda datorn om jag kan.

Slowfinger skrev:
Varför se bilderna på tv när det blir så mycket bättre på en datamonitor med helt annan upplösning?

Anledningen är lika genial som simpel, men en 32" TV kan man visa bilder för släkten nästan som med dia (tja förutom kvaliteten då). Mycket trevligt att samlas i soffan och titta. Med G3 gick det finfint, men med D70 nänä...
Det blir nog ett samtal till Nikon på måndag, den här kameran har en annonserad funktion som inte fungerar!

//

Plåtar du i jpeg, visar D70 full jpeg på tv'n, eller är det bara en thumbnail.

Troligen uppkommer det en del fel i nerskalningen av bilden till tv'ns låga upplösning.

Hur ser bilddetaljerna ut om du zoomar in, kan du zoom in så du ser ett korrekt 100% utsnitt.

Damocles skrev:
Troligen uppkommer det en del fel i nerskalningen av bilden till tv'ns låga upplösning.

Skall kolla ännu mer noga, men visningen är allmänt dassig. Som sagt, långt under vad man kan räkna med av en normal TV (och det i sig är ju inte så bra...)

//

Damocles skrev:
Plåtar du i jpeg, visar D70 full jpeg på tv'n, eller är det bara en thumbnail.

Hur ser bilddetaljerna ut om du zoomar in, kan du zoom in så du ser ett korrekt 100% utsnitt.
Detaljerna syns om man zoomar in, det gör de, men bilden är ändå lite "suddig" på något sätt. Bilderna från min Pentax upplevs som lite skarpare och mer livfulla.

Som jag sade hade jag aldrig tänkt på det innan Philip klagade och bara för att verifiera om han hade en defekt kamera pluggade jag in min D70 och för att ha något att jämföra med, sedan min Pentax och den tycker jag visade bättre bilder. Den kan bara ta bilder i JPEG och upplösningen på TVn är den begränsande faktorn för bägge kamerorna.

Nåja, det är inget jag upprörs över. Skillnaden var inte stor och som sagt så är det ett enkelt val vilken av dem jag packar ned i väskan för att gå ut i solen nu.

maxzomborszki skrev:
Nåja, det är inget jag upprörs över. Skillnaden var inte stor och som sagt så är det ett enkelt val vilken av dem jag packar ned i väskan för att gå ut i solen nu.

Ja, jag lär inte lämna tillbaka kameran, den är ju hur bra som hellst!

//

Vad har du för skärpning ställd i kameran. En konsumentkamera förväntar jag mig använda en bra mycket mer aggresiv skärpning än en dSLR, där merparten av arbeted göres under mer kontroll i datorn.

Damocles skrev:
Vad har du för skärpning ställd i kameran.

Normal, men detta handlar inte om skärpa. Bilden är allmänt rätt kass med störningar och annat otrevligt.

Har dock konstaterat, så som någon sa, att kvaliteten är ok om man zoomar. Man kan alltså kolla detaljer ganska bra, men att kika på bilder i ett bildspel är nog inte att tänka på...

//

Hur har ni gjort för att koppla D70:n till tv:n?

Hur har ni fått det att funka med att koppla in Er d70 till en tv som monitor?Jag har nu idag suttit och försökt både genom att söka kanaler på tv:n och ändrat USB utgång på D70 :n utan att lyckas.Så vore tacksam för hjälp. Mvh Kristofer

Re: Hur har ni gjort för att koppla D70:n till tv:n?

whiskyman skrev:
Hur har ni fått det att funka med att koppla in Er d70 till en tv som monitor?Jag har nu idag suttit och försökt både genom att söka kanaler på tv:n och ändrat USB utgång på D70 :n utan att lyckas.Så vore tacksam för hjälp. Mvh Kristofer

Hej!
Jag får det heller inte att funka. Trots att jag provat alla möjliga varianter och verkligen läst igenom manualerna, både kamerans och TV:ns. Min TV har videoingång och det står utförligt vilken kanal man ska använda. (S-AV). Jag har testat jpg - large. Vad kan man ha missat? MVH Mats

Bättre nu

Hej,

Tänkte bara liva upp denna gamla tråden och tipsa D70-ägare att det nu ser bra ut på tv igen. Jag hade själv en riktigt dålig bild tidigare men efter att ha uppgraderat mjukvaran i kameran så ser det ut att ha löst sig med tv-bilden också!

Mvh
/Rolf

Har du slagit på kameran och TVn? ;)
Nämen jag tror ärligt talat inte att man kan förvänta sig särskilt mycket av den funktionen. Det är nog mest som en liten extrafunktion.

EDIT: Du kanske kan pröva med en S-videosladd?!

Skulle tippa på att D70:ans 6 M pix krymps ned till ca 0,3 M pix för att den ska rymmas på teveskärmen, som tyvärr inte är bättre än så. Antar att kameran på intet sätt har en alltför smart algoritm för minskning och skärpning....

Så mycket besvär att visa bilder på TV.
Eh, jag tar in bilderna i datorn och bränner ut en CD/DVD med endast JPG bilder, ofta redigerade.
Sedan in med skivan i DVD spelare och voilà med bildspel, blädra, zoom mm i bra kvalitet och billigt (en DVD får man idag för under 3 spänn inkl. frakt).
Dessutom skulle jag vara j*** försiktig med att koppla in kameran till video, TV, DVD mfl.
Har hört flera som slutade med att skicka in D70 till reparation därför att de kopplade in kameran med påslagen kamera.
EDIT: .NEF filer kan inte visas på TV, endast .JPG men det vet vi ju.
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar