Annons

D70, inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Maggi

Ny medlem
Varje gång jag tar en bild med den inbyggda blixten så blinkar folk eller djur. Undantag när jag ställer blixten på manuellt. Jag har testat alla blixtprogram och tider men får det inte att fungera. Nikon support kunde inte hjälpa. Hjälp!!!
Skulle problemet försvinna om jag hade en extra blixt?

Har märkt det där också, men bara på min dotter som tydigen har "för snabb" ögonreaktion.

När man använder TTL skjuts först en förblixt före den riktiga blixten, för att mäta det reflekterade ljuset. Den kommer så nära inpå den riktiga att man inte ser den normalt, men vissa hinner tydligen reagera på den så att ögat hinner börja sluta sig. Testa att köra utan TTL (du ser hur i manualen).

Eventuellt skulle det hjälpa om du har en extern blixt och riktar den uppåt tillexempel, så inte blixtljuset stör motivet lika mycket.

Ett tips som jag fick här på fotosidan när jag ställde nästan samma fråga var följande:

Låt folk blunda (djur är värre). Säg TITTA samtidigt som du trycker ner avtryckaren helt. Då hinner många inte med att blunda.

Har fungerat bra när jag testat.

Det borde funka att använda FE Lock.
Kanske lite omständigt om det är många bilder som ska tas men...

Testa även rear curtain. Då blixtrar den riktiga blixten i slutet på exponeringen. Det fungerar på mina katter :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar