Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60,D100, Contax ND

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:

Nädu. Faktum är att chipsyta blivit mycket DYRARE de senaste tjugo åren. De otroliga volymerna har i viss mån kompenserat för ohyggligt dyra chipsfabriker.
Blanda inte ihop den allmänna tekniska utvecklingen med produktionskostnader.
Bildsensorn är den enda komponent i en digitalkamera som blir väldigt svår att göra hyfsat billig.(förutom bra optik kanske..)
Dessutom följer den ökade datorprestandan ingen naturlag (inte ens Moores lag). Datorutvecklingen KAN faktiskt helt stanna tvärt upp just nu om ingen "kommer på" något mer, men det är ju knappast sannolikt...

OK. Jag uttryckte mig lite väl kaxigt om något jag inte kan jätte mycket om:rolleyes: . F'låt.

Men menar du att ccd:erna (/cmos(?)) inte går att göra mycket billigare än idag, isåfall är det ju katastrof! Men t.ex. TFT-skärmar har ju blivit mycket billigar i takt med billigare tillverkningsmetoder. Som realistisk optimist hoppas jag ändå på billigare bildsensorer!

Chipsyta??? Va é det föresten, jag tänkte ju att chipsen blir billigare nu när dom har upptäckt akrylamid i dom (ok billig vits) nä men allvar, är det, ja vad är "chipsyta" egentligen, jag är nyfiken berätta!!!

Andreas.

Chipsyta mäts i ex. kvadratmillimeter (mm2) :)
En 24x36mm sensor är 24x36=864mm2. Att tillverka en kiselplatta med bildsensorer som är 864mm2 är, har alltid varit och kommer troligen att vara dyrt för överskådlig framtid.
Säkerligen kommer fullstora (24x36) sensorer att bli billigare, men troligen inte så väldigt billiga ändå. De övriga komponenterna i en digitalkamera kommer dock ganska säkert att bli ganska mycket billigare.
CMOS är billigare än CCD ja, men ändå ganska dyra. De går att köra fram i "vanliga" chipsfabriker. Dessytom är det bara Canon som lyckats trolla fram riktigt bra CMOS sensorer.
Men...I slutänden betyder det nog att digitalhus kommer att bli överkomligt dyra inom några år, men man ska nog inte hoppas på fyrsiffriga belopp... Vill man desutom ha bra känsla och god kvalitet i övrigt så kommer man alltid att få betala för det.

Vad är skilnaden mellan CCD och CMOS då?

Sen att man kår pröjsa för kvalitet är ju inget nytt. Men om vi tänker oss nybörjarkamera (typ eos 300/nikon f65) med nästan fullstor ccd/cmos om 8 år med plastkåpor kan braka lös på 6000kr. Är det för optimistiskt. Ingen nybörjare som är osäker på hur länge den vill hålla på med foto betalar 10 000 spänn för en kamera. Men det är klart, att köpa en begagnad analog idag är inte att köpa något uråldrigt, men att köpa en beg. digital är ju dumdristigare (dom utvecklas ju fortfarande och blir på så sätt omodärna efter inte jätte länge) men om då 8år när man får en hyfsad beg. digitalkamera som ändå hänger med för 4000kr så kanske. Kan man hoppas på något sådant då.

Andreas.

Nikon D100

Om du tidigare har anvant nikon sa tycker jag att det ar smartast att kopa en D100 eftersom du kan anvanda vilket nikon/nikkor objektiv du vill. Jag tror att priset i sverige pa D100 kommer att bli nagonstans mellan 20-25000.
Vad kostar D60 i Sverige?

pettersson skrev:
Jag vet inte riktigt. CCD tillverkas i särskilda fabriker. CMOS är den teknik som vanliga Pentiumkretsar, RAM etc. tillverkas med och är därför billigare.
Sen att man kår pröjsa för kvalitet är ju inget nytt. Men om vi tänker oss nybörjarkamera (typ eos 300/nikon f65) med nästan fullstor ccd/cmos om 8 år med plastkåpor kan braka lös på 6000kr. Är det för optimistiskt.
Ingen vet, men det är nog väldigt optimistiskt, särskilt om du räknar med en ny kamera, men man ska nog heller inte underskatta suget efter en liknande kamera. Otroligt många vill ha en sådan och det är många tekniker som jobbar på det. Den som är först ut med en sådan vinner racet och kan ta hem största biten av kakan.
Canon ligger bra till och D60 säljer så bra att det är flera månaders leveranstid, och den kommer helt säkert att ta precis lika bra bilder om 10 år, även om det finns bättre kameror då...

Linmajon skrev:

Canon ligger bra till och D60 säljer så bra att det är flera månaders leveranstid, och den kommer helt säkert att ta precis lika bra bilder om 10 år, även om det finns bättre kameror då...

Men D60 (ny) är på tok för dyr för en nybörjare, men en beg. d30 om något/några år kanske kan bli ganska billig, vi får hoppas på något sådant.

Andreas.

pettersson skrev:

Frågan är om det inte är bäddat för lite missförstånd här.
CCD, Charge Coupled Device beskriver ett sätt att använda halvledare.

CMOS,Complementary Metal Oxide Semiconductor är en benämning på en viss typ av halvledare.

En fördel med CMOS ska vara att den tekniken är strömsnål i viloläge.

/ Hasse

Linmajon skrev:
En 24x36mm sensor är 24x36=864mm2. Att tillverka en kiselplatta med bildsensorer som är 864mm2 är, har alltid varit och kommer troligen att vara dyrt för överskådlig framtid.
Säkerligen kommer fullstora (24x36) sensorer att bli billigare, men troligen inte så väldigt billiga ändå......

Jo men det är halva sanningen, de hade varit billigare om man kunde utnyttjat kiselplattan bättre. Precis som vid CPU tillverkning så tillverkas kiselplattorna i runda, typ LP-format. Sedan skärs det ut en kvadrat i denna cirkel, redan där har man ett svinn. Sedan försvinner en hel del av bildsensorerna pga. dålig kvalité. Kvar på en kiselplatta av en LPs storlek blir bara några få användbara. Därav kostar de så mycket och just därför är det svårt att göra det billigare, om man inte lyckas med att utvinna fler CCDer från plattorna...

Jeppe skrev:

Sedan försvinner en hel del av bildsensorerna pga. dålig kvalité. Kvar på en kiselplatta av en LPs storlek blir bara några få användbara. Därav kostar de så mycket och just därför är det svårt att göra det billigare, om man inte lyckas med att utvinna fler CCDer från plattorna...

Av denna anledning har priserna förändrats på TFT-skärmar, dom slänger många färre nu än förr. Det är också för att pressa priserna på TFT-skärmar som vi får acceptera några trasiga pixlar på skärmar. Förhoppningsvis lär dom sig utvinna fler användbara skärmar.

Andreas.

Linmajon skrev:
Säkerligen kommer fullstora (24x36) sensorer att bli billigare, men troligen inte så väldigt billiga ändå. De övriga komponenterna i en digitalkamera kommer dock ganska säkert att bli ganska mycket billigare.

Men alltså, om vi tar det här grundligt, kan du beskriva vad ett chip är? Trodde det var sonna som siter på telefonkort, typ. Som Jeppe skrev ovan är dom gjorda i kisel (är kisel ljuskänsligt) Försök förklara grundligt.
Det kan vara bra att ha lite förkunskaper innan man börjar på TE till hösten...
Det är i alla fall kul att någon slösar tid på att lära en nyfiken...

...Andreas.

Jag tackar och bugar. Man får sätta sig och läsa det där lite mer nogran någon gång när man har tid.

Andreas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar