Annons

D70 flerbildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)
GrAcK skrev:
Borde det inte räcka med 1/4 för att få 3 bilder/sekund?

/Viktor

Om kameran kan ta 3,5 bilder/s med slutare 1/8000 så tar det kan man anta att de beror på att det tar (1/3,5)-(1/8000) att flytta mekaniken och skriva till bufferten.
Om man då ändrar slutartiden till 1/4 så får man man en frekvens på 1/((1/3,5)-(1/8000)+(1/4))=1,87 alltså mindre än 2 bps.
 
Länk till CFkort snabbhetstest-lista för D70!

Håkan, mfl.

Denna länken kan nog vara intressant för er som spekulerar över nya CF kort till D70n (eller andra kameror för den delen!) Verkar som om SanDisks Extreme och Ultra II serie krossar konkurrensen rätt hårt:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

Jag skulle nog satsa på ett 512MB Ultra II.....om bara jag hade en D70 oxå...;-(

MvH // Leffe
 
Hej Håkan och alla andra.

Intressant diskussion, har funderat på detta eftersom jag har en D70 och ännu inte invetsterat i ett större minneskort.

När jag köpte kameran hade butiken endast långsamma sandisk, så jag tog ett 128 för att komma igång. Trots detta är kamrean supersnabb, det är som en dröm efter många år med sega digitalkompaktkameror.

Hur som helst så när Nikon talar om 3 bilder/sek så nämner de SanDisk CompactFlash 256MB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet), vilket troligtvis är det optimala i dagsläget.

Tack för länken Leif, mycket bra.

Jag slår nog till på ett större ultraII kort när jag kassan tillåter.

Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.