Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 Brustestad :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael-J skrev:
Hur gjorde detta testet?? :)

/MikaelJ

Jo, fotade i raw och ISO 1600, efter första bilden så minskade jag exponeringen ett steg mellan varje bild. Kompenserade med att lyfta i rawconverteraren, tills det inte längre gick, efter det fick jag fortsätta lyfta i bildprogrammet :)

alla kameror fumkar på samma sätt . fråga om hur många fotoner/elektroner som ansamlas.Och vilken signalnivå man kan få ut
Mikael

Jag läste intressant info på dpreviews forum (där det också var testat) som gällde åtminstone canon 350D och 30D. Där hävdades att canon i dessa kameror använder närmaste helstegs-iso vid förstärkningen efter exponering men innan AD-omvandlaren.
Dvs om man väljer tex iso 160 eller iso 250 så motsvarar förstärkningen innan AD-omvandlaren iso200, men sedan så reducerar respektive ökar bildbehandlingen signalen efter AD-omvandlaren. På samma sätt med övriga 1/3-steg runt helstegen i iso-skalan.
Detta visades på dpreview genom att dessa 1/3-iso-steg gav sämre bildkvalitet än helstegen.
Orsaken till det senare är följande. Exponeras en bild efter iso 160 men förstärks som iso 200 så kommer förstärkningen att förstärka bilden för mycket i förhållande till exponeringen. Signal som hade funnits kvar i högdagrarna med en förstärkning motsvarnade iso160 kommer då att helt nå maximalt värde i signalen ut från AD-omvandlaren. På omvänt sätt avseende iso250.
När sedan bildens ljushet reduceras för att motsvara iso 160 så kommer information i högdagrarna inte att återskapas jmf en korrekt iso160-exponering, trots att denna information alltså egentligen fanns på sensorn!

/ep

haha, riktigt bra test!
12800 såg ju inte sååå hemsk ut som man hade kunnat förvänta sig, även om den nu var förminskad rejält.
dock hade väl bilderna sett värre ut om dom hade tagits i sådana lägen där man verkligen behöver ta med högsta iso för att överhuvudtaget få en bild. men fiffigt å kul test iallafall!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar