Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 med extern SB-400 blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Premis

Medlem
Hejsan

Vad behöver jag för att köra min D60 med en extern SB-400? Jag vill alltså hålla den nån meter eller två ifrån kameran.

Jag vet att det inte finns något commander läge i D60 (SB-400 fungerar ju ändå inte med CLS) eller synkuttag.

Jag antar att det är någon form av kabel jag behöver samt några anslutningar till blixtuttaget? Nån som kan förklara vad det är jag behöver? Måste ju gå att lösa på något sätt, tvinga mig inte att gå och köpa en D90+SB900 nu :).

/nyfiken på ljus
 
Ja det antar jag men det finns inget synkuttag på min D60 .. vad exakt skulle behövas. Finns inget synkuttag på en SB-400 heller ..
 
Fungerar dom där till SB-400 då? Eller måste man ha synkuttag i själva blixten också? Står som minst SB-600 på kaffebrus ..
 
Japp. På nikonstore finns den som tillbehör till SB-400. Piratkabeln borde ju funka också. Det bli ju som en vanlig blixtsko på kamerahuset.
 
Göttigt, då får det nog bli en sådan piratkabel.

Finns det någon lösning ifall man skulle vilja köra två externa blixtar ifrån kameran också via kabel?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.