Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d70 eller 350d

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har haft tillgång till en d70kamera ett längre tag och fotat mycket med den. jag tycker den fungerar bra, men bilderna blir ganska gråa och så tycker jag det är lite liten sökare.
nu ska jag ta steget och köpa en egen kamera, valet står mellan d70 och 350d. nån som använt båda och vet ifall det är stor skillnad på kamerorna? eller har ni något tips på andra digitala systemkameror som är okej i ungefär samma prisklass? alla tips, råd osv är välkomna!

Ta den som känns bäst och verkar fungera bäst för dig. Om du har gammal optik som du ska "återanvända" så skulle jag gå på det systemet.

Sedan så kanske du inte ska avfärda andra alternativ allt för snabbt. En Konica-Minolta 7D eller 5D kanske är något? Eller Pentax *ist DS om du tycker att sökaren på D70 är för liten.

--jalle

Ang. att bilderna blir "grå och trista" med D70 så beror det på att kameran är väldigt konservativ med kontrast osv i standardläge. Väljer man en tonkurva med högre kontrast blir det mer stuns i bilderna.

Som nämnts här ovan så finns det ju DLSR:er med bättre sökare, även om jag tycker att sökaren i D70 funkar rätt bra. Det är svårt med manuell fokus annat än när man går riktigt nära förstås.

Skillnaderna mellan D70 och 350D är hur som helst rätt små. Om det inte är någon enskild funktion som den ena har och inte den andra, som du tycker är viktig, så ska du ta den som du tycker känns bäst att använda IMO.

okej, hur kan man ställa in en tonkurva med högre kontrast? gör man de i menyerna eller? det går ju visserligen att efterarbeta men känns tråkigt att totalförändra bilden i datorn...
och du har väl rätt, det är nog ganska små skillnader mellan d70 och 350d. det är mer megapixlar på 350d annars vet jag ingen funktion direkt som skiljer. vet du något hur det är med serietagning vilken som är bäst?
tack för svaret!

trots att D350 har fler pixlar betyder det inte att bilderna blir bättre, har kollat på bilder av en testskiva och der såg man att D70 har mer detaler i bilden än 350D hadde, sen kan du ändra hur mycket kontrast o färg du vil ha i kameran eller i datorn.
Men om du har redan några canon objektiv då är valet 350D.
Tycker oxå att D70 är ganska ofta med svaga färger och underexponerat på vissa bilder men det är troligen att det är att den är fel instält hoss många användare.

Vad har ev. fotokompisar?

Vilken känns bäst? Du kanske fastnar för något pris, 8Mpix eller 1/8000 slutare :)

Du kommer inte känna att du köpt fel (vilken du än väljer).

Själv gillar jag min lilla 350d.

Viktor:
Vad gäller serietagning är skillanderna väldigt små. I praktiken kan man nog helt bortse från dem.
Tonkurva finns ett antal att ställa in i menyerna ja. Man har även möjlighet att ladda upp egna dylika i D70:n. Man kan få bilderna precis som man vill ha dem alltså. Jag brukar normalt sett efterbehandla mina vilder "manuellt" sas, dvs ändra kontrast och så, men jag har en kurva som heter "sreala" laddad i kameran för de tillfällen då jag vill ta "snapshots" utan att efterbehandla.

Johannes:
Jag tvivlar på att D70 har mer detaljer i bilden, det är iaf inte vad jag sett. Däremot är bilderna från 350D aningen mjuka pga starkare AA-filter och måste skärpas upp mer (mer uppskärpningsartifakter) för att ta fram detaljerna.

Robert:

Jag kollade på en testbild och der kunde man inte läsa texten som var minst på skivan med 350D men det gick med D70, men sen tycker jag att canon kamerorna har bättre färger o ljus än Nikon har i många fall men vet inte varför det är så, vet inte hur bilden är tagen i raw eller i jpeg.
Kan oxå vara att det blir bättre med D70 efter som sensorn är större än den på 350D.

Var båda tagna med samma utsnitt och bra/motsvarande objektiv?
Är de tagna med resp. kitobjektiv är jag inte förvånad...

Låter konstigt annars, för även om jag nästan är kär i min D70 så har jag svårt att säga att den fångar mer detaljer än 350D. :)
Jag säger inte att du sett fel, bara att det inte stämmer riktigt med vad jag sett. :)

Färger och grejer kan man ju få som man vill med egan tonkurvor på en D70, det kan man, som sagt, inte på Canon. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar