TedPe
Medlem
För två veckor sedan var jag och fotade på ett bröllop som jag var bjuden på. När jag kom hem med mina drygt 300 bilder upptäckte jag att nästa alla bilder inne från kyrkan och även en del av de övriga (de flesta tagna med ISO 800 inomhus utan blixt) såg väldigt suddiga ut vid 100% men helt ok vid visning i förminskad form. Detta ledde mig att tro att det var ISO-brus som förstört bilderna. Detta ledde i sin tur till en lång diskussion och beslut om testning av ISO-brus med en av mina kompisar som har en Canon 20D. Vi har gjort en specialgjord testbild som vi utgått från och fotat med olika ISO. När jag tagit de första bilderna (brännvidd 24 mm F 3.8 slutartid 1/30 utan blixt) och tittat på dem i datorn kunde jag konstatera att bilderna blev suddiga även vid ISO 200 precis som de i kyrkan. Jag tyckte att det verkade skumt och provade med en annan D70 som jag lånat (samma förutsättningar och objektiv som innan) och till min stora lättnad blev bilderna skarpa med god skärpa. Började att testa att byta objektiv mellan kamrorna, ta bort mitt skylight filter och återställa alla inställningar i kameran som betett sig konstigt. Inget hjälpte, började fundera vad som skiljde sig mer och kom på att min kamera har firmware 2.0 och låne kameran 1.0. Jag provade att lägga tillbaka 1.0 på min kamera och till min stora förvåning blir bilderna skarpa igen.
Har någon mer observerat detta med firmware 2.0? Jag har tittat igenom lite andra bilder tagna efter uppgraderingen av firmware och vissa är bra t.ex de som är tagna med blixt och de som är tagna i fullt solljus. Kan det vara firmware'en som inte fungerar ok till just min kamera eller förekommer det på andra?
Bifogar utsnitt av testbilderna
Har någon mer observerat detta med firmware 2.0? Jag har tittat igenom lite andra bilder tagna efter uppgraderingen av firmware och vissa är bra t.ex de som är tagna med blixt och de som är tagna i fullt solljus. Kan det vara firmware'en som inte fungerar ok till just min kamera eller förekommer det på andra?
Bifogar utsnitt av testbilderna