Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 Kitlins eller ej????

Produkter
(logga in för att koppla)

aolsson

Aktiv medlem
Jag funderar allvarligt på att skaffa en Nikon D70 för att bli litet mer "seriös" på det digitala planet. Kruxet är att jag har ett gäng blandade objektiv till min N70 (F70 i europa) och när jag räknar verkar det som om de täcker gott och väl det brännvidsomfång som kitlinsen (18-70mm) har.

Ska jag hoppa över kitlinsen och köra med det jag redan har? Några nackdelar-faror?

De här gluggarna har jag
Tokina 19-35 mm
Tamron 28-80 mm
Nikon 50 mm (f1,8)
Tamron 80-210 mm

Dessa är AF, relativt nya och samtliga har en liten rad elektriska kontakter vid fattningen.

Sen har jag ett 500mm spegeltele med "T-mount", det räknar jag inte ska funka på en D70.

Det är ju smart o köpa kitlinsen med kameran eftersom den är billig då (mycket för pengarna).

Den blir ju smidigare att jobba med och så har du ett bra zoom omfång.

Men jag har jobbat lite med linsen vid skolfoto och jag tyckte inte att den var tillräckligt bra till det.

Men för normalfoto duger den säkert ypperligt!

Att tänka på är att om du använder de vidare brännvidderna mycket på din Tokina 19-35 mm så kommer du att sakna vidviklen som det ger. Det är kanske bättre att utöka din arsenal med en 12-24 eller liknande istället?

Sen kan du nog få mer för den om du vill sälja den.. som ovanstående skribent skriver, så är dom rätt dyra annars. Mao, du köper billigt och säljer dyrt och får på så sätt kameran billigare..

// Jocke

När jag jämför på B&H med:

1- Köpa hus och kitlins som separat blir det $1190

2- Köpa tillsammans som ett paket blir det $1150

$50 är inte så stor skillnad.

Min fråga var mer om jag skulle klara mig lika bra med de objektiv jag redan har som med "kitet".

aolsson skrev:
När jag jämför på B&H med:

1- Köpa hus och kitlins som separat blir det $1190

2- Köpa tillsammans som ett paket blir det $1150

$50 är inte så stor skillnad.

Min fråga var mer om jag skulle klara mig lika bra med de objektiv jag redan har som med "kitet".

Men för guds skull, köp kitet! Du får säkert 2-2500 :- för linsen!

Kan tyvärr inte svara på om du klarar dig lika bra dock, men om man ser till dina brännvidder så lär du göra det.

// Jocke

I slutändan beställde jag i alla fall bara huset.

Om jag behöver nytt objektiv beställer jag det senare. Mer intresserad av litet mer vidvinkel än 18mm i så fall. 12-24 (Nikon eller Tokina) ligger väl närmast till i så fall.

Tog extra batteri och ett 1GB Lexar 80X minneskort. Plus väskan - fick en gång i värden byta bottenplattan på min N70 (F70 i europa) något som en väska hade räddat den från.

Ska man strunta i kitgluggen så kan man ju spara ihop till 17-55DX. Helt sjukt skarp, i samma klass som 70-200VR.

Kostar en slant i Sverige men man kan få tag på den betydligt billigare utomlands.

Lionheart skrev:
Ja, det kan man inte komma ifrån. Har tagit ett par tusen bilder med den och den är helt fantastisk. Väldigt tyst, bra autofokus och högkvalitativt glas.

Ja Björn Rörslett har gett den ett bra betyg vad jag minns...och jag tycker hans omdömen träffar väl när det kommer till andra gluggar.

Precis vad jag menade. Ska man ha något mer högkvalitativt för proffsbruk så är ju som sagt 17-55DX en ruskigt skarp glugg.

17-55DX, tillsammans med 70-200VR och 50/1.8 är ju en oslagbar kombination enligt mitt tycke.

Johan Okker skrev:
Rörslett gav gluggen betyget 4 vilket enligt hans defintion innebär att den kan användas för fotografiskt yrkesbruk.

Har använt den i yrkesbruk o den fungerade inte för mina behov!
Bryr mig inte så mycket om tester utan man ser väl hur d fungerar i verkligheten! Använder just nu nikkor 50 1.4 istället.

Som sagt upp till var o en att välja!

Hur är det med 24-120 VR?
Den verkar ju förhållandevis billig. Är det en lågbudget-glugg med VR eller vad gör att den är så "billig" jämfört med exempelvis 17-55DX.

Edit: Kollade runt lite snabbt och det verkar som den inte är speciellt omtyckt. Men frågan är hur den är jämfört med kit-linsen? För om den har samma kvalitet som kitlinsen + VR så kan det ju vara värt det.

Senast ändrad:
aolsson skrev:
Jag funderar allvarligt på att skaffa en Nikon D70 för att bli litet mer "seriös" på det digitala planet. Kruxet är att jag har ett gäng blandade objektiv till min N70 (F70 i europa) och när jag räknar verkar det som om de täcker gott och väl det brännvidsomfång som kitlinsen (18-70mm) har.

Objektivet är sannolikt det mest prisvärda objektiv som finns när det kommer med kameran och ingår i priset.
Optiskt och byggkvalitet är mycket bra. Strålande.
(jmf med det Kalla-Anka objektiv som hänger med Canon 350)

den som inte tar med objektivet i sitt köp gör rent ut sagt en dålig affär.

Hälsning mikael

prozac skrev:
Har använt den i yrkesbruk o den fungerade inte för mina behov!
Bryr mig inte så mycket om tester utan man ser väl hur d fungerar i verkligheten! Använder just nu nikkor 50 1.4 istället.

Som sagt upp till var o en att välja!

Absolut..
Rörslett är för mig en bra källa för att få lite grundhum om olika gluggar. Har hitintills tyckt att det stämt bra. Men Rörslett kanske inte är bekant för dig?

Men givetvis är det ju det upp till var och en..

Senast ändrad:
Fred H skrev:
Vad sägs om Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro
t.ex. hos:
http://www.cyberphoto.se/tamron/18-200.php

Jag funderar själv på det, när jag skall köpa min D70.
Dyrare men då får man en allround lins för bredare zoom. Eller?

Fred

Visst får du det. En zoom med detta omfång blir dock inte riktigt bra på någonting. Den är en kompromiss från början och till slut. Därmed inte sagt att den behöver vara kass. Det är viktigt att man har vad man vill ha.
Det får ju inte bli så att kameran ligger hemma för att det är för jobbigt att ta med alla gluggar. I det fallet fungerar 18-200 säkert bra som lösning.

Jag blir dock alltid frusterad över resultatet av liknande gluggar och kan, utan att ha testat just denna, ganska väl gissa vad jag skulle tycka om den.

+ Den har bra omfång, ganska liten och lätt.
- Mörk, långsam, taskig skärpa.

Kitgluggen är mycket bättre. 17-55 ännu bättre. Man får vad man betalar för...

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar