Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60,D100, Contax ND

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har nu klämt lite på alla (på fotomässan). Några enkla intryck av:
Canon D60:
+ Bilkvaliteten odiskutabel...Nikon har tufft motstånd.
+ Väldigt ergonomiskt skön och fin balans.
+ Enkla menyer
- Motivprogram skämmer kameran och används knappt av någon ägare...

Nikon D100:
+ Något mer kompakt än D60. Behändigt format.
+ Bra transparent skydd för displayen, eller?
+ Jag gillar horisontalrattarna för tumme/pekfinger.
- Lite rörig mattskiva. Mycket linjer och markeringar.
- Menyknopp a'la Sony. Jag har en sån och gillar den inget vidare. Canons ratt är bättre.

Contax N Digital:
+ Stor men väldigt lätt. Magnesiumhus?
+ Proffsigt Gedigen.
+ Många knappar istället för 100 menyer.
+ Fullsize sensor (stor sökarbild)
- Knappast ett alternativ för oss amatörer.(dyr!)
- Begänsat objektivutbud (jämfört med C/N)

Det vore kul med synpunkter på detta av D30(60)-ägare.

Fullstor CCD ger lägre brus!

Contax Digital N, lär ha 8-9 gånger lägre brusnivå än de andra två. Detta på grund av att den har en fullstor 24x36mm CCD-sensor. Dessutom är det ju kul att ett 28mm objektiv verkligen blir 28mm, alltså ingen brännviddsförlängning!

:)

Frågan är hur mycket lägre brusnivå än D60 man KAN få. En av bilderna på dpreview är tagen med 4 minuters exponering med ISO 100 och har inte en antydan till brus...men högre ISO verkar ge lite brus.
Visst är 24x36-sensorer fina, men de lär aldrig bli möjliga att tillverka till priser som gör dem överkomliga för oss amatörer om ingen uppfinner en ny typ av sensor eller en billigare tillverkningsprocess.

Linmajon skrev:

Visst är 24x36-sensorer fina, men de lär aldrig bli möjliga att tillverka till priser som gör dem överkomliga för oss amatörer om ingen uppfinner en ny typ av sensor eller en billigare tillverkningsprocess.

som med all teknik..det är bara en tidsfråga..24x36-sensorer kommer bli standard så småningom :)

"men de lär aldrig bli möjliga att tillverka till priser som gör dem överkomliga för oss amatörer om ingen uppfinner en ny typ av sensor eller en billigare tillverkningsprocess. "

Man ska aldrig säga aldrig, vad tror du dom tänkte om prisnivån på digitalkamerorna i allmänhet när dom första kom ut på marknaden? :D

Jag kände och klämde på Contaxen på mässan och frågade Contax-killen vad den ungefär skulle lande på. Han sa att den kommer i juli och hamnar runt 70 papp.

/Erik

kim99x skrev:

som med all teknik..det är bara en tidsfråga..24x36-sensorer kommer bli standard så småningom :)
Vi får hoppas det, men det är inget som tyder på det just nu tyvärr. Det har sedan kilselfabrikernas uppkomst (~30 år) kostat många, många tusen att tillverka stora, felfria chipsytor. 24x36mm är riktigt stort i det sammanhanget, men någon kommer kanske på något. Vem vet? Tyvärr rullar inte utvecklingen på där som chipstekniken i övrigt. Att klämma in fler komponenter på chipet är "enklare" och kostar inget i ökad chipsyta egentligen. Därav den fantastiska pris/prestandautvecklingen.

Sumpen skrev:
Jag kände och klämde på Contaxen på mässan och frågade Contax-killen vad den ungefär skulle lande på. Han sa att den kommer i juli och hamnar runt 70 papp.
Det var ju inte så farligt trots allt, jag menar det är väldigt mycket pengar för oss vanliga dödliga, men jämför man med en Canon EOS1D som kostar 76000 så kan nog Contax Digital N bli ett hett alternativ.

Förresten, den CCD (Philips 24x36mm) som Contaxen använder sitter ju faktiskt i flera olika digitala mellanformatsbakstycken från Sinar, Phase One och Jenoptik, och det säger väl ganska mycket om vad Contaxen kan prestera.

Bäst man börjar spara...:)

Sumpen skrev:
Enligt dpreview den 12:e Mars kommer den o kosta runt 70.000 USD. Så det blir väl 70-80.000:- plus moms. Blä...

Calle S skrev:
Enligt dpreview den 12:e Mars kommer den o kosta runt 70.000 USD. Så det blir väl 70-80.000:- plus moms. Blä...
Kineserna betalar glatt flera årslöner för en TV, och MÅNGA har en. Sett ur det perspektivet är väl några få månadslöner inget att tjafsa om...:D

Linmajon skrev:

Skärp dig, det var nog det mest korkade inlägget jag läst...;)

När tidningen "Maxidata" firade 10års jubileum hade man en artikel om citat från varje år:

1991: "Färg på bärbar är en dyr historia"

"Coolaste datorn 1991: 486dx, 33MHz, 4mb RAM, 100mb hdd, super vga-grafik, 14-tumsskärm."

Det var säkert inte billigt på den tiden, men nu slänger dom nog en sån "dator" efter dig, om du får tag i någon då...

Och citat bara från 1999: "Det duger fett att bränna i 4x"

Utvecklingen går frammåt, och med den följer lägre pricer, men det som är bäst nu är lika dyrt som det som var bäst 1995...

Andreas.

Varför tillverkar inte Nikon eller Canon objektiv för det mindre digitala formatet?
Nikon tillverkade några objektiv för APS som kunde göras mindre, lättare och vidvinkligare än 35 mm objektiven. Med specialdesignade objektiv för det digitala formatet vore brännviddsförlängningen en minne blott.
Kanske måste vi vänta på det tills att det finns fler digitala än analoga systemkameror.

pettersson skrev:

Skärp dig, det var nog det mest korkade inlägget jag läst...;)

Nädu. Faktum är att chipsyta blivit mycket DYRARE de senaste tjugo åren. De otroliga volymerna har i viss mån kompenserat för ohyggligt dyra chipsfabriker.
Blanda inte ihop den allmänna tekniska utvecklingen med produktionskostnader.
Bildsensorn är den enda komponent i en digitalkamera som blir väldigt svår att göra hyfsat billig.(förutom bra optik kanske..)
Dessutom följer den ökade datorprestandan ingen naturlag (inte ens Moores lag). Datorutvecklingen KAN faktiskt helt stanna tvärt upp just nu om ingen "kommer på" något mer, men det är ju knappast sannolikt...

Olle skrev:
Varför tillverkar inte Nikon eller Canon objektiv för det mindre digitala formatet?
Nikon tillverkade några objektiv för APS som kunde göras mindre, lättare och vidvinkligare än 35 mm objektiven. Med specialdesignade objektiv för det digitala formatet vore brännviddsförlängningen en minne blott.
Kanske måste vi vänta på det tills att det finns fler digitala än analoga systemkameror.
Visst. Problemet är nog främst att de har objektivserier som är >väldigt< etablerade. Att komma med en helt ny serie är otroligt dyrt, men man har ju gjort det förr... Vi kommer nog att få se något ganska snart.
Det går ju att behålla den gamla fattningen och göra smidigare optik som bara tecknar ut bildsensorn. Ett krux är kanske att man inte vet hur stor sensor man ska bestämma sig för. Man vill ju inte ändra igen efter två år...

Linmajon skrev:

Ett krux är kanske att man inte vet hur stor sensor man ska bestämma sig för. Man vill ju inte ändra igen efter två år...
Kompaktkameror och kameror med fast optik typ E10 har väl redan dedikerad optik.
Om man gör sensorn 24*36 så kan man ju använda den optik som finns idag utan brännviddsförlängning och en kamera med en sån sensor finns ju redan, Contax. Om ett år så har alla andra en sån sensor också troligtvis.
Att Contaxen "bara" ska kosta runt 70.000 förvånar mig faktiskt.

/ Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar