Annons

D70 Färgrymd, förstår inget.

Produkter
(logga in för att koppla)

badboll

Aktiv medlem
Har hela tiden tyckte att mina färger blivit lite konstiga men det har alltid gått att rätta till i efterhand, men nu tänkte jag kolla vad det berodde på en gång för alla.

Testade att fota samma bild i 4 olika lägen under "Optimera bild".

1. Normal
2. 1a (sRGB)
3. II (AdobeRGB)
4. IIIa(sRGB)

När man fotar i raw som jag alltid gör så syns skillnaden på displayen på kameran, men väl i rawconvetern ser alla likadana ut av någon anledning. (Kör med rawshooter essentials.)
Testade att ändra till JPG och då syns skillnaderna även i datorn och dom är rätt stora måste jag säga.
Alla utom AdobeRGB ser lite blåaktiga ut och lite för mycket turkos på något sätt men Adobe ser ju perfekt ut.
Detsamma gäller alltså även för Raw, adobe är den som ser rätt ut i displayen men vet inte hur jag ska få färgrymden att även visas i rawconvertern, den verkar visa alla i sRGB.

Frågan är då, vad för något ska kameran vara inställt på och hur hanterar man sen det i datorn?
Vad är det förresten för skillnad på de olika?
Att jag ser dom rätt är ju en sak men sen vill jag ju inte att alla andra ska se dom med "fel" färgprofil på något sätt.

Många frågor men jag är väldigt tacksam för lite hjälp!

/Emil
 
1, 2 och 4 är samma sak, troligen bara olika mycket färgmättnad som kameran lägger på (vet inget om din kamera, som färgprogram val i en pocketkamera).
Öppnar du dom i en RAW konverterare och ställer allt neutralt borde det se likadana ut.

3 är en annan färgrymd (och det ser du inte skillnad på i kameran, bara om den olika färgmättnad programmerad till det valet).

sRGB är en lite mindre färgrymd än Adobe RGB, alltså det finns färre olika nyanser i färgerna. sRGB är vanligt för webbruk, titta på datorn (för allt som inte kan färghantera i programmet man använder, nästan alla av windows egna program kan inte det).

De program, dina RAW program och bildtittar program måste ställas in för att kunna färghantera, att läsa bildfilens färgprofil (kan det inte det så ser du på bilderna i sRGB även om du inte vill, Adobe RGB bilder blir väldigt bleka och trista då).

Ta alla bilder i Adobe RGB (men tar du i RAW spelar det ingen roll vad kameran står på, då är det din RAW konverterare som betsämmer vad det blir, se längre ner, samma är det med kamernas färgmättnad, läge 1,2 och 4 spelar ingen roll).

Jobba med dom i alla dina program i Adobe RGB, ställe in ditt RAW program på att bilden den skickar ut är i Adobe RGB (annars går det förlorat redan där).

Skall du använda bilden till ”datorbruk” så förvandla om den till sRGB (men spara en kopia i Adobe RGB, för den förlorade färgen kan du inte få tillbaka utan att göra om din RAW bild). Skall du skiva ut bilden his vanliga fotohandlare så ha bilden i sRGB.
Skall den skickas för tryckning så ha bilden i Adobe RGB.

Man kan säga att Adobe RGB används för proffsbruk, tryckning osv.
sRGB för ”hemmabruk” på datorn och Internet.

/Magnus
 
Så om jag fotar i Raw vilket jag alltid gör så spelar det ingen roll vad kameran står på, den kan fortsätta att stå på "Normal"?

I Rawprogrammet ska jag däremot sen ställa in den på AdobeRGB medans jag arbetar med bilden i PS och liknande efteråt men innan den ska visas på internet eller liknande så ska jag göra om den till sRGB?

Har jag förstått det rätt då? ;-P
 
Tack så mycket för ditt svar :)

Gör det förresten någon stor skillnad på om jag låter bli det där steget att göra om den till AdobeRGB utan istället kör på sRGB hela vägen?
 
badboll skrev:
Tack så mycket för ditt svar :)

Gör det förresten någon stor skillnad på om jag låter bli det där steget att göra om den till AdobeRGB utan istället kör på sRGB hela vägen?

Nä, om du tittar på datorn hela tiden spelar det inge större roll. Adobe RGB är större, mer nyanser, men skillnaden är inte stor på en datorskärm.

/Magnus
 
Då kör jag helt enkelt på precis som jag gjort hela tiden, får väl just korrigera färgerna efteråt i datorn.

Tack för hjälpen!
 
Jadå det är inga problem, den visar färgerna hyfsat rätt skulle jag tro.
Antar det är något med vitbalansen snarare än att det är något med färgprofler och sånt, kör ju oftast auto på vitbalansen och det blir inte alltid helt rätt.
 
Jag har själv en D80 men med den upplever jag inte att det är någon större skillnad beroende på vald färgrymd. Kanske som du säger att det är vitbalansen som av någon anledning blir lurad men även där kör jag själv mest med Auto och det fungerar oftast bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.