Annons

D60 vs D80 D200 etc

Produkter
(logga in för att koppla)

Hunt3r

Avslutat medlemskap
Läst i flera trådar vid frågor om kameraköp att man rek. D80 D200 osv framför t.ex. D60 med argumentet att man kan utvecklas mera med dessa.Det jag undrar är på vilket sätt kan man utvecklas mera som fotograf med dessa?
 
Hunt3r skrev:
Det jag undrar är på vilket sätt kan man utvecklas mera som fotograf med dessa?
Det beror helt på om man är prylbög och teknikintresserad eller mer intresserad av själva bildskapandet.
I det senare fallet duger en D60 även för proffs, så länge det inte handlar om att fota mycket tekniskt krävande motiv där kameran måste vara snabb och precis. Sensorerna hos kamerorna är relativt likvärdiga, men bättre ju nyare kameran är kan man säga. D200 ger nog sämre bildkvalitet än D60 till exempel.
Det som D200 ger mot de övriga är större robusthet, bättre ergonomi (bättre grepp helt enkelt), mycket fler dedikerade knappar så att man slipper gräva i menyerna för minsta inställning, mycket fler personliga inställningsmöjligheter för hur man vill att kameran ska fungera, större sökare, bättre autofokus, och så vidare. Men den är också mycket större, klumpigare och tyngre.
Till sist har vi det vanliga; D40 och D60 kräver AF-S-objektiv (eller tredjepartstillverkares motsvarighet) för att alls ge autofokus. Det gör att i stort sett alla Nikons ljusstarka fasta objektiv går bort, vilket väldigt många köpare totalt har missat. Viss risk för besvikelse alltså.

Tillägg: Jag ser nu att det var D80 du nämnde som tredje alternativ. Den är ett mellanting kan man säga. D200:ans grundläggande möjligheter i ett mindre och enklare skal, med en del finesser bortskalade.

Sen kan jag direkt säga att D200 är direkt olämplig för den oinsatte. Det finns inget som helst autoprogram ("gröna rutan"), så man måste veta hur bländare, tid och ISO hänger ihop och sköta det mer eller mindre själv.
 
Fast å andra sidan, i många fall måste det väl ändå vara mer utvecklande att själv bestämma var skärpan ska ligga?
 
Att D40/D60 inte är något att utvecklas med eftersom de saknar af-motor. Vill man använda äldre objektiv på dem är man ju tvungen att fokusera manuellt, och jag förstår inte varför det skulle vara mindre utvecklande än att använda af med samma objektiv och dyrare kamera.

i övrigt håller jag med dig. :)
 
Ullmerkott skrev:
Att D40/D60 inte är något att utvecklas med eftersom de saknar af-motor. Vill man använda äldre objektiv på dem är man ju tvungen att fokusera manuellt, och jag förstår inte varför det skulle vara mindre utvecklande än att använda af med samma objektiv och dyrare kamera.
Jaha, på så vis. Tja, de flesta har nog inte så stor glädje av att fokusera manuellt. I alla fall inte på en kamera med så liten sökare som D60. Jag har fyra manuella objektiv som jag använder med D200 och det är ett helvete att träffa rätt. Och då har jag ändå bytt mattskiva i sökaren till en som gör det enormt mycket lättare än med original.
Enda anledningen att jag kör manuellt är att det är väldigt billigt och att det är kul att rota runt på marknaden efter gamla klenoder som i AF-version (alltså de som är aktuella för D60) kostar mycket mer.
Att fokusera manuellt med AF-objektiv är verkligen inte roligt alls eftersom fokusringen helt saknar motstånd och har mycket kortare vridningsvinkel mellan ändlägena. Ett objektiv som från början är avsett att fokuseras manuellt är en annan femma, men halvt omöjligt även det utan hjälpmedel.

Manuell fokus är kul, men väldigt jobbigt. Ibland får man ta 5 bilder innan fokus hamnar rätt. Om det är "utvecklande" beror nog på vilket tålamod man har. Mitt räcker inte riktigt;-)

Tillägg: Och om man nu verkligen gillar manuell fokus så är ju D200 klart lämplig eftersom man med den kan använda just helmanuella objektiv och ändå få ljusmätning. Med D60:n så handlar det om manuell fokus med AF-objektiv, eller "helt i blindo" med manuella objektiv som ju inte ger någon ljusmätning med den kameran.
 
Makten skrev:
Tillägg: Och om man nu verkligen gillar manuell fokus så är ju D200 klart lämplig eftersom man med den kan använda just helmanuella objektiv och ändå få ljusmätning. Med D60:n så handlar det om manuell fokus med AF-objektiv, eller "helt i blindo" med manuella objektiv som ju inte ger någon ljusmätning med den kameran.

Helt i blindo är väl att ta i, när det finns ett histogram som åtminstone berättar hur det blev efter exponeringen? Med tanka på att man lätt kan ta flera exponeringar, tycker jag inte att det är en katastrof. Men givetvis är det bättre med mätning.

Beträffande AF och D60 har väl just den modellen än bättre fokusindikering i sökaren? Jag vill minnas attdet finns en fokusindikering som liknar exponeringsmätaren med flera punkter på minus och plussidan om rätt fokus. Men jag äger ingen D60, så jag 'r inte tvärsäker.

Per.
 
perstromgren skrev:
Helt i blindo är väl att ta i, när det finns ett histogram som åtminstone berättar hur det blev efter exponeringen? Med tanka på att man lätt kan ta flera exponeringar, tycker jag inte att det är en katastrof. Men givetvis är det bättre med mätning.
Klart det funkar, men det kan nog ta rätt många bilder innan man fått till dagens första korrekta exponering. Sen går det lättare så länge ljuset inte ändrar sig alltför mycket mellan bilderna.

Beträffande AF och D60 har väl just den modellen än bättre fokusindikering i sökaren? Jag vill minnas attdet finns en fokusindikering som liknar exponeringsmätaren med flera punkter på minus och plussidan om rätt fokus. Men jag äger ingen D60, så jag 'r inte tvärsäker.
Aha, det kanske den har ja. Jag vet bara att fokusindikeringen på min D200 inte är det minsta att lita på över f/4 eller nåt sånt. Fokus behöver inte alls ligga där lampan lyser som bäst, tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.