Annons

D70 -Antal bilder kvar ??

Produkter
(logga in för att koppla)

znabela

Medlem
Har nyligen blivit digital. Innan jag tagit en någon bild säger min kamera att mitt CF-kort (sandisk ultra II 512 mb) rymer 47 exoponeringar i RAW.. Efter lite fotograferande upptäcker man att kortet rymmer långt mer än de angivna 47 .. Kameran räknar endast ner ungefär vid varanan exponering och kortet rymmer när allt kommer omkring 96 exponeringar i RAW.. Ska det vara så? Har jag missat nån inställning eller ?
 
Tror att jag läste i en annan tråd här att den räknar antalet okomprimerade RAW-filer den kan få in på kortet. Då komprimeringen är i storleksordningen 1:2 så blir det den effekt som du beskriver.
 
Har 256 mb ultra II kort den betersig lika dant.
Tomt kort visar 23 bilder kvar och man tar 47 bilder.

Jag e ingen teckniker men jag fårmodar att det är helt ok.

Mvh Magnus Hjortvall.
 
Nef filer är en komprimerande format,
altå antal bilder är beroende på hur motivet ser ut, är det mycket detaljer,färger så blir filerna större.

normalt får jag in ca 43-47 bilder, knäpper man svarta bilder så rymmer kortet 58 bilder.
Mvh Magnus
 
NEF är ett format där man kan välja okomprimerat och komprimerat. Dock stödjer D70 bara komprimerat men då det är en lossless komprimering gör det ingenting, utan det är i princip bara en fördel. Speciellt då D70n verkar extremt snabb på att komprimera sitt RAW-format jämfört med exempelvis D100.
 
Räkneverket på D70 räknar endast på NEF okomprimerat. Jag citerar Nikon hemsida:

"The file size of compressed files changes based on the subject matter and exposure of the image, because of this the number of shots remaining may not be accurately shown on the camera's display. The remaining shot counter will display the same number of shots when either the NEF or Compressed NEF file setting is chosen. After each shot has been taken the camera recalculates the number of remaining images. While the D70 only allows compressed NEF images to be recorded, the number of remaining shots will display the number of uncompressed NEF files that could be taken on the compact flash card."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.