Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 ger suddiga bilder m fw 2.0 men ej m fw 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)

TedPe

Medlem
För två veckor sedan var jag och fotade på ett bröllop som jag var bjuden på. När jag kom hem med mina drygt 300 bilder upptäckte jag att nästa alla bilder inne från kyrkan och även en del av de övriga (de flesta tagna med ISO 800 inomhus utan blixt) såg väldigt suddiga ut vid 100% men helt ok vid visning i förminskad form. Detta ledde mig att tro att det var ISO-brus som förstört bilderna. Detta ledde i sin tur till en lång diskussion och beslut om testning av ISO-brus med en av mina kompisar som har en Canon 20D. Vi har gjort en specialgjord testbild som vi utgått från och fotat med olika ISO. När jag tagit de första bilderna (brännvidd 24 mm F 3.8 slutartid 1/30 utan blixt) och tittat på dem i datorn kunde jag konstatera att bilderna blev suddiga även vid ISO 200 precis som de i kyrkan. Jag tyckte att det verkade skumt och provade med en annan D70 som jag lånat (samma förutsättningar och objektiv som innan) och till min stora lättnad blev bilderna skarpa med god skärpa. Började att testa att byta objektiv mellan kamrorna, ta bort mitt skylight filter och återställa alla inställningar i kameran som betett sig konstigt. Inget hjälpte, började fundera vad som skiljde sig mer och kom på att min kamera har firmware 2.0 och låne kameran 1.0. Jag provade att lägga tillbaka 1.0 på min kamera och till min stora förvåning blir bilderna skarpa igen.

Har någon mer observerat detta med firmware 2.0? Jag har tittat igenom lite andra bilder tagna efter uppgraderingen av firmware och vissa är bra t.ex de som är tagna med blixt och de som är tagna i fullt solljus. Kan det vara firmware'en som inte fungerar ok till just min kamera eller förekommer det på andra?

Bifogar utsnitt av testbilderna

Bilagor

• res isotest fotosidan.jpg
    res isotest fotosidan.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,013
Det måste bero på något fokuseringsfel. Firmware 2.0 innehåller en autofokusuppgradering. Det kan ha blivit något knas och därför var dina bilder ur fokus. Du kan pröva att ominstallera FW 2.0, ifall det inte funkar bra denna gång så tycker jag du ska kontakta Nikon.

Jag är beredd att hålla med dig.
Jag tycker själv att jag har samma problem - men har inte riktigt orkat analysera det nogrannare.

Får nog ta och göra det.

Jag var också helt knäckt efter en bröllopsfotografering - hade missat skärpa på massa bilder vilket jag inte brukar. Men eftersom jag inte var officiell fotograf utan var där som gäst och drack vin med mera så tänkte jag att det säkert berodde på det.

Håller med... Har tyckt mig ana att fokuserigen har blivit aningen sämre efter uppgraderingen. Kan man gradera tillbaka?

Tack för era svar. Det känns skönt att höra att det är fler än jag som upplevt detta!!

Ang att lägga tillbaka den gamla firmwareversionen.
Det var i alla fall inget problem för mig att lägga tillbaka den. Jag gjorde som vanligt. Kopierade först A till minneskortet och läste in den och sedan B. Kameran blev lite knäpp mellan A och B men efter att ha slagit av och på strömmen när A var klar så gick det även att läsa in B.

Har någon varit i kontakt med Nikon om detta problem??

Senast ändrad:
FÖr mig har det blivit så att den i princip aldrig hittar rätt fokus när jag har kitobjektivet på den vidaste inställningen. Fokus blir nästan alltid för långt bak. Jag måste nästan alltid zooma in, låsa fokus och sedan zooma ut. Kanske är detta normalt, jag vet inte.. har lagt märke till det på sistone.

Var får man tag på gamla firmwares... Nikon hemsida?

Jag tror att Nikon fixar autofokusen på garantin, även om man har fw 2.0
En jag känner hade precis det där problemet med svårt att fokusera på vv, efter en snabb service och inställning av autofokus funkar allt klockrent- med fw 2!!
Nikons service var otroligt tillmötesgående och detta fixades över dagen.

Antar att man får ta vägarna förbi stockholm nån gång frammöver då. Att skicka ner kameran tar ju år och dar... jobbigt...

Hambern skrev:
FÖr mig har det blivit så att den i princip aldrig hittar rätt fokus när jag har kitobjektivet på den vidaste inställningen. Fokus blir nästan alltid för långt bak. Jag måste nästan alltid zooma in, låsa fokus och sedan zooma ut. Kanske är detta normalt, jag vet inte.. har lagt märke till det på sistone.

Var får man tag på gamla firmwares... Nikon hemsida?

Om du inte hittar den på Nikons hemsida kan jag maila den till dig.

Detsaklick skrev:
Jag tror att Nikon fixar autofokusen på garantin, även om man har fw 2.0
En jag känner hade precis det där problemet med svårt att fokusera på vv, efter en snabb service och inställning av autofokus funkar allt klockrent- med fw 2!!
Nikons service var otroligt tillmötesgående och detta fixades över dagen.

Intressant! Är det någon som har lämnat sin kamera till någon av de andra auktoriserade verkstäderna och kan berätta om det brukar bli bra eller om man måste skicka den till Stockholm?

Lånar tråden lite då min fråga har med ämnet att göra.

Har på ett annat ställe i forumet skrivit och frågat om skumma sensorproblem på min D70. Vid närmare eftertanke uppträdde dessa problemen första gången efter uppdatering till 2.0

Är det någon som har 1.? (vad det nu var) tidigare som skulle kunna maila mig denna?

Har letat men hittar bara den senaste.

Länk går naturligtvis också bra ...

MVH
Anders

[email protected]

SH-101 skrev:
Jag var också helt knäckt efter en bröllopsfotografering - hade missat skärpa på massa bilder vilket jag inte brukar. Men eftersom jag inte var officiell fotograf utan var där som gäst och drack vin med mera så tänkte jag att det säkert berodde på det.

Jag känner också igen mig. Efter att ha installerat vinflaska 2.0 blev min fokus också lite suddig på senaste bröllopet...

Förlåt, kunde inte låta bli :)

kanner att jag har samma problem, fast det ar mer en kansla an ett faktum...
nagot officiellt uttalande fran nikon om detta?
/G

Jag har rejäla bakfokusproblem med min d70 men tyvärr hjälpte det inte med en återgång till den tidigare programversionen. Nu får Nikon titta på kameran. Vrider jag till någon millimeter på fokusringen efter att autofokus fokuserat blir bilderna skarpa. Mycket irriterande...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar