Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 eller D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hallå där!

Jag har tänkt köpa mig en D-TTL kamera innan årsskiftet efter att ha plåtat med kompaktkamera ett par år nu och står i valet och kvalet. De jag har fastnat för är Canon D60 och Nikon D100. Finns det någon som kan ge mig objektiva synpunkter om dessa kameror? Nån som har erfarenhet av båda? De viktigaste aspekterna för mig är:

• Bildkvalitet (duh!)
  • Kamerans snabbhet
  • Utbud av tillbehör/Beg.marknad
  • Pris på tillbehör. Har sett att Canons objektiv är gaaanska dyra...

Vore hemskt tacksam om någon som känner att de har bra koll på detta kontaktar mig, ev. för att pratas vid per telefon också.

/Mvh Markus

Jag har en D100. Canon vet jag inget om.

På beg.marknaden tror jag inget ännu finns. Men du kan ju använda de flesta modernare objektiven från Nikon även på D100.

Kamerans snabbhet i förhållande till vadå?
Jämför du med F5, F4, F100, så är den inte lika snabb. Men den duger för mig och mina jobb.

Vid snabba bildserier tar det lite tid att buffra bilderna. Det ät jobbigt! Värdefulla sekunder går till spillo...
Kvalitén är ok för min typ av jobb. Dvs att bilderna sällan blir större än 10 x 15 cm i tryck.

Det första man kanske bör fundera över är om man är beredd på att lägga 25000:- på ett digitalt kamerahus, plus ganska många tusenlappar på objektiv, minnen etc även om man kanske inte är SÅ mega-intresserad av foto.
Har man inga problem med det ska man nog inte ens fundera på billiga zoomar att sätta på sitt digitala kamerahus. Att sätta ett normalzoom för 1495:- på en D60 är som att sätta en folka-motor i en ny Ferrari.
Om man har förmågan och ett bra objektiv blir bilderna från D60 hårresande bra. Jag har sett utskrifter i A3-format som varit ganska imponerande.
Bra objektiv från Canon kostar från 3000 och uppåt i Sverige. Billigare utomlands. Ett kit med ett par objektiv och lite minne kostar alltså knappt 35000:- Begagnade objektiv är ofta bra köp.

Gott om D60-bilder finns exempelvis här

Senast ändrad:
Enligt de tester jag har läst är kvaliteten på D100 och D60 väldigt lik. Snabbhet och handhavande också.Dock har Canon mer brusfria bilder och Nikon lite bättre autofokus. Nikon har fått lite kritik för ett för litet buffertminne vilket kan ställa till det om man plåtar intensivt. På Canon kan man fotografera med raw-läge och jpg samtidigt.

Canon har en rejäl extra batteridel med höjdavtryck och plats för två videobatterier. Själv tycker jag att Canons objektiv är bättre än Nikons. En förel är att det går att begagnade orginal 20-35-zoomar till Canon för rimliga pengar. Nya kostar objektiven i stort sett lika mycket. Gamla manuella nikonobjektiv går inte att använda på D100.

Jag skulle valt Canon främst pga objektiven, men det är hårfina skillnader.

Och för mig blev det D100.
Eftersom jag använt Nikon i ca 15 år, så har jag en del nikonprylar redan.

Hade jag jobbat mer med tidingar/press hade jag nog letat reda på en beg. D1, D1x i stället.
Något som är snabbare och mer robust.
Men nu jobbar jag mest med företags presentationer/dokumentationer, så då räcker D100 för mig. Annars så har jag min F100 eller Mamiya 67pro II om det krävs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar