Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan52

Aktiv medlem
Undra om jag har rekord i damm/oljefläckar på sensorn. Kan lätt räkna till 40 punkter. Jävligt grinig just nu.
Kameran köpt i Mars.
 
Senast ändrad:
Det finns ju redan en D600 tråd. Men i alla fall, jag fick tillbaka min för samma problem idag. Har inte hunnit testa om det verkligen är åtgärdat.
 
Hur låg tid tog dom på sig?

Sen kan jag meddela att som lök på laxen sitter det en dammpartikel inne i objektivet åckså.
Exakt i mitten. Kanske inte betyder så mycket praktiskt men skall definitvt inte vara där.
 
Åtgärdat

Fick min rengjord och "servad" på Nikon. Tog drygt två veckor. Nu är den ren och fin och fungerar perfekt.

Red. Har tagit ca 2000 exponeringar sen jag fick tillbaka den och inget nytt "skräp" syns till.
 
Fick min rengjord i samband med reparation för ca 4 veckor sedan, inga fler oljefläckar. Damm & annan skit har det givetvis blivit eftersom jag byter objektiv ofta. 2 veckor var kameran borta.
Har du provat att blåsa rent med renblåsningsbälg?
 
Hur fort uppkommer fläckarna på sensorn på en fabriksny kamera? Har funderat på att köpa en D600, vågar man verkligen det? Man vill ju inte ha massa problem med en ny kamera.
 
Hur låg tid tog dom på sig?

Sen kan jag meddela att som lök på laxen sitter det en dammpartikel inne i objektivet åckså.
Exakt i mitten. Kanske inte betyder så mycket praktiskt men skall definitvt inte vara där.
Det tog 16 dagar från att jag lämnade in den, lämnade in den på en måndag.
 
Hur fort uppkommer fläckarna på sensorn på en fabriksny kamera? Har funderat på att köpa en D600, vågar man verkligen det? Man vill ju inte ha massa problem med en ny kamera.

Lite skit på sensorn är väl knappast en massa problem, en rengöring så är saken klar.
Mina började dyka upp efter ca 5-600 exponeringar men de var knappast synliga om man inte bländade ner till f16 eller mindre. Vid normalt användande var det knappast något som störde, dessutom är det ju enkelt att ta bort fläckarna i Lightrrom. I LR5 finns ju dessutom den suveräna funktionen "visa fläckar" då ser man ju även de fläckar man missar med blotta ögat.
 
Hur fort uppkommer fläckarna på sensorn på en fabriksny kamera? Har funderat på att köpa en D600, vågar man verkligen det? Man vill ju inte ha massa problem med en ny kamera.

I själva verket är det så att det är en bra kamera som ger fantastiskt fina bilder. Det är nog inte så många som är drabbade av det elände som du syftar på. Oftast syns inget av skräpet på sensorn på bilderna. Så du kan lugnt skaffa en D600 och njuta av de fina bilderna. Men satsa på bra optik också, det är det viktigaste.//K

Not. Min fru och jag har varsin och båda levererar. Jag har haft en till, men den tog verkstaden livet av.//K
 
I själva verket är det så att det är en bra kamera som ger fantastiskt fina bilder. Det är nog inte så många som är drabbade av det elände som du syftar på. Oftast syns inget av skräpet på sensorn på bilderna. Så du kan lugnt skaffa en D600 och njuta av de fina bilderna. Men satsa på bra optik också, det är det viktigaste.//K

Not. Min fru och jag har varsin och båda levererar. Jag har haft en till, men den tog verkstaden livet av.//K

Precis det jag ville höra, att det inte är så stor påverkan på bilderna :) Har gått och dragits med min gamla D3100 i snart 3 år så det är dags att skaffa nytt, ny optik får komma andra hand.
 
Precis det jag ville höra, att det inte är så stor påverkan på bilderna :) Har gått och dragits med min gamla D3100 i snart 3 år så det är dags att skaffa nytt, ny optik får komma andra hand.

Som sagt, du kommer aldrig att märka av fläckarna vid normalt foto, dvs max f8-f11. Jag har testat min nu och den är fläckfri :) en suverän kamera gällande bildkvalité. Känns solid och robust. Minus är fokuspunkterna som är för centrerade, är du ute efter maximal bildkvalité lär du knappast hitta nåt bättre idag.
 
Jag bytte från en D80 till en D600 nyligen, vilken skillnad.
Det är nästan så man blir tårögd, så mycket bättre.
Framförallt känner man sig hemma igen brännviddsmässigt då man fotat analogt en gång i tiden.
 
har haft min sedan december, 3000 exp och dammprickar över hela sensorn och lyckas inte få bort de själv med blås. Så blir till att lämna in... Trevligt att höra att rengöringen bara tar två veckor ca, någon som vet om man kan erbjudas lånekamera under tiden?
 
Två veckor får väl anses som rimlig tid. Men det får anstå till lite senare trots rejält mycket fläckar. Faktiskt så mycket att bilderna är oanvändbara i original - men jag har kanske rekord i fläckar.
Har försökt rengöra med burkluft och kamerans egna sensor-rengöring. Ingen som helst effekt. Vill egentligen inte använda den för att inte få olja på "skrapan" eller hur det nu fungerar.

Annars är jag väldigt nöjd med kameran efter byte från D90. Nästan så det är värt pengarna.
 
Två veckor får väl anses som rimlig tid. Men det får anstå till lite senare trots rejält mycket fläckar. Faktiskt så mycket att bilderna är oanvändbara i original - men jag har kanske rekord i fläckar.
Har försökt rengöra med burkluft och kamerans egna sensor-rengöring. Ingen som helst effekt. Vill egentligen inte använda den för att inte få olja på "skrapan" eller hur det nu fungerar.

Annars är jag väldigt nöjd med kameran efter byte från D90. Nästan så det är värt pengarna.

Burkluft ska du inte använda, det är lätt att få med drivgasen i flytande form när man blåser. Då blir det riktigt dimmigt och skitigt på sensorn.
 
har haft min sedan december, 3000 exp och dammprickar över hela sensorn och lyckas inte få bort de själv med blås. Så blir till att lämna in... Trevligt att höra att rengöringen bara tar två veckor ca, någon som vet om man kan erbjudas lånekamera under tiden?

Tänk på att de 2 veckorna kan vara lite längre nu i semestertider. Bättre att städa bort fläckarna i efterbehandlingen så länge. Lånekamera är nog bara att glömma, själv köpte jag en till under tiden min var på reparation. Dels för att jag trodde det skulle ta längre tid men även för att jag köpte den delvis för att plåta ett par event barnen var med i våras och den givetvis pajade 4 dagar innan.
 
Tänk på att de 2 veckorna kan vara lite längre nu i semestertider. Bättre att städa bort fläckarna i efterbehandlingen så länge. Lånekamera är nog bara att glömma, själv köpte jag en till under tiden min var på reparation. Dels för att jag trodde det skulle ta längre tid men även för att jag köpte den delvis för att plåta ett par event barnen var med i våras och den givetvis pajade 4 dagar innan.

Är rädd för att det kommer ta längre tid som du säger. Men har en plåtning i augusti så vill inte vara utan då heller. Och innan man vet ordet av är det snart december igen och då går väl garantin ut, eller är den längre än ett år?

Jag har min gamla d80 i värsta fall så är ju inte helt utan, men är ju ett ganska nedsteg att behöva använda den. :/
 
Som sagt, du kommer aldrig att märka av fläckarna vid normalt foto, dvs max f8-f11. Jag har testat min nu och den är fläckfri :) en suverän kamera gällande bildkvalité. Känns solid och robust. Minus är fokuspunkterna som är för centrerade, är du ute efter maximal bildkvalité lär du knappast hitta nåt bättre idag.

Nämen, är du tillbaka hos Nikon igen? :) Hade för mig att du gick på en 5D Mark III?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.