pettersson
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Nädu. Faktum är att chipsyta blivit mycket DYRARE de senaste tjugo åren. De otroliga volymerna har i viss mån kompenserat för ohyggligt dyra chipsfabriker.
Blanda inte ihop den allmänna tekniska utvecklingen med produktionskostnader.
Bildsensorn är den enda komponent i en digitalkamera som blir väldigt svår att göra hyfsat billig.(förutom bra optik kanske..)
Dessutom följer den ökade datorprestandan ingen naturlag (inte ens Moores lag). Datorutvecklingen KAN faktiskt helt stanna tvärt upp just nu om ingen "kommer på" något mer, men det är ju knappast sannolikt...
OK. Jag uttryckte mig lite väl kaxigt om något jag inte kan jätte mycket om . F'låt.
Men menar du att ccd:erna (/cmos(?)) inte går att göra mycket billigare än idag, isåfall är det ju katastrof! Men t.ex. TFT-skärmar har ju blivit mycket billigar i takt med billigare tillverkningsmetoder. Som realistisk optimist hoppas jag ändå på billigare bildsensorer!
Chipsyta??? Va é det föresten, jag tänkte ju att chipsen blir billigare nu när dom har upptäckt akrylamid i dom (ok billig vits) nä men allvar, är det, ja vad är "chipsyta" egentligen, jag är nyfiken berätta!!!
Andreas.