Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 Kitlins eller ej????

Produkter
(logga in för att koppla)
En viktig synpunkt är att inte byta objektiv så ofta, med tanke på damm och smuts på sensorn.
Men, kanske om jag skulle klara rengöringen själv (idag är jag mycket osäker och rädd) då är inte detta SÅ viktigt och kitobjektivet kan kompletteras senare med makro/tele etc.
Om rengöring hade jag, faktiskt, några frågor på andra ställen här på forumet.
Ja, det vore synd att ge upp de mycket goda egenskaperna, och priset, hos kitobjektivet..
Åt andra sidan, kan man kompromissa på kvalitet mot flera egenskaper och möjligheter hos 18-200 linsen. Det bästa vore att kunna prova den utan att köpa den. Den möjligheten har inte jag.
För närvarande använder jag en Nikon Coolpix 995 med ganska bra resultat, bortsett från en del funktioner som finns på D70 men långt ifrån på 995-an. Men, det kan vara diskussionsunderlag i en annan tråd. Just denna är inte min. :)
Fred.

Ja jag "snålade" och köpte en 18-50 sigma istället för kitlinsen och har nu provlånat en kitlins...........Jag ångrar mig djupt att jag inte köpte den på en gång. Den är verkligen prisvärd och vilket underbar tystnad när autofokusen jobbar på. Min 70-300 tele låter som en "tröska" när den kör genom hela fokusområdet.

Jag blev så sugen på kitlinsen efter att ha provat den så jag måste nog köpa en efteråt iallafall.

/Jonas

Jag trodde inte att det fanns någon som köpte 18-70 objektivet annat än som just kit med ett digitalt kamerahus.
Det finns så många objektiv som är bättre och gedignare. Om än kanske inte motsvarande Sigma.

/Erik

Fred H skrev:
En viktig synpunkt är att inte byta objektiv så ofta, med tanke på damm och smuts på sensorn.

Helt fel tycker jag. En anledning till att man köper en systemkamera är att man kan byta objektiv. Att låta smutsrädslan hämma kreativiteten är fel. Jag har haft min D100 i tre år och rengjort sensorn tre gånger (med blåsbälg). Att byta objektiv ofta ska man inte vara rädd för.

Magnus Persson (salt) skrev:
Att byta objektiv ofta ska man inte vara rädd för.
Tack för uppmuntran, det behöver jag.
Jag är bara lite försiktig och blåser även i filmjölken för att inte bränna mig på tungan. :D
Fred

Fred H skrev:
Men, kanske om jag skulle klara rengöringen själv (idag är jag mycket osäker och rädd) då är inte detta SÅ viktigt och kitobjektivet kan kompletteras senare med makro/tele etc.
Om rengöring hade jag, faktiskt, några frågor på andra ställen här på forumet.
Ja, det vore synd att ge upp de mycket goda egenskaperna, och priset, hos kitobjektivet..
Åt andra sidan, kan man kompromissa på kvalitet mot flera egenskaper och möjligheter hos 18-200 linsen. Det bästa vore att kunna prova den utan att köpa den. Den möjligheten har inte jag.
För närvarande använder jag en Nikon Coolpix 995 med ganska bra resultat, bortsett från en del funktioner som finns på D70 men långt ifrån på 995-an. Men, det kan vara diskussionsunderlag i en annan tråd. Just denna är inte min. :)
Fred.

Keh???

eon skrev:
Jag trodde inte att det fanns någon som köpte 18-70 objektivet annat än som just kit med ett digitalt kamerahus.
Det finns så många objektiv som är bättre och gedignare. Om än kanske inte motsvarande Sigma.

/Erik

Kitlinsen 18-70 är nog en bra investering...täcker rätt mycket. För min egen del är det nog den glugg som sitter mest.Skarpa bilder + mycket användbart för tex gatufotografering. Coolaste gluggen tycker jag är Nikkor 50 f/1,8...eller 1,4. man kan om man är oförsiktig skära sig på bilderna....så skarp är den.

Skall man nu snacka "rolig glugg" är det tveklöst Nikkor 80-200 2,8 som gäller för min del.

Sen har jag ett 500mm spegeltele med "T-mount", det räknar jag inte ska funka på en D70.

en fråga som intresserar mig med..
jag har en 600 spegeltele till en gammal Nikon EL2:a jag misstänker ju att jag inte får nån AF, men är det användbart eller kommer jag att få "sorgkanter" i hörnen på bilden?

--
ps. detta är min första post på forumet och så är jag newbie så var snälla :cool:

lu_xun skrev:
en fråga som intresserar mig med..
jag har en 600 spegeltele till en gammal Nikon EL2:a jag misstänker ju att jag inte får nån AF, men är det användbart eller kommer jag att få "sorgkanter" i hörnen på bilden?

Jag har testat med min "Samyang" 500 F8 spegeltele.

Objektivet "fungerar" till D70 - men utan mätning. Dvs jag måste antingen vara rätt duktig på att gissa slutartiden eller ha en lös mätare med mig.

En annan femma är hur pass enkelt/svårt det är att fokusera manuellt utifrån sökarbilden i D70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar