Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 coming up.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonfan

Aktiv medlem
Ska precis ta och köpa mig en D70, jobbar på Expert och har gått å klämt på en i veckor nu.
Äntligen beslutat mig fast jag inte är speciellt insatt. Intresserad men aldrig gett det tid så är väldigt okunnig även om jag har stora förhoppningar att lära mig fort, då jag har väldigt lätt för teknik i övrigt, även om nu fotosinne krävs med ;-)

Iaf, det jag undrar över är gluggen/gluggarna.
Bästa alternativet, ta D70 med original gluggen till eller de 2 Sigma gluggarna vi har med i paketet. 18-50 , 55-200. Motiverande svar vore kul. ;-)

Tack så hemskt mkt för informationen, mkt intressant ;-) .
Dock fortfarande sugen på Sigma paketet eftersom det ger mig 2 gluggar att leka med i början.
Vill ju lära mig så mkt som möjligt.
Men vore tråkigt att avstå från en original glugg. Svårt val detta.

Kommer nog köra rätt mkt macro och porträtt.
Åker iväg på en del festivaler osv men 55-200 borde väl funka fint för lite icke allt för advancerade foton där.
Hellre porträtt/macro eftersom det alltid är den typen av bilder som fångar ögat när jag surfar runt ;-)

Oavsett om jag köper sigma gluggarna eller nikons orig, kommer jag få kompletera med en ny glugg för macro right?

Med detta sagt, vilket tror du passar mig bäst? =)

Edit: Jobbat på Expert i 10 veckor, tidigare jobbat som programmerare, därav nyfunnet intresse för foto och därav ej så insatt. Experts slogan att vi är experter osv går ju inte att stå för 100%, men vi strävar alltid efter att vara så kunniga som möjligt. Ingen annan kedja har så mkt utbildningar som oss tydligen.

Edit igen: Vad hände med alla era posts? Skumt skumt..

Senast ändrad:
Neeej, admin. Ni skrotade min långa postning som var menad till Jonas. buhu, nu sover jag inte gott.

Please bring it back. oooh bring back my post to me to me =)

Ja du Johan. Admin råkade i all hast fimpa mitt långa inlägg till dig men det är ju tur du hann läsa det iallafall. =)

Av dom 30 raderna jag skrev till dig så skrev jag ju bl.a. att kit-linsen Sigma 18-70 DX är en mycket fin glugg med skarp optik och den har fått väldigt bra omdöme av både i professionella och hobbyfotograf-kretsar. Den hade jag rekommenderat starkt.

Sedan skrev jag att det viktigaste att tänka på som vi "kunniga" ofta tjatar om är användningsområdet. Det är viktigt att känna efter vad som passar din smak och vilken typ av foto du kommer att ta. Ser nu att du kommer att ta macro, porträtt m.m och då finns det ju 2 gluggar jag direkt hade sagt KÖP till och det är kit-linsen som du får med om du väljer det paketet + Tamron 90mm/2.8 Macro som kostar ca 4600:-. Då har du ett perfekt litet paket.

18-70 linsen som allround-objektiv.
Tamron 90 som är en riktig macro glugg som också fungerar alldeles utmärkt till porträtt och landskapsfotografering.

Vill du börja lite lungt är Sigmas 70-300 APO Macro II också mycket bra för sitt ringa pris strax över 2000 kr. Där kan du fotografera macro i skalan 1:2. Inte riktigt macro men det är ändå tillräckligt bra för en amatör-fotograf.

Nu har jag skrivit mycket ikväll och nu är det upp till dig att känna efter och komma med ytterligare feedback kanske.

Edit: Anledningen till att jag inte talar gott om paketet med Sigma-gluggarna är dels för att jag inte har testat dom i större utsträckning men också för att Nikons DX objektiv är skarpare och snabbare i Autofokus. Ytterligare komplement kan vara Nikons 50/1.8 som är ett mycket ljusstarkt objektiv till dåligt ljus inomhus men också för landskap och porträtt. Kostar bara 1200 kr. Det är väldigt lockande att köpa paketet så man får 2 objektiv för samma pris som man får paketet med 1 glugg. Men det är ju helt upp till dig att bestämma. Jag köpte också mitt paket på Expert (i Lund)

Senast ändrad:
Nikonfan skrev:
Iaf, det jag undrar över är gluggen/gluggarna.
Bästa alternativet, ta D70 med original gluggen till eller de 2 Sigma gluggarna vi har med i paketet. 18-50 , 55-200. Motiverande svar vore kul. ;-)

Lustig tråd det här...

Men, om du gör en snabb sökning i forumet så kommer du hitta hen hel drös av trådar där sigmapaketet sågas. Det beror inte på att sigmas linser är helt totalkass (men nästan), utan det beror på att Nikon 18-70 är så otroligt prisvärd. Det är helt enkelt den ultimata standardzoomen till D70. Därför bör man inte ens överlägga sigmapaketet.

//

Sigma gluggarna

Hej!

Jag har köpt D70 med Sigma gluggarna
och de är skitbra. Aboslut inget att
klaga på. Köp dem då får du mest för pengarna
och är laddad för att klara av olika fototillfällen.

En helnöjd Sigmaglugg användare.

Det blir Sigma paketet eftersom jag kan få ett (ruggigt ;-) ) schysst pris i min butik.
Ni skulle få damp om jag berättade hur billigt jag får huset + gluggarna + sandisk cf ultra II 512mb kortet.

Får den imorrn på morgonen så det kommer bli svårt att fokusera på jobbet när man bara vill hem. Men vilken lunch det ska bli, en snabb hamburgare på 5 minuter sen 55 minuter till att leka med min baby.

Undrar dock, vilken glugg har ni köpt som 3e när ni tagit huset med Sigma optiken?

(Kommer ha svårt att somna inatt.)

Jag köpte sigma 18-50 och 55-200 och halvnöjd. Visserligen har jag inte så mycket att jämföra med men jag är sugen på att köpa något ljusstarkare. Det är svårt att få ljuset att räcka till i alla situationer. Det enda "felet" annars så här långt är att det ena objektivet vinjetterar ganska kraftigt vid största bländare i 18mm-läget.

Haha, inte så menat.
Jag har lite grejer att byta in emellan ;-)
Men de grejerna däremot har jag knappt gett en krona för =) Har inte med marginaler att göra utan ren timing.

Åter igen, så att frågan inte faller bort;

Ni som köpt huset + sigma paketet, vilken optik har ni sneglat på/köpt näst? Och varför?

Tack för svaren hittills förresten ;-)

Jag blev "tvungen" att köpa Sigma kitet, jag kunde inte hitta 18-70 paketet till ett vettigt pris, inte för att priset på Sigma kitet var speciellt vettigt men ändå vettigare än 18-70, tyvärr. Jag är inte alls nöjd med Sigma objektiven.

Jag har använt 55-200 en del och jag är inte alls nöjd med skärpan på det. Ljusstyrkan är aldeles för dålig för mina ändamål. Oftast naturfotografering ofta i skymingen och då är det värdelöst. Rent allmänt så är jag inte nöjd med bildkvaliten på objektivet. Dessutom är det väldigt plastigt.

18-50 har jag inte använt så väldigt mycket men det är ok efter vad jag sett. då det inte används så mycket med dålig belysning har jag hittils klarat mig "ganska" bra med ljusstyrkan. Inomhus är det för dåligt dock.

Vill bli av med Sigma objektiven så fort som möjligt. Jag har köpt ett Tokina AT-X 340AFII 100-300mm F4 som jag hoppas få hem i morgon eller på torsdag. Det bör fungera bättre än sigmat. Jag sitter och letar efter ett fast Nikon 50 F1,8 också.

Jag har höga krav på bildkvaliten så det kan nog hända att det finns många som kan vara helt nöjda med objektiven. Men lägger jag 10000kr på en kamera käns det helt fel att ha budget objektiv på det. Man utnyttjar ju inte kamerans potential förräns man har optik av samma kvalité som kameran.

För tillfället så har jag inte bättre bildkvalite på mina bilder än vad jag hade på min Dimage A1. Och det skall vara bättre.

Hade jag fått välja så hade jag definitivt köpt 18-70 kitet och sedan köpt till det jag ville ha efter hand. Inget snack om saken.

Jag har ett 18-70
Bländra man ner lite så funkar det mycket bra.
Går ändå inte att jämföra med mina fasta.
Om sigmakittet funkar sämre än 18-70 ska du definitift inte köpa det. Och det verkar ju enligt andra vara sämre.
Kamera och kameramodell spelar sällan roll.
kvaliten på objektiven gör oftast bilden.
Men det beror väl också vad man är ute efter.
Tänker då på Holgafotograferna som tar väldigt bra bilder med en kamera som ger dålig skärpa och släpper in ljus.
Beror som sagt vad man vill framställa.
Mvh/-Anders

monte skrev:
För tillfället så har jag inte bättre bildkvalite på mina bilder än vad jag hade på min Dimage A1. Och det skall vara bättre.

Jag hade också en Dimage A1 innan och jag kan helt klart säga att det är ett enormt upplyft med D70 + 18-70 gluggen. Det går knappt att jämföra. Du kan kolla mitt galleri så finns det några bilder tagna med D70. Kanske lite svårt att gå på med den höga jpg kompressionen men du ser nog skillnaden.

Nikonfan skrev:

Ni som köpt huset + sigma paketet, vilken optik har ni sneglat på/köpt näst? Och varför?

Om du får ett ruskigt bra pris så borde du kunna få ett ruskigt bra pris på enbart huset också, eller?
Ingen mening att välja sigma-objektiven om du redan innan du fått dom börjar snegla på ett kompletterande objektiv. Välj det du känner starkast för redan från början så blir du säkerligen mest nöjd. En fördel finns med att du väljer dessa 2 sigma-gluggar: Vad du än väljer efter så kan det bara bli bättre =)

Nikonfan skrev:

Jag har inte Nikon, men jag hade lätt köpt en ljusstark telezoom. Själv köpte jag en Sigma 70-200/2.8. Skulle aldrig kunna vara utan den..

D70 + 70-200

tog själv bara huset å ett 70-200/2.8 sigma å e helt supernöjd. Funderade på kitet men då 18-70 gluggen inte passar med min F75 valde ja bort det.

Nikonfan skrev:
Det blir Sigma paketet eftersom jag kan få ett (ruggigt ;-) ) schysst pris i min butik.
Ni skulle få damp om jag berättade hur billigt jag får huset + gluggarna + sandisk cf ultra II 512mb kortet.

Får den imorrn på morgonen så det kommer bli svårt att fokusera på jobbet när man bara vill hem. Men vilken lunch det ska bli, en snabb hamburgare på 5 minuter sen 55 minuter till att leka med min baby.

Undrar dock, vilken glugg har ni köpt som 3e när ni tagit huset med Sigma optiken?

(Kommer ha svårt att somna inatt.)

Och du får väl ruggig damp x2 om jag berättar att jag köpte mitt D70 hus för 6500:- (självklart helt vitt,sprillans, och med kvitto) :p

Lycka till med kameran!!!! :p Den är fanstiskt!

Mvh /Mats

Nikonfan skrev:
Om det inte är opassande att använda sådana ord så ja... DAMP!
Grattis!

Ja nä det kan det väl inte vara, det är ju inte menat på ett lilla sett (anser jag).

Lycka till med ditt lilla skötebarn... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar